مدیرعامل شرکت غله استان خبرداد:
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اعلام پایان عملیات خرید تضمینی گندم در خوزستان گفت: در سال جاری یک میلیون و 302 هزار تن محصول گندم با نرخ تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد.
کد خبر: ۷۶۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳ 10 July 2019

خدارحم امیری زاده اظهار کرد: میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری را یک میلیون و 302 هزار تن خواند و افزود: این میزان خرید با مشارکت فعال 91 مرکز خرید در قالب 191 هزار و 740 محموله صورت گرفته است؛ عملیات برداشت و خرید گندم از نواحی جنوبی استان آغاز و در نهایت به دلیل شرایط آب و هوایی با برداشت گندم در نواحی شمالی استان این عملیات خاتمه می‌یابد.

وی با اشاره به ظرفیت ذخیره سازی در استان افزود: استان خوزستان به لحاظ شرایط ذخیره‌سازی استاندارد گندم یکی از بهترین‌ها به لحاظ تعداد و هم حجم ذخیره‌سازی است و بدون شک با آغاز بهره‌برداری از فاز دوم طرح 550 هزارهکتاری مقام معظم رهبری لزوم افزایش این ظرفیت بیش از پیش مورد نیاز خواهد شد.

امیری زاده ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های ذخیره‌سازی دولتی به میزان 410هزار تن و ظرفیت ذخیره‌سازی کارخانجات و بخش خصوصی بالغ بر یک میلیون و 79 هزار تن باعث شد تا این استان به انبارغله کشور تبدیل شود. از این میزان ذخیره‌سازی استاندارد گندم تنها 700 هزار تن مصرف استانی می‌شود و مابقی به دلیل شرایط کیفی و مطلوب فراوری، در طول بازه زمانی تعیین شده برای اختلاط و مصرف سایر استان‌ها تخصیص داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 کشور در خصوص چگونگی پرداخت مطالبات کشاورزان گفت: برای اولین بار در کشور همزمان با پرداخت نقدی وجه کشاورزان مبلغی تحت عنوان کمک هزینه کرایه حمل بین 15 الی 30 تومان به ازای تحویل هر کیلوگرم گندم به سیلوهای با ظرفیت ذخیره سازی استاندارد، اختصاص یافت که اختصاص حمایت‌های دولت به کشاورزان زحمتکش، علاوه بر تشویق و تعامل این قشر با عوامل ذخیره سازی باعث افزایش امنیت غذایی و بهبود عملکرد فیزیکی پروسه خرید گندم (از زمان خرید تا تحویل به کارخانجات برای تولید آرد) شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون با اختصاص بیش از 2 هزار و 241 میلیارد تومان موفق به پرداخت 99.73درصد مطالبات کشاورزان گندمکار استان شده‌ایم که این مورد نیز در نوع خود بی سابقه بوده و امید داریم با توجه ویژه دولت تدبیر و امید در شکوفایی تولیدات کشاورزی بخصوص اقلام استراتژیک همچون گندم در سال‌های نه چندان دور شاهد خودکفایی در تولید دانه روغنی کلزا شویم تا بتوانیم هر چه سریعتر با تثبیت این مهم علاوه بر افزایش سطح درآمد مردم، گامی بزرگ برای عدم وابستگی به مواد غذایی در کشور برداشته شود.

امیری زاده افزود: با پرداخت 100 درصد مطالبات کشاورزان کلزاکار استان مبلغی بیش از 149 میلیارد تومان وجه نقد به حساب آن‌ها واریز شده است.

وی با بیان اینکه این حجم از ورود نقدینگی در ابتدای سال می‌تواند نقش تاثیرگذاری در بهبود ارتزاق مردم و رشد اقتصادی استان داشته باشد، گفت: هر چند مبلغ پرداخت شده به کشاورزان قابل توجه است ولی باید بدانیم در چنین شرایطی می‌بایست حمایت از کشاورزان در صدر اولویت‌های دولت قرار گیرد تا برای تامین نیاز اولیه قوت مردم وابستگی به هیچکدام از کشورهای تولید کننده نداشته باشیم.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 در خصوص ارزیابی عملکرد این شرکت اظهار کرد: از آنجا که استان خوزستان دریچه ورود کالاهای اساسی بخصوص گندم، شکر، روغن و برنج در کشور است، از ابتدای سال تا کنون با ورود تعداد بالایی از کشتی‌های حاوی این کالاها در بندر امام خمینی (ره) بیش از 300 هزار تن کالا تخلیه، ترخیص و به مقاصد مشخص انتقال یافته است.

وی گفت: در طول این مدت حجم ارسال و جابه‌جایی کالا نظیر گندم، شکر و برنج معادل 828 هزار و 893 تن بوده که 220 هزارو 678 تن به صورت حمل جاده‌ای، ریلی و دریایی به خارج از استان انتقال یافته است و مابقی جابجایی صورت گرفته مربوط به داخل استان است که این موضوع یکی دیگر از موارد بی نظیری است که توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه4 صورت پذیرفته است.

امیری زاده تصریح کرد: هماهنگی بزرگترین عملیات خرید تضمینی دولتی در کشور با میزان بیش از یک میلیون و 347 هزار تن (گندم و کلزا) و همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی، وجود بندر و سایر دسترسی‌های ورود و خروج کالا در استان براستی اقدامی بسیار حساس، مشکل و کلیدی است.

وی افزود: از ابتدای سال با وجود ورود سیل و شرایط بحرانی استان خوزستان در تمام زمینه‌های کاری بدون وقفه در کنار سایر پرسنل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 به عنوان خادمین ملت به وظایف خود عمل کردیم و سعی شده تا در این راه، از هیچ کوششی برای حفظ ارزش‌ها و منافع کشور دریغ نشود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار