نامه رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان خطاب به رییس دیوان عالی کشور
کد خبر: ۷۵۸۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴ 30 June 2019

حضرت حجت الاسلام مرتضوی مقدم ریاست معظم دیوان عالی کشور

سلام علیکم

همگان واقفند بر اینکه کلام صادره از ریاست دیوان عالی کشور قاعدتا بر اساس مطالعه و شناخت کامل است، لذا بر اذهان عامه تاثیرگذار است به ویژه آنکه گوینده دارای مقام شامخ روحانی هم باشد که بی شک در این مقام اثر و نفوذ آن کلام نزد جامعه قوی تر خواهد شد.

حسب مسموع از اخبار منتشره در رسانه ها خصوصا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایرنا ،سخنی به این مضمون از آن مقام عالی نقل گردیده است :(( به عنوان پیشگیری قضات باید مواظب بانوان وکیل باشند ، برخی از آنها با ناز کردن سعی میکنند که قاضی را جلب رفتار های خود کنند ...))

به عقیده اینجانب این سخن ، پیش و بیش از آنکه به حیثیت بانوان شریف و پاکدامن وکیل صدمه زند قطعا موجب سؤظن به جامعه شریف قضات دادگستری می گردد . زیرا :

۱= برای مردم این سوال طرح میگردد که آیا سیستم قضایی و شخصیت قضات این قدر سست و متزلزل است که با ناز و عشوه ای بتوان بر رای و تصمیم قاضی اثر گذاشت؟ بی تردید القای چنین باوری اجحاف در حق قضات باتقوا و عادل میباشد ‌

۲= مردم عموما قضات را دارای شخصیت محکم و نفوذ ناپذیر می شناسند ولی ترویج چنین باوری نزد مردم موجب می شود زنانی که به هر عنوان وارد مراجع قضایی میشوند بخواهند از این روش استفاده نموده در نحوه تصمیم گیری قضات شریف رخنه کنند .۳= این سخن با شان و جایگاه وکیل دادگستری که در موضع دفاع هم شان قاضی میباشد در تعارض بیّن است .

گرچه قابل انکار نیست که هم در جامعه وکلا و هم در جامعه قضات شاهد حضور معدود افرادی هستیم که شئون حرفه ای را رعایت نمی نمایند ولی بیان عام و بدون تعیین مصداق یک مفسده به زنان وکیل ، موجب تسری ظّن دامنه انتساب فساد به تمام افراد می گردد.این درحالی است که بانوان وکیل غالبا جزو شریف ترین وکلا ، نجیب ترین مادران و مظلوم ترین ولی در عین حال سربلند ترین زنان این مرز و بوم هستند که با وجود سختی های بسیار در جهت حاکمیت قانون و احقاق حقوق مردم تلاش میکنند .

اینجانب به عنوان یک از مسئولان کانون های وکلای دادگستری کشور جهت اطلاع حضرتعالی یاداور می شوم که اشتغال به وکالت دادگستری برای عموم وکلا از مشاغل بسیار سخت و برای زنان وکیل به مراتب دشوارتر است. زنان وکیل در یک جامعه به شدت مردانه و مردسالارانه با انواع خطرات و مزاحمت ها ،تهدیدها و دردسرها از سوی همه اشخاص دخیل در جریان عدالت مواجه می گردند، آنان از همان ابتدای ورود به این حرفه آموخته اند که باید نجابت و شرافت را سرلوحه رفتار خود قرار دهند، آموخته اند که فارغ از جنسیت وکالت نمایند و نیز میدانند وکالت دادگستری شغلی بی ربط به جنسیت و صرفا متکی بر اساس قانون و عدالت است . قابل تردید نیست که در عموم اماکن و مراجع قضایی ، از جمله دادسراها ، دادگاهها ، دیوان عالی کشور، پلیس ، سازمان زندان ها از لحاظ ترکیب جنسیتی غلبه محرز با مردان است و قطعا به عنوان یک قاضی عالی رتبه از خطرات و آسیب ها و نگاه ها و سوء نظرهای جنسیتی به زنان و خاصتا زنان وکیل آگاه می باشید. به راستی دستگاه محترم قضایی چه امکانات و تسهیلاتی را برای ایجاد امنیت روانی بانوان خصوصا بانوان وکیل در اماکن کاملا مردانه فراهم نموده است؟ آیا به بعد مقابل قضیه یعنی سوء نظر برخی از کارکنان دادگستری ها به این قشر زحمت کش و پاک دامن توجه فرموده اید؟

بی تردید نمیتوان انکارنمود که اگر مواردی از فساد با مواظعه وکیل و قاضی ایجاد گردد قطعا به جهت برخورداری قاضی از قدرت بیشتر، نقش ابتدایی و تکراری وی در ایجاد و استمرار فساد بیشتر از یک وکیل خواهد بود .

بهتر بود ریاست محترم دیوان عالی کشور به بانوان وکیل هم توصیه میفرمودند مزاحمت ها ، خواهش ها و تقاضاهای غیرمتعارف و اغواگر اصحاب دادگستری را به دادسرای انتظامی قضات و دیگر مراجع صلاحیت دار گزارش نمایند.

قدر مسلم گرچه نیت آن جناب پیشگیری از ورود فساد به بدنه سیستم قضایی میباشد اما بی تردید اطلاق و عموم هشدار مذکور به قضات، موجب تکدر خاطر و نگرانی شدید جامعه وکلای دادگستری خاصه زنان وکیل و خانواده های آنان گردیده است . از این رو دلجویی و ایضاح ، رفع ابهام از آن کلام و به ویژه تکریم بانوان وکیل مورد انتظار است .
با احترام مجدد

دکتر سید یزدالله طاهری نسب رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار