مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر از آغاز عملیات ساماندهی قسمت شمالی پل‎بند گرگر در راستای حفاظت از این اثر تاریخی خبر داد.
کد خبر: ۷۶۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ 16 July 2019

محمدحسین ارسطوزاده اظهار داشت: پل‎بند گرگر در قسمت شمالی محوطه آبشارهای شوشتر قرار دارد و سه تونل به نام‎های بلیتی، شهر و سه کوره از بالادست آن آب را به پایین دست منتقل می‎کنند و خروجی آن‎ها آبشارهای بی‎نظیر را در محوطه آسیاب‎ها موجب می‎شود.

او با بیان این‎که ساماندهی و تثبیت جداره‎ها در این محل از دو جهت حائز اهمیت است افزود: باتوجه به اهمیت موضوع بویژه در سیلاب‎های اخیر ساماندهی و تثبیت جداره‎ها در این قسمت بیش از پیش احساس می‎شد تا علاوه بر حفاظت از این اثر تاریخی، محوطه آن تبدیل به مکانی برای حضور گردشگران شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‎های آبی ـ تاریخی شوشتر خاطرنشان کرد: از این‎رو با استفاده از منابع داخلی پایگاه میراث جهانی، عملیات تثبیت و ساماندهی مورد نظر آغاز شده است و امیدواریم در مدت سه ماه به اتمام برسد.

پل بند گرگر یک بنا از مجموعه نظام آبی تاریخی شوشتر است. این پل‎بند یکی از دروازه‌های شش‎گانه تاریخی شوشتر نیز بوده است. پیشینه ساخت این پل همانند دیگر بناهای آبی تاریخی شوشتر، به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد. کاربرد این بند، انحراف آب از رودخانه دست‎ساز و تاریخی گرگر و هدایت آب به سمت تونل‎های آسیاب‎های آبی است. این پل‎بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (پنجم تیر ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای یک، ۲ و پنج با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵به ثبت رسید.

پل‎بند گرگر در شوشتر، خیابان شریعتی، شرق ضلع شمالی مجموعه آبشارها واقع شده و در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹با شمارهٔ ثبت ۲۹۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار