کد خبر: ۷۶۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹ 09 July 2019

سفیر دهلی نو در تهران گفت: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و متصل به آبهای اقیانوس هند اهمیت زیادی برای ما دارد و دولت و بخش خصوصی هند تمایل به حضور و سرمایه گذاری در این منطقه را دارند.

گدام دارمندرا روز شنبه در جمع مدیران و مسئولان چابهار اظهار داشت: تجارت ایران و هندوستان در یک سال گذشته رشد خوبی داشته و برای همین بنادر هند و چابهار در آینده همکاری و فعالیت بهتری خواهند داشت.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها، فرصت‌های سرمایه گذاری و حمل و نقل کالاهای ترانزیتی بندر چابهار اظهار داشت: این شهرستان بیشتر از یک نشانه برای دولت هند در رابطه با مسائلی که دنبال می‌کند اهمیت دارد.

سفیر هندوستان در ایران افزود: باید به صورت شفاف راجع به تعهداتی که در رابطه با چابهار وجود دارد صحبت شود.

وی بیان کرد: ما باید خط اعتباری قرارداد کوتاه مدت و بلندمدت را در حالت یک پکیج واحد در نظر بگیریم.

دارمندرا اظهار داشت: تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و سایر کشورهای حوزه CIS می‌توانند در این بندر جایگاه داشته باشند و کالاهای مورد نیاز خود را به بهترین شیوه حمل و نقل کنند.

وی با بیان اینکه هندوستان و افغانستان پیگیری‌های مکرری در خصوص مستثنی کردن بندر چابهار از تحریم‌ها کردند اما همچنان مساله بانک‌ها چالش ساز است، افزود: در طول یکسال گذشته تجارت ایران و هند ۳۰ درصد رشد داشته و به رقمی حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال رسیده است.

وی هندوستان را یکی از ارائه کنندگان اصلی کالاهای اساسی به ایران برشمرد و افزود: یک کانال بانکی مختص در هند ایجاد کردیم که با اتاق بازرگانی ایران و هند ارتباط دارد تا نوعی مبادله کالا به کالا انجام شود

سفیر هندوستان در ایران تأکید کرد: با توجه به رشدی که در تجارت ما وجود دارد همچنان بنادر هند و چابهار بنادر مهمی هستند و آنچه را که تعهد کرده ایم حتماً انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در رابطه با اقلامی که در کشورهای ثالث ساخته می‌شود همچنان با مشکل مواجه هستیم اما این موضوع باعث توقف انجام تعهداتمان نخواهد شد و تمامی تعهدات ما با اولویت پیگیری می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: بندر چابهار به واسطه برخورداری از موقعیت ترانزیتی، واردات و صادرات کالا فرصتی بی نظیر برای کشورهای همسایه است.

بهروز آقایی افزود: بندر چابهار بندری بدون محدودیت با موقعیت ممتاز جغرافیایی و منطقه ای است

وی افزود چابهار با واقع شدن در مسیر کریدور شمال – جنوب و برخورداری از زیرساخت مناسب برای حمل و نقل دریایی و مبادلات گسترده تجاری کشورهای هندوستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و CIS، از امتیازات ویژه بندر چابهار است که سرمایه گذاری و حضور صاحبان کالا را در این بندر اقیانوسی توجیه پذیر می کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار می تواند بدون هیچ محدودیتی تمامی نیازهای کشور هندوستان در خصوص انتقال فرآورده های نفتی و گازی نظیر CNG و LNG و همچنین کشورهای جنوب شرق آسیا را تامین کند.

وی تصریح کرد: بندر چابهار برای جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف و حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا و بار مشوق های ویژه ای در نظر گرفته است.

به گزارش ایرنا سفیر هندوستان در ایران علاوه بر بازدید از بندر چابهار و زیرساخت ها در نشست بررسی ظرفیت‌ها، قابلیت های سرمایه گذاری و حمل و نقل کالاهای ترانزیتی و صادراتی از طریق بندر چابهار از دفتر کار شرکت IPGL هندوستان و بنگاه های اقتصادی، شرکت در نشست تسهیل و تسریع فعالیت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار بازدید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار