معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد؛
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سال گذشته پلیس مبارزه با مواد مخدر تیم‌های ضربتی برای اطراف مدراس تشکیل داد و قرار است این تیم‌ها در سال جدید تا سه برابر افزایش یابد.
کد خبر: ۷۶۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶ 21 July 2019

به گزارش تابناک رضوی،سخنگو و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مراسم گفت: امروز ما با پدیده پدر و مادر غائب و شاغل و فرزندان رهاشده مواجه هستیم، خانواده به‌طور طبیعی با مشکلاتی مواجه می‌شود از همین رو نقش امروزه نقش همسالان بسیار مهم‌تر و پررنگ‌‌تر از نقش خانواده شده است.

 

سعید منظرالمهدی افزود: اگر بخواهیم سهمی برای گروه‌های تاثیر‌گذار تربیتی تعیین کنیم، ۷۰ درصد نقش گروه همسالان و مابقی سهم خانواده، فامیل، محله و جامعه است.

 

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا در حوزه مبارزه با مواد مخدر دیگر دولت‌محور و پلیس‌محور نیست، خاطر‌نشان کرد: امنیت در ابعاد مختلف جانی‌، مالی و اجتماعی زمانی محقق می‌شود که همگان در این میدان پا می‌گذارند و ۷۰ درصد این کار برعهده مردم و ظرفیت‌های بی‌بدیل مردمی است.

 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر تحقق فرآیند اجتماعی شدن بچه‌های حاشیه شهر از مسیر درست آن، اظهار‌کرد: متأسفانه این فرآیند اکنون به‌علت اینکه شاید از تحصیل باز‌مانده و یا از تفریحات مناسب برخوردار نیستند از مسیر مناسب انجام نمی‌پذیرد، پس تمام تلاشمان را باید به‌کار ببریم که این فرآیند اجتماعی شدن از مسیر درستش تحقق یابد.

 

منتظرالمهدی با اشاره به آمار ۲ درصدی وجود دانش‌آموزان معتاد و مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور تصریح کرد: با وجود اینکه ۹۸ درصد دانش‌آموزان ما خوشبختانه به‌سمت مواد مخدر گرایش پیدا نکرده‌اند، اما همین ارقام سه تا دو درصدی نیز زیاد است.

 

وی ادامه داد: استفاده از ماده مخدر گل در بین دانش‌آموزان و بچه‌ها در صدر موادمخدر است و متأسفانه بر اساس آمار ۴۰ درصد مصرف‌کننده‌ها گزارش داده‌اند که به علت عدم آگاهی از عوارض این ماده و اعتیاد‌زا بودن آن گرفتارش شده‌اند.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اضطراب، افسردگی، پرداختن به تفریحات کاذب و افزایش هورمون دوپامین و سرتونین به‌عنوان دو عنصر افزایش‌دهنده شادی در بدن را عوامل اصلی گرایش جوانان به مواد مخدر دانست و تشریح ‌کرد: متأسفانه مغز ما برخلاف هوشمندی بالایی که دارد زود گول می‌خورد و بعد از چند‌بار مصرف گرایش شدید به‌استفاده مکرر با افزایش دوز مصرف را به‌بدن دستور می‌دهد و فرد متأسفانه به این مواد معتاد و گرفتار می‌شود.

 

منتظرالمهدی با تاکید بر اینکه ما باید روش‌های سالم ایجاد و افزایش نشاط در بدن را به افراد جامعه و جوانان آموزش دهیم به چند مورد از این موارد اشاره کرد و افزود: انجام ورزش‌های هوازی به‌مدت ۳۰ دقیقه، دوش آب سرد صبحگاهی، مصرف کاکائو از نوع تلخ آن که گاهی هم‌اندازه حشیش ایجاد نشاط و سرخوشی می‌کند و انجام مراقبه بسیار به ایجاد حس شادی و نشاط و کاهش اضطراب کمک می‌کند.

 

وی ادامه‌ داد: باید از سنین پایین به بچه‌ها نه گفتن را آموزش دهیم و ارتباطات را در خانواده قوی کنیم، به‌خصوص رابطه دختر با پدر در کاهش و جلوگیری از آسیب‌های بعدی در فرزندان دختر بسیار مؤثر است.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه از ۲۰۰ نفر خانم بهبود یافته بالغ بر ۷۰ درصد این دختر‌ها در عقبه زندگیشان از رابطه خوبی با پدران خود برخوردار نبودند، تصریح کرد: در خانواده‌ها باید روابط بین اعضاء سرشار از محبت و کلمه دوستت دارم باشد.

 

منتظرالمهدی با بیان اینکه خوشبختانه در بحث درمان ما ۱۰ سال از دنیا جلوتر هستیم، بیان کرد: در تمام دنیا تعداد آمار معتادان زن ۱۰ درصد است اما در کشور ما بین ۷ تا ۶ درصد است.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر دسترسی آسان به این مواد در جامعه و نظارت بیشتر به بخش توزیع آن به‌خصوص در حاشیه شهر مشهد، ضمن تایید این مطلب که متاسفانه این مواد در کسری از زمان در دسترس مصرف‌کننده است، خاطرنشان کرد: مسؤولان دخیل در این امر باید تدبیر بیشتری به‌کار بندند، نیروی انتظامی با ۳۰۰ هزار نفر نیرو به‌تنهایی نمی‌تواند به تمام موارد در این حوزه ورود کند.

 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه‌ داد‌: سال گذشته پلیس مبارزه با مواد مخدر تیم‌های ضربتی برای اطراف مدرسه تشکیل داد و قرار است این تیم‌ها در سال جدید تا سه برابر افزایش یابد.

 

منتظرالمهدی به تعداد نفراتی که درمان قطعی و بهبودی کامل یافته‌اند، اشاره کرد و گفت: در گنگره شصت اعلام شد تعداد ۷۰ هزار نفر به‌بهبودی کامل رسیده‌اند.

 

 270 نفر سال گذشته بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: خوشبختانه چندی پیش با حضور سردار مؤمنی رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خانه تشکل‌های مردمی افتتاح شد.

 

حسن جهان ادامه داد: هدف از ایجاد این خانه در واقع به‌وجود آوردن همیاری و همدلی در محله‌های حاشیه شهر مشهد است با محوریت مردم و با هدف واگذاری و دخالت آن‌ها در امر مبارزه با مواد مخدر با رویکرد پیشگیری از اعتیاد است.

 

وی ادامه ‌داد: متأسفانه ما در راه مبارزه با موادمخدر چهار هزار شهید تقدیم کرده‌ایم و باید ادامه دهنده راه آن‌ها در این حوزه باشیم، به همین سبب اصحاب رسانه به عنوان اولین گروه یاری‌گران و در قدم بعد تشکل‌های مردمی و مشاوران به عضویت این گروه در‌آمدند.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۷۰ نفر یاری‌گر در استان داریم، بیان کرد: امروز از پرچم یارگران بهره‌برداری می‌شود.

 

جهان با یادآوری اینکه در ایام تابستان جامعه هدف ما در امر مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد دانش‌آموزان هستند، تاکید کرد: دانش‌آموزان روی لبه تیغ اعتیاد هستند و جامعه هدف دشمنان برای آسیب به جامعه این گروه است، به همین سبب رکن اصلی ما در راه مبارزه با مواد مخدر پیشگیری از آن است.

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد تعداد جان‌باختگان در اثر اعتیاد به موادمخدر در شهر مشهد عنوان کرد: متأسفانه 270 نفر سال گذشته در اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند که از این تعداد چهل نفر زن و مابقی مرد بودند.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر افزایش نظارت‌ها در حاشیه شهر مشهد و جمع‌آوری فروشندگان و عرضه‌کنندها در این منطقه گفت: به‌زودی جلسه‌ای در همین خصوص با معاون امنیتی استاندار برگزار می‌شود و از اصحاب رسانه نیز دعوت به‌عمل می‌آوریم تا دغدغه‌های خود را در این زمینه مطرح و به تصمیم‌گیری اصولی در این زمینه برسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار