در جلسه شورای مسکن استان مطرح شد:
استاندار خوزستان گفت: وزارت نفت باید در بحث زمین های شهرستان مسجد سلیمان هر چه سریع تر اعلام تکلیف کند.
کد خبر: ۷۵۸۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵ 30 June 2019

رضا رضایی ظهر امروز یک شنبه در جلسه شورای مسکن استان، با اشاره به واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی اظهار کرد: در استان خوزستان به جز شهرهای جدید ۲۰ هزار واحد مسکن مهر بلاتکلیف و نیمه کاره هستند که از این تعداد ۸ هزار و ۵۰۰ واحد فاقد متقاضی است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: با توجه به اینکه استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که تعداد واحدهای مسکن مهر نیمه کاره آن زیاد است، در سال جاری تلاش می‌شود که بخشی از آنها به بهره برداری برسد.

مدیرکل مسکن راه و شهرسازی خوزستان در ادامه با اشاره به مشکلات مردم مسجدسلیمان که در معرض آلودگی مواد نفتی و گازی هستند عنوان کرد: مشکل زمین با همکاری ارتش در حال حل شدن است و با پرداخت ۱,۴۰۰ میلیارد تومان به ارتش این زمین به سازمان راه و شهرسازی تعلق می‌گیرد.

رضایی افزود: ۱۳۵ واحد از واحدهای مسکن مهر مسجد سلیمان حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تخصیص ۴ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

وی در پایان یادآور شد: همچنین ۱۸۰ واحد دیگر از واحدهای مسکن مهر مسجدسلیمان نیازمند ۱۵ میلیارد تومان بودجه است که در صورت تأمین اعتبار، مشکل این واحدها نیز حل می‌شود.

غلامرضا شریعتی در این جلسه اظهار کرد: در آن زمان که بحث جابجایی واحدهای مسکونی در مسجدسلیمان که در خطر آلودگی های نفت و گاز قرار داشتند مطرح شد، قرار بود با پرداخت 120 میلیارد تومان این کار انجام بگیرد.

وی افزود: این تصمیم برای آن بود تا با پرداخت 120 میلیارد تومان، 5 هزار واحد مسکونی برای خانواده هایی که در مسجدسلیمان خانه های آن ها در خطر آلودگی نفت و گاز قرار دارد، ساخته شود و این خانه ها جا به جا شوند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: این پول از سوی وزارت نفت تامین شده اما مسایلی مانند تورم باعث شد تا نتوان 5 هزار واحد را به صورت کامل تکمیل کرد و اکنون بخشی از این واحدها تکمیل نشده است.

شریعتی ادامه داد: در این زمینه وزارت نفت دو راه پیش روی خود دارد. یکی از این راه ها آن است که اگر وزارت نفت همچنان ادعا می کند که زمین ها آلوده هستند و مردم نباید در آن مناطق زندگی کنند، باید واحدها را تکمیل و خانه های مردم را از آن مناطق جا به جا کند.

وی عنوان کرد: راه دوم نیز آن است که اگر وزارت نفت تشخیص دهد این زمین ها در مسجدسلیمان مشکلی برای سکونت و سلامت مردم ندارند، به مردم اجازه تخریب و بازسازی خانه ها از سوی شهرداری داده شود و مردم بتوانند خانه ها خود را در آن مناطق بهسازی کنند.

استاندار خوزستان تاکید کرد: وزارت نفت بحث جا به جایی خانه های آلوده به نفت و گاز در مسجدسلیمان را تعیین تکلیف کند تا بتوان در خصوص جا به جایی مردم از آن مناطق و یا بهسازی و ساخت خانه ها در آن محل اقدام کرد.

احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به بحث جا به جایی خانه هایی که در زمین های آلوده به نفت و گاز در مسجدسلیمان قرار دارند، اظهار کرد: قصه این جا به جایی بیش از 15 سال است به درازا کشیده شده است. در آن زمان برآورد شده تا در یک برنامه زمان بندی و اولویت بندی شده کار ساخت واحدها انجام بگیرد.

وی با اشاره به اینکه 120 میلیارد تومان بودجه برای این کار پرداخت شده است، افزود: قرار بود تا کار جا به جایی نه به صورت ضرب الاجلی و یکجا بلکه در قالب برنامه ای اولویت بندی شده انجام گیرد و ابتدا مناطقی که در خطر بیشتری هستند جا به جا شوند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: این خانه ها بر روی مخزن آسماری وجود داشتند و با توجه به انتشار نفت و گاز در آن منطقه از نظر ایمنی باید نسبت به جا به جایی آن ها اقدام می شد. در این زمینه اما افرادی که باید کار انجام می دادند، کار را انجام ندادند و دیگر شرایط نیز باعث شد تا این کار کامل انجام نشود. 

محمدی عنوان کرد: از منظر شرکت ملی نفت این کار انجام گرفته و 120 میلیارد تومان مدنظر برای جا به جایی واحدهای مسکونی پرداخت شده است اما بنا به دلایلی این کار کامل انجام نشده است.

وی ادامه داد: مجموعه شرکت ملی نفت و مناطق نفتخیز جنوب هیچ دخالتی در اینکه چه تعداد واحد باید ساخته شوند نداشته است و فقط بودجه اعلام شده تامین شده است تا کار جا به جایی انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار کرد: میزان آلودگی و نشت نفت و گاز در همه مناطق یکسان نیست و قطعا مردمی که در مناطق پر خطر هستند می دانند که منطقه خطرناک است و باید آن مناطق را ترک کنند.

محمدی خاطرنشان کرد: اداره کل راه و شهرسازی خوزستان مناطقی که مردم تخلیه کرده اند را مشخص کند تا شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص سایر مناطق نظر دهد که آیا نیاز به جا به جایی از مناطق است یا خیر.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار