سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اعلام کرد:
سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان از اجرای طرح پژوهشی مداخله‌ای شیوع شناسی اختلال استرس پس از سانحه برای ۷۱۶ هزار و ۶۹۸ دانش‌آموز ۱۴ منطقه سیل‌زده خوزستان خبر داد.
کد خبر: ۷۶۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 12 July 2019

مهدی رفیعی‌دهکردی اظهار کرد: آموزش و پرورش خوزستان در راستای اقدمات پسا سیل به دنبال اجرای طرح جامع پژوهشی مداخله‌ای شیوع شناسی اختلال استرس پس از سانحه یا Posttraumatic stress disorder و علائم روانشناختی همراه آن در دانش آموزان آسیب‌دیده از سیل است. فاز پژوهشی و فاز مداخله‌ای این طرح توسط اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مفاهیم کلیدی این طرح جامع پژوهش، خاطرنشان کرد: اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شامل مجموعه علائمی است که پس از قرارگیری یک فرد در معرض یک رویداد آسیب رسان پدید می‌آید. این علائم خود به سه دسته تقسیم می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به تجربه مجدد رویداد آسیب رسان، اجتناب پایدار از محرک‌های مرتبط با آسیب و کاهش پاسخ دهی کلی اشاره کرد.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان مهم‌ترین هدف از اجرای این طرح پژوهشی مداخله‌ای را تعیین میزان شیوع اختلال استرس پس از سانحه در بین دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده استان دانست و خاطرنشان‌کرد: تعیین همراهی علائم روان‌شناختی همراه با اختلال استرس پس از سانحه در میان دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده استان بر اساس دو متغیر جنسیت و دوره تحصیلی دیگر هدف راهبردی اجرای این طرح مداخله‌ای پژوهشی در سطح استان است.

رفیعی‌دهکردی با بیان اینکه در پدیده سیلاب بالغ بر ۱۴ منطقه آموزش و پرورش درگیر شدند، تصریح کرد: مناطق دزفول، شوش، شاوور، شوشتر، باوی، اهواز، کارون، حمیدیه، شادگان، خرمشهر، آبادان، سوسنگرد، هویزه و بستان تحت تاثیر سیل قرار گرفتند. همه ۷۱۶ هزار و ۲۹۸ دانش‌آموز این مناطق تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به مراحل اجرایی این طرح در سطح استان، توضیح داد: اجرای این طرح در قالب ۳ پروژه جامع پیگیری می‌شود. در پروژه اول به دنبال شیوع شناسی اختلال استرس پس از سانحه و علائم روان شناختی همراه آن در دانش‌آموزان آسیب دیده از سیل مقطع ابتدایی هستیم. در پروژه دوم نیز به دنبال شیوع شناسی متغیرهای مورد بحث در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و همچنین در پروژه سوم به دنبال اجرای این طرح در بین دانش‌آموزان سیل زده مقطع متوسطه دوم خواهیم بود.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: پس از انجام فاز اول این طرح توسط اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان که شامل پایش وضعیت شیوع اختلالات استرس پس از حادثه در بین دانش‌آموزان مناطق سیل زده است؛ فاز مداخله‌ای طرح توسط این اداره و با اعزام گروه‌های تخصصی به مناطق سیل زده کلید خواهد خورد.

رفیعی‌دهکردی گفت: مجموعه تعلیم و تربیت استان برنامه‌های جامعی برای حمایت از دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده در دست اقدام دارد. آماده کردن این دانش‌آموزان برای آغاز سال تحصیلی جدید از اولویت‌های عملکردی آموزش و پرورش خوزستان است.

به گزارش ایسنا، در جریان پدیده سیلاب بالغ بر ۱۶۰ مدرسه آسیب دیدند و همچنین ۸۵ مدرسه به صورت کامل تخریب شدند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار