همزمان با شکل گیری شهر جدید هشتگرد در استان البرز و در حدود ۲ دهه پیش صدها اصله نهال نیز در ورودی آن توسط کارگران زحمتکش پا گرفت و سال به سال قد کشیدند.
کد خبر: ۷۶۰۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ 08 July 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ فضای جنگلی ورودی شهر جدید هشتگرد یکصد هکتار برآورد می‌شود، درختانی با جلوه خاص که به ورودی این شهر و حاشیه شمالی آزاد راه کرج - قزوین جلوه‌ای خاص بخشیده بودند.

جنگلی سبز که مسافران خسته گاهی در خنکای این فضای روحبخش آرامش می‌گرفتند،؛ اما این روزها درختان جنگل سبز هشتگرد چندان نشاطی ندارند تا خستگی از تن رهگذران در کنند.

کم آبی رمق از این درختان ربوده و سیمای بسیاری از آنها رنگ خشکی و هیزمی به خود گرفته‌اند.

جنگل دست کاشت شهر جدید هشتگرد سال‌ها زمان برد تا پا بگیرد و در این دوره گذار کارگران زیادی با عرق جبین پای قد کشیدن نهال‌ها نشستند تا قد علم کنند تا بلکه یادگاری سبز از خود برجای بگذارند، اما نمی‌دانستند که گرد بی برنامه گی و فراموشی، دسترنج آنها را به ورطه نابودی می‌کشاند.

آنطور که شواهد نشان می‌دهد این دستگاه‌های مسئول هستند که با بی برنامگی از کنار این جنگل در حال تخریب، می‌گذرند، بدون آنکه اقدام حیاتی و آنی برای نجات آن انجام دهند و تنها موضوع را به یکدیگر پاس می‌دهند.

شاید بتوان گفت که زمستان ۹۷ و بهار ۹۸ تنها فرصتی بود که رحمت الهی توانست اندکی آب در ریشه این درختان ذخیره کند، اما از آن پس کمتر جویباری به سوی جنگل سبز جاری شد و هر روز شاهد مرگ ایستاده درختان همان یادگار کارگران دل خسته هستیم.

بخشی از این فضای جنگلی امروز رنگ خشکی به خود گرفته و اگر چاره جویی نشود باید تمام آنها را به هیزم تبدیل کرد.

در این حال رئیس شورای اسلامی شهر جدید هشتگرد، شرکت مادر تخصصی عمران را متولی حفاظت از جنگل حاشیه اتوبان کرج - قزوین می‌داند و از بی توجهی این شرکت به تعهدات خود، انتقاد کرد.

شمس الله ارمندئی می‌گوید: قرار بود شرکت مادر تخصصی عمران شهر جدید هشتگرد ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه آب بسازد تا فضاهای سبز از نعمت آب بهره ببرند اما کار چنین پیش نرفته است.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم ادامه حیات فضای سبز شهری شهر جدید هشتگرد با سیستم تعبیه شده آبیاری آب غیر شرب شهری اظهار داشت: برخی مسئولان با حضور در محل پروژه‌ها قول‌هایی می‌دهند که بسیار حیاتی و اثر گذار است اما به این فکر نمی‌کنند که با انجام ندادن تعهدات خود سیستم کلی یک شهر به هم خواهد ریخت.

رئیس شورای اسلامی شهر جدید هشتگرد گفت: این در حالی است که مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور چندی پیش قول داد تا ایستگاه پمپاژ آب برای فضاهای سبز شهر جدید هشتگرد احداث کند اما تاکنون این وعده عملی نشده است.

وی افزود: در زمان حاضر فضای سبز شهر جدید با وجود فراهم بودن تصفیه خانه فاضلاب و بهره مندی از پساب، زیرساخت لازم برای راه اندازی ایستگاه پمپاژ ندارد.

این مسئول شهری گفت: شورا و شهرداری شهر جدید هشتگرد تمام تلاش خود را برای نجات سایر فضاهای سبز شهر به کار گرفته‌اند اما امکانات و بضاعت شهرداری در حدی نیست که بتواند جنگل ورودی شهر را نجات دهد.

ارمندئی اظهار داشت: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید کشور سال گذشته قول داد ایستگاه پمپاژ تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد را در کمترین زمان ممکن راه اندازی کند اما تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
وی گفت: شورا و شهرداری شهر جدید هشتگرد به وعده خود در خصوص گسترش فضای سبز در بلوارها، محله‌ها و مناطقی که شهروندان سکونت دارند، عمل کردند، اما مجموعه مسؤولان امر به وعده خود در زمینه راه اندازی ایستگاه پمپاژ پساب عمل نکرده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر جدید هشتگرد اظهار داشت: طبق وعده مسؤولان امر می‌بایست سال گذشته خطوط انتقال پساب برای احیای جنگل ورودی شهر جدید هشتگرد احداث می‌شد که اگر این کار انجام شده بود اکنون شاهد خشک شدن بخشی از جنگل ۱۰۰ هکتاری ورودی این شهر، نبودیم.

ارمندئی افزود: در ابتدای سال جاری می‌بایست ساخت مخزن ذخیره آب در شمال شهر جدید هشتگرد و در ادامه لوله کشی پساب تصفیه خانه به محل مورد نظر برای تکمیل طرح انتقال مویرگی آب به فضای سبز شهری صورت می‌گرفت که متأسفانه این امر نیز عقیم مانده و با ورود به فصل تابستان فضای سبز شهر جدید هشتگرد از بی آبی آسیب کلی خواهد دید.
وی گفت: جنگل مصنوعی ورودی شهر جدید هشتگرد با تلاش بی وقفه ده‌ها کارگر زحمتکش ایجاد شد اما امروز شاهد نابودی آن هستیم.

رئیس هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز با اشاره با اینکه این جنگل سال‌ها قبل ایجاد شده و در سال‌های اولیه توسط کارکنان این شرکت آبیاری می‌شد، گفت: این شرکت نمی‌تواند تنها متولی جنگل ورودی شهر معرفی شود.

داود صفدری افزود: هرچند ایجاد ایستگاه پمپاژ پساب فاضلاب تصفیه خانه جزو وظایف اداری شرکت عمران نبوده اما برای احیای جنگل ورودی شهر احداث آن را با اختصاص حدود ۵۰ میلیارد ریال متقبل شدیم.

وی از همه دستگاه‌ها خواست با تعامل و همفکری برای توسعه شهر قدم برداشته و کیفیت زندگی بالایی را در شهر ایجاد کنند.

برچسب ها: فضای جنگلی ، خشکی ، هشتگرد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار