مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی: با تکمیل خط آهن شلمچه – بصره و در امتداد اتصال بندر امام خمینی (ره) به بندر خرمشهر شاهد اتصال بندر امام خمینی (ره) به بندر لاذقیه سوریه خواهیم بود و اهمیت این کریدور ریلی بسیار بیشتر از سایر کریدورهای ترانزیتی است، چرا که خوزستان قطب بزرگ فولادی و نیز مرکز کشاورزی کشور است.
کد خبر: ۷۵۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵ 02 July 2019
خیرالله خادمی در نشست سه جانبه همکاری‌های حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه با اشاره به اینکه خط آهن شلمچه بصره بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است، اظهار کرد: پیشبرد این پروژه مورد توافق ایران و عراق است و بعد از سفر رئیس جمهوری ایران به عراق اقدامات خوبی برای شروع عملیات اجرایی پروژه مذکور انجام شده است.
 
به گزارش"تابناک" وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای به منظور ایجاد ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی به امضا رسیده و مسئولیت‌های مدیران راه آهن ایران و عراق برای اجرای این پروژه مشخص است و بعد از این توافق سرمایه‌گذار و پیمانکار پروژه نیز مشخص شده‌اند که بنیاد مستضعفان انجام آن را بر عهده دارد.
 
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه این توافق‌نامه به تصویب دولت جمهوری اسلامی ایران رسیده است، خاطرنشان کرد: بعد از آن، توافق با شرکت سرمایه‌گذار و پیمانکار پروژه نیز به امضا رسیده و مشاور طراحی پروژه نیز انتخاب شده است و آماده ورود به منطقه برای طراحی مسیر است، علاوه بر این یک نفر مجری مستقل انتخاب شد و به منظور پیشبرد فعالیت‌ها بین ایران و عراق آماده شروع عملیات اجرایی در عراق هستیم و در صورتیکه طرف عراقی زمین محل پروژه را به ما تحویل دهد تجهیزات مورد نظر را آماده می‌کنیم.
 
خادمی در ادامه با بیان اینکه برای اجرای پروژه دو فاز طراحی شده است، گفت: شروع مسیر خاکریزی و زیرسازی مسیر ۳۲ کیلومتری است و برای ایجاد پل بزرگ مسیر، طراحی اولیه انجام شده و طی سه ماه آینده آماده شروع عملیات هستیم و با توجه به اینکه هزینه ساخت را ایران تقبل کرده است طرف عراقی باید زمین محل را برای تجهیز کارگاه پیمانکار در اختیار ما قرار دهند.
 
همچنین سعید رسولی اظهار کرد: پروژه اتصال سربندر از بندر امام خمینی (ره) به خرمشهر مدنظر قرار گرفته و فاز اول آن در منطقه آزاد خرمشهر آغاز شده است.
 
وی ادامه داد: با تکمیل خط آهن شلمچه – بصره و در امتداد اتصال بندر امام خمینی (ره) به بندر خرمشهر شاهد اتصال بندر امام خمینی (ره) به بندر لاذقیه سوریه خواهیم بود و اهمیت این کریدور ریلی بسیار بیشتر از سایر کریدورهای ترانزیتی است، چرا که خوزستان قطب بزرگ فولادی و نیز مرکز کشاورزی کشور است.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در این نشست یک سند جامع سه جانبه در حوزه حمل و نقل ریلی بین سه کشور ارائه شده است که مهمترین محورهای آن در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی است، اظهار کرد: قصد داریم بتوانیم با اتصال راه‌آهن شلمچه – بصره حلقه مفقوده اتصال خطوط ریلی بین ایران، عراق و سوریه را کامل کنیم.
 
رسولی با تاکید بر اینکه راه‌آهن نماد و کلید واژه توسعه هر کشوری است، گفت: به همین دلیل توسعه حمل و نقل ریلی همواره مورد توجه دولت‌ها قرار دارد و ایران، سوریه و عراق سه کشور همسایه مهم در منطقه هستند و تا کنون همکاری‌های خوبی را بین آنها شاهد بوده‌ایم و امیدواریم در این نشست سه جانبه نیز بتوانیم توافقنامه‌های خود را در حوزه حمل و نقل عملیاتی کنیم.
 
وی افزود: هر سه کشور اراده جدی برای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی دارند و اتصال ریلی و برقراری کریدورهای ترانزیتی بین ایران، عراق و سوریه خواسته مقامات عالی رتبه هر سه کشور است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار