درباره کم و زیاد دمای اهواز، گرمترین منطقه مسکونی دنیا
کد خبر: ۷۶۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷ 24 July 2019

در روزهای اخیر مطالبی در فضای مجازی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه اهواز از نظر استانداردهای جهانی شهری غیرقابل زیستن است. این مطالب مدعی می‌شوند که پنج شهر خوزستان در لیست گرمترین شهرهای دنیا قرار دارند و دمای اهواز به 52.9 رسیده است و در سال 2017 هم این شهر با 56 درجه سانتیگراد گرمترین نقطه حرارتی آسیا بوده است.

همچنین این مطالب می‌گویند که پیش‌بینی می‌شود تا 10 سال آینده اگر تلاشی برای تغییر شرایط اقلیمی انجام نشود، اهواز به طور کامل غیر قابل زیستن خواهد بود؛ اما آیا این مطالب صحت دارد؟ آیا واقعا اهواز شهری غیرقابل زیستن است؟

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان، در خصوص این مطالب، اظهار کرد: بحث‌های مربوط به شرایط اقلیمی، "احتمالی" هستند و متقن نیستند. سناریوی اقلیمی تنها یک چشم‌انداز برای آینده است؛ این سناریو به معنی این است که اگر اتفاقاتی رخ دهد پس چنین اتفاقی هم می‌افتد و از طرف دیگر احتمال اینکه این اتفاق رخ ندهد هم وجود دارد. 

وی تصریح کرد: ممکن است که مطالب بیان شده تنها هشدارهای آینده‌نگری باشند تا توجه کنیم اگر در این زمینه عمل شود شرایط بهتر خواهد شد، نه اینکه حتما چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

ما همچنان در اهواز زندگی می‌کنیم
 
سبزه‌زاری عنوان کرد: به طور مثال در دهه 1800 در لندن که خودرو تولید نشده بود و تردد با گاری انجام می‌شد، همه می‌گفتند با توجه به تردد این حجم اسب تا 100 سال آینده نمی‌شود در خیابان‌های لندن قدم گذاشت در حالی که پس از آن خودرو تولید و مشکلات حل شد.

وی بیان کرد: اکنون هم مردم در اهواز زندگی می‌کنند و این شهر قابل زیست است و مشکلی وجود ندارد و هر چند استانداردهای جهانی برای اهواز تعیین نشده‌اند، ما همچنان در این شهر زندگی می‌کنیم بنابراین همه این مباحث صددرصد درست نیست و مطالبی نیست که بر این اساس نگران شویم.

برخی شهرهای خوزستان گرمترین مناطق مسکونی دنیا هستند

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به وضعیت دمایی شهرهای استان، عنوان کرد: برخی شهرهای خوزستان گرمترین مناطق مسکونی در کل دنیا هستند. البته بصره نیز این شرایط را دارد. در دیگر نقاط دنیا نیز دمای هوا 56 تا 57 درجه ثبت شده است اما این دما در مناطق مسکونی نیست.

"56 درجه" صحت ندارد

سبزه‌زاری بیان کرد: اینکه اهواز در سال 2017 با 56 درجه گرم‌ترین نقطه آسیا بوده صحت ندارد و تاکنون دمای 56 درجه در اهواز ثبت نشده است. بیشترین دمای اهواز حدود 54 درجه سانتیگراد بوده است بنابراین این صحبت‌ها صحت ندارند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص اینکه آیا اهواز گرمتر از وضعیت کنونی می‌شود یا خیر؟ گفت: در حالی که در کل دنیا روند دما رو به افزایش است، سال گذشته دمای اهواز 52 تا  53 درجه ثبت شده است اما امسال هنوز دمای اهواز به 51 درجه نرسیده است.

می‌توان "دمای احساسی" اهواز را کم کرد

سبزه‌زاری بیان کرد: نمی‌شود بر اساس برخی احتمالات، چنین صحبت‌هایی کرد و در این زمینه باید کار علمی انجام شود. 

وی افزود: در این راستا بهترین اقدام این است که آینده‌نگری کنیم؛ مثلا برای کاهش دمای احساسی، تعداد خودروها کاهش یابد و همچنین موتور خودروها به موتور برقی تبدیل شوند. تبدیل آسفالت‌ها به "آجر فرش" نیز بسیار تاثیرگذار است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: اهواز ، گرما ، هواشناسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار