در پی انتشار خبری با موضوع تابوت­‌های جوبجی از سوی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و اشاره به عدم تعهد سازمان آب و برق خوزستان در این خصوص، روابط عمومی این سازمان توضیحاتی را منتشر کرد.
کد خبر: ۷۶۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱ 10 July 2019

این جوابیه به شرح زیر است:

«حسب بخش­نامه مصوب 9 مهر 1382 هیأت وزیران در خصوص ضرورت استعلام از سازمان میراث فرهنگی کشور قبل از آغاز عملیات اجرایی طرح­‌های عمرانی و همچنین ماده 2 بند «ج» آیین­‌نامه اجرایی ماده (114) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال 1384 و نیز بند یک ماده­ 100 قانون برنامه­ ششم توسعه، سازمان آب و برق خوزستان نسبت به واگذاری مطالعات میراث فرهنگی طرح آبیاری و زهکشی شهرستان رامهرمز به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اقدام نمود. طرح مذکور بخشی از طرح 550 هزار هکتاری خوزستان محسوب می‌­گردد.

در این راستا، محدوده­ای به طول 144 متر و عرض 10 متر که با محوطه تاریخی جوبجی همپوشان است، پس از انعقاد قرارداد با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و در سال 1393 به سرپرستی آرمان شیشه­‌گر مورد مطالعه و کاوش باستان‌شناسی قرار گرفت.

علی‌رغم آن، در پایان کاوش‌­های صورت گرفته نتایج قطعی از وضعیت استقراری محوطه جوبجی به دست نیامد. بنابراین، محدوده مذکور در سال 1396 از طریق روش‌­های ژئومغناطیس مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

در نهایت پس از مذاکرات این سازمان با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و بررسی نتایج مطالعات پیشین صورت گرفته، قرارداد دیگری به منظور تعیین و تکلیف قطعی و نهایی طرح آبیاری و زهکشی شهرستان رامهرمز فی ما بین دو ارگان منعقد گردید و پیرو آن میثم حسین‌زاده به عنوان سرپرست هیأت باستان شناسی کاوش نجات بخشی محوطه جوبجی رامهرمز و مسعود بیرانوند به عنوان سرپرست هیأت باستان شناسی بررسی ـ شناسایی مسیر خط لوله انتقال آب از جانب پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری معرفی شدند.

لذا، پس از انجام مناسبات مربوطه و نظر به اهمیت موضوع، ابتدا عملیات کاوش باستان شناختی در محوطه جوبجی توسط هیئت مربوطه متشکل از شش نیروی متخصص باستان شناس، یک نفر متخصص استخوان شناس، دو نفر متخصص مرمت آثار تاریخی، یک نفر متخصص نقشه برداری (زمینی و هوایی) با همراهی قریب به 60 الی 70 نفر نیروی کارگری آغاز گردید و تا اواخر سال 1397 نیز تداوم یافت. لیکن، به علت مسائل مالی و عدم امکان پرداخت مطالبات طرح توسط این سازمان در مقطع زمانی پایان سال 1397 به واسطه بروز پدیده سیلاب در سطح استان خوزستان، فاز میدانی مطالعات باستان شناختی توسط مشاور پروژه متوقف گردید.

شایان ذکر است، حسب مفاد قرارداد منعقده، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مطابق با پیشرفت فیزیکی پروژه، ضمن ارسال گزارشات مربوطه نسبت به ارسال صورت وضعیت مالی پروژه اقدام می‌­نماید و سازمان آب و برق خوزستان نیز موظف است پس از انجام مناسبات فنی و اداری مربوطه، نسبت به تأمین و پرداخت صورت وضعیت درخواستی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اقدام نماید. این فرآیند تا به امروز مطابق با انعقاد قرارداد به انجام رسیده و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال حاضر در خصوص قرارداد فوق‌الذکر هیچ گونه مطالبات مالی معوقه­‌های نزد سازمان آب و برق خوزستان ندارد.»

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار