دکتر مهدی شادنوش 5 سرطان شایع در کشور را سرطان پستان، پروستات، پوست، معده و روده بزرگ دانست که سرطان‌های پستان، روده بزرگ، پوست، معده و تروئید در میان زنان و سرطان‌های معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه در مردان شایع‌ترین هستند.
کد خبر: ۷۶۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ 07 July 2019

تابناک فارس به نقل از هورگان:بیماری‌های قلب و عروق، سرطان و حوادث ترافیکی بیشترین عوامل مرگ و میر در شهرستان هستند که افراد را دچار مرگهای زودرس می‌کنند.

مسئول بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز با بیان این مطلب گفت: «در عین حال اینها عوامل قابل کنترل و پیشگیری هستند.»

محمد طاهری آمار مرگ و میر شهرستان در 3 سال اخیر را به شرح جدول شماره 1 بیان کرد.

در این میان، سرطان رتبه دوم عامل مرگ و میر شهرستان را به خود اختصاص داده است. به طور میانگین در سه سال اخیر، سالیانه 57 نفر در نی‌ریز مبتلا به بیماری سرطان شده و 64 نفر نیز به همین دلیل جان خودرا از دست داده‌اند.

یعنی در مجموع سه سال گذشته 170 مبتلا و 191 جان باخته سرطان در شهرستان؛ آماری که همه را نگران می‌کند.

سرطان، عامل دوم مرگ و میر شهرستان
به گفته طاهری، با توجه به این که بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری و تشخیص است، اخیراً وزیر بهداشت برنامه ایجاد مراکز تشخیص سرطان را به صورت قطب‌بندی ایجاد کرده که به نظر می‌رسد یکی از شهرستانهایی که نیاز مبرم به آن دارد، نی‌ریز است.

مسئولان مطالبه کنند
وی افزود: «این مراکز تیپ یک، در بیمارستان‌های شهرستانهایی مثل داراب، آباده، بوانات، مرودشت، لامرد، فیروزآباد و کازرون راه‌اندازی شده و در بیمارستان شهید فقیهی و درمانگاه شهید مطهری شیراز نیز وجود دارد.»

طاهری بر لزوم ایجاد این امکانات در شهرستان نی‌ریز تأکید کرد و گفت: «مسئولان باید آن را به عنوان یک مطالبه پیگیری کنند.»

در جدول زیر آمار مبتلایان و فوت‌شدگان 3 سال اخیر به تفکیک انواع مختلف سرطان را در جدول شماره 2 مشاهده می‌کنید:

بروز 2 برابری سرطان تا 10 سال آینده
در رسانه‌های کشوری هم آمده که علی قنبری‌مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته است: «میزان بروز سالیانه سرطان در جهان از ۱۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ میلادی به ۲۵ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید که بیش از ۷۰ درصد آن در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.»

همچنین رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: «از هر 100 هزار نفر حداقل 150 نفر در کشور به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند.»

این یعنی 120 هزار نفر در سال. هر چند وی معتقد است این میزان تا 10 یا 15 سال آینده دو برابر خواهد شد.

شایع‌ترین سرطان‌ها و راه‌های پیشگیری
دکتر مهدی شادنوش 5 سرطان شایع در کشور را سرطان پستان، پروستات، پوست، معده و روده بزرگ دانست که سرطان‌های پستان، روده بزرگ، پوست، معده و تروئید در میان زنان و سرطان‌های معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه در مردان شایع‌ترین هستند.

گفتنی است دوری از دخانیات و مشروبات الکلی، داشتن ورزش و تحرک کافی، استفاده از غذاهای مفید از جمله میوه و سبزیجات و خودداری از مواد غذایی فراوری شده، استفاده از کرم ضد آفتاب، کنترل وزن و دوری از استرس عوامل مهمی هستند که می‌توانند شما را از خطر ابتلا به این بیماری دور نگه دارند.

.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار