در دیدار با آیت الله موسوی جزایری مطرح شد
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان تاکید کرد: استان خوزستان با توجه به بحران ها و شرایط خاصی که دارد نیازمند نگاه ویژه ای است.
کد خبر: ۷۶۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ 14 July 2019

کیامرث حاجی زاده روز شنبه در دیدار با آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری پیرامون آخرین وضعیت سیلاب در خوزستان و زلزله مسجدسلیمان، اظهار داشت: منازل خسارت دیده بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده اند دراین رابطه سامانه ثبت خسارت در آنجا راه اندازی شده و با حضور ۱۵ تیم ارزیاب، روند ارزیابی خسارات همچنان ادامه دارد.

به گزارش"تابناک"؛ مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: مانند زلزله کرمانشاه پس از پایان ارزیابی به خسارت دیدگان این مناطق خسارت پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون هزار چادر، چندین هزار آب بسته بندی، بسته های مواد غذایی و بهداشتی میان خانوارهای مناطق خسارت دیده از زلزله توزیع شده بیان کرد: برای خانوارهایی که منازل آنها در معرض خطر بود یا قابلیت سکونت نداشت نیز مصوب شد در مسکن مهر یا منازل هوانیروز مستقر شوند در غیر این صورت کانکس در اختیار آنها قرار داده شود.

حاجی زاده با اشاره به رخداد ۲ بحران سیلاب و خشکسالی در سال گذشته توضیح داد: پس از این ۲ بحران با بحران زمین لرزه در مسجدسلیمان رو به رو شدیم، در مسجدسلیمان ۲ گسل لهبری و گسل مسجد سلیمان فعال شدند که می توانست خسارت ببشتری به بار بیاید اما به لطف خداوند تلفات جانی در این زمین لرزه نداشتیم.

وی با بیان اینکه در زلزله اخیر از ۲۱ روستای مسجد سلیمان بازدید شد تصریح کرد: متاسفانه برخی مناطق در این شهرستان از نظر زیرساختی شرایط خوبی ندارند و نیاز به کار دارند، توجه به وضعیت جاده ها، وضعیت توزیع آب شرب آشامیدنی و محرومیت زدایی از این مناطق یک ضرورت جدی است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان تاکید کرد: استان خوزستان با توجه به بحران ها و شرایط خاصی که دارد نیازمند نگاه ویژه ای است.

وی با بیان اینکه استان خوزستان در سه سال اخیر در شرایط بحرانی مدیریت شده، توضیح داد: این بحران‌ها زاییده امروز و دیروز نیستند، بخشی از بحران ها مربوط به تغییرات اقلیمی و شرایط جغرافیایی است اما بخش دیگر آنها نشات گرفته از تدبیرها و تصمیمات نادرست گذشته است که امروز مزید بر علت شده اند.

حاجی زاده نبود زیرساختهای مناسب مورد نیاز در خوزستان را از مشکلات عمده این استان عنوان کرد و گفت: پس از انقلاب ناخواسته با جنگ تحمیلی رو به رو شدیم که موجب شد زیرساخت های استان یا دچار فرسایش شوند یا در جنگ از بین بروند و پس از آن هم به جای برطرف کردن مشکلات اساسی زیرساخت ها به صورت مقطعی چاره اندیشی شدند.

وی با بیان اینکه اجرایی نشدن پیوست های زیست محیطی برخی طرح ها و پروژه های ملی نیز در ایجاد بحران های استان تاثیر به سزایی داشته است گفت: بحران گرد و خاک در خوزستان مربوط به یک یا ۲ سال گذشته نیست بلکه نتیجه دهه های گذشته است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان بحران آتش سوزی های منابع طبیعی را از دیگر بحران های خوزستان برشمرد و بیان کرد: سال گذشته ۴۰ درصد آتش سوزی ها دراستان ما بوده است که این آتش سوزی ها در مناطق جنگلی، مراتع و یا بخش صنعتی خوزستان رخ داده اند.

همچنین فاضل عبیاتدر این دیدار اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تخریب شده براثر سیل نیز نیاز به احداث مجدد دارند که این کار در دست انجام است اما به توجه به اینکه در این فصل در خوزستان از نظر فنی فصل ساخت و ساز نیست روند با کندی انجام می شود.

وی در خصوص وضعیت مسجد سلیمان پس از زمین لرزه توضیح داد: مناطقی در مسجدسلیمان هستند که جزو مناطق در معرض خطرند اما تحت عنوان بافت فرسوده شناخته می شوند البته شرکت نفت قبل از انقلاب نیز اعلام کرده بود که این مناطق آلوده به نفت و گاز هستند و آنها را تملک کرده بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان افزود: در منطقه پشت برج مسجدسلیمان حدود پنج هزار نفر ساکن هستند که بنا بوده ساکنان این منازل به نحوی به خانه های هوانیروز منتقل شوند ولی تاکنون بیشتر از ۵۰۰ خانوار از آنها منتقل نشده اند و بقیه در همان منطقه پشت برج ساکن هستند که در برابر حوادثی مثل زلزله آسیب پذیرند و اکثر تخریب های زمین لرزه نیز در آن منطقه رخ داده است.

وضعیت اسف بار در مسجدسلیمان

وی وضعیت زیرساختها در مسجد سلیمان را اسف بار خواند و بیان کرد: متاسفانه این منطقه بسیار محروم است و زمین لرزه نیز موجب شده است که به قشر آسیب پذیر چه در مسجدسلیمان و چه در گلگیر آسیب وارد شود.

عبیات بیان کرد: در حال حاضر برخی منازل قابل سکونت نیست و مردم مجبورند با وجود گرمای شدید در چادر زندگی کنند، به طور کلی آمار تخریب بالا است.

وی ادامه داد: البته کارهایی برای استقرار خسارت دیدگان در منازل هوانیروز در نظر گرفته شده و اقدامات در دست انجام است خیران نیز پیشنهاداتی داشته اند اما تا این لحظه ارزیابی ها در دست انجام است و پس از ثبت پرونده ها حجم تخریبها و کار تعمیرات مورد مشخص می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار