رییس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط زیست آذربایجان‌ غربی‬ گفت: طرح‌هایی در قالب طرح احیای تالاب‌ها در ۱۳۰ روستا که در حاشیه دریاچه ارومیه قرار دارد، اجرا می‌شود.
کد خبر: ۷۶۱۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴ 12 July 2019

علیرضا سیدقریشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به اینکه امسال در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه ۶ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های کشاورزی پایدار در حوضه آبریز این دریاچه هزینه می‌شود اظهار کرد: این طرح‌ها با مشارکت کارشناسان محیط زیست و جهاد کشاورزی و جوامع محلی در ۶ روستای پیرامون این دریاچه اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای موفق طرح راهبرد کشاورزی پایدار برای نجات دریاچه ارومیه نیازمند ابتکار عمل و خلاقیت کشاورزان در حوضه آبریز این دریاچه است، بیان کرد: علاوه بر این ۶ روستا طرح‌هایی نیز در قالب طرح احیای تالاب‌ها در ۱۳۰ روستای دیگر که در حاشیه دریاچه ارومیه قرار دارد، اجرا می‌شود.

 رییس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی، اهداف اجرای این طرح را مدیریت پسماند ضایعات کشاورزی، کاهش حداقل ۴۰ درصدی مصرف مواد شیمیایی صنعتی در مزارع، ارتقای حداقل ۲۰ درصد شاخص بهره‌وری اقتصادی مزارع و ارتقای راندمان آبیاری عنوان کرد.

وی تصریح کرد: استانداردسازی فرآیند تولید محصولات کشاورزی و گسترش همکاری تشکل‌ها، بهره‌برداران و جوامع محلی در مدیریت مشارکتی آب، تولیدات بیشتر با کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصولات از طریق افزایش دانش و آگاهی بهره‌برداران از دیگر اهداف این طرح است.

قریشی‬ اضافه کرد: احیای دریاچه ارومیه دارای ۲ بخش مختلف است که در بخش نخست اقداماتی مانند رهاسازی آب از سدها، لایروبی نهرهای منتهی به دریاچه و توقف کشت برخی محصولات بود اما بخش دوم که زمان‌بر است شامل مشارکت جوامع محلی و معیشت جایگزین است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار