از مصرف بی رویه آب و کشت محصولات پر آب بر جدا خودداری کنید، چرا که بارندگی های اخیر صرفا مقطعی بوده و نباید آن ها را نشانه ای از پایان بحران آب بدانیم.
کد خبر: ۷۶۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳ 08 July 2019

این روزها باز هم زمزمه هایی از بحران آب ، جیره بندی ، قطعی آب و ... را می شنویم در حالیکه با نگاهی به بارش های اخیر می بینیم که ایران بیشترین میزان بارش را بعد از چندین سال خشکسالی تجربه کرده است پس چرا با وجود این حجم از این بارش ها باز هم مسئله ی بحران آب مطرح می گردد؟

پروفسور پرویز کردوانی در رابطه با این موضوع می گوید: دلیل بارش های اخیر گرم شدن زمین است که باعث شده بی نظمی به وجود بیاید و در نتیجه، جاهایی که کمتر بارندگی دارند هم اخیرا شاهد باران های شدیدی باشند.

همچنین نباید فراموش کرد که این بارندگی ها مقطعی هستند و اینطور نیست که بارش‌های این مدت را نشانه ای از پایان بحران آب بدانیم چرا که بارش ها بستر خاک را کنده و به آب گل آلود جاری تبدیل می‌کند که علاوه بر خسارات مادی و انسانی مانع تشکیل آب های زیر زمینی می شود؛زیرا باران به دشت هایی که نشست کرده ‌اند نمی‌تواند نفوذ کند به همین دلیل قادر به ذخیره این آب ها نیستیم.

از سویی دیگر این آب ها اینقدر گل و‌ لای دارد که وقتی وارد مخزن سدها می شود، عمر سدها را کوتاه می‌کند.

پس باید گفت: به خاطر اینکه آب ناشی از سیل های اخیر ذخیره نشد، دردی از خشکسالی چندین ساله هم درمان نمی شود و در اثر این بارش ها نه تنها نمیتوانیم منابع آبی آیندگان را تضمین کنیم بلکه در تامین آب امروزه خود هم خواهیم ماند.

در نتیجه نباید بپنداریم که ما در حال حاضر در شرایط ترسالی به سر می بریم و با مصرف بی رویه آب و یا کشت محصولاتی که به آب فراوان نیاز دارند همین مقدار کم باقی مانده از آب را هم نابود کنیم.

وی همچنین در ادامه اظهاراتش گفت:ما حتما در آینده کمبود آب را تجربه خواهیم کرد و در نتیجه در کشاورزی هم شرایط مطلوبی را شاهد نخواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار