استاندار خوزستان با اشاره به دستور مستقیم معاون اول رییس جمهوری برای تعیین تکلیف دایک(خاکریز) مرزی، گفت: این سازه خاکی تا هفته آینده با همکاری دستگاه های اجرایی در خوزستان بسته خواهد شد و از ادامه ورود آب ناشی از سیلاب به بخش عراقی هور جلوگیری می شود.
کد خبر: ۷۵۸۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸ 30 June 2019

غلامرضا شریعتی با بیان اینکه بیشتر نقاط دایک مرزی که برای انتقال سیلاب اخیر به سوی بخش عراقی هور شکافته شده بود بسته شده، بیان کرد: هم اکنون تنها حدود ۱۰۰ متر از این سازه خاکی باز است که تلاش می‌شود تا هفته آینده با هماهنگی که صورت می‌گیرد مسدود شود.

وی ادامه داد: از آنجا که شرکت مهندسی توسعه نفت - که در هور العظیم مشغول فعالیت نفتی است- اعلام کرده مسدود کردن آن تنها از عهده او بر نمی‌آید، سازمان آب و برق خوزستان نیز برای همکاری در این زمینه مأمور شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خالی شدن مخازن سه، چهار و پنج هورالعظیم را از آب تأیید می‌کنید، گفت: هنوز تالابهورالعظیم سرریز است و از آنجا که در جریان سیلاب ا خیر، ۹۵ درصد هور آبگیری شده بود این موضوع را رد می‌کنم به این دلیل که همچنان در مخازن آب وجود دارد.

شریعتی با بیان اینکه ارتفاع آب در مخازن هورالعظیم کاهش پیدا کرده، گفت: اگر زودتر از زمان کنونی دایک بسته می‌شد تمام زمین‌هایی که اکنون در خوزستان شروع به کشت تابستانه کرده‌اند زیر آب می‌ماندند.

استاندار خوزستان گفت: دایک مرزی یک سازه انسان ساز است و این سازه چیزی نیست که توسط طبیعت ساخته شده باشد اما در این باره هماهنگی صورت گرفته تا به زودی شاهد بسته شدن دایک باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در این رابطه نیز معاون اول رئیس جمهوری بر مسدود شدن دایک تاکید کرده که به همین منظور اقدامات لازم در بین دستگاه‌های متولی از جمله نفت و سازمان آب و برق خوزستان به این منظور ایجاد شده است.

به گفته شریعتی، بخش ایرانی هورالعظیم دارای شیب به سمت کشور عراق است.

بر اساس این گزارش، تعدادی از فعالان محیط زیست خواستار بسته شدن دایک مرزی هورالعظیم و ذخیره آب موجود ناشی از سیلاب در تالاب و هدایت آن به سمت کانون‌های گرد و غبار در خوزستان شدند و از آنجا که سطح تبخیر آب در منطقه رو به افزایش بوده و در مخازن یک و ۲ تالاب حیات جانوری وجود دارد، به دلیل محدودیت زمان بر بسته شدن هرچه سریع‌تر دایکمرزی تاکید دارند.

طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون در بهار امسال، بر ۲۱ شهرستان خوزستان تأثیر گذاشت و ۳۷۴ روستا به صورت جزئی و کلی تخلیه شدند.

تالاب مرزی هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار