مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌ غربی گفت: با آغاز طرح مایه‌کوبی ضربتی دام‌ها در استان، پیش‌بینی می‌شود ۳۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در آذربایجان‌ غربی برای مقابله‌ با بیماری‌ها واکسینه شوند.
کد خبر: ۷۵۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷ 29 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی  کامیار داهیم  با اشاره به اینکه فاز اول طرح ضربتی مایه‌کوبی دام سبک و سنگین علیه تب برفکی در آذربایجان‌ غربی از ۲۵ خردادماه آغاز شده و تا آخر تیرماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در این طرح، ۳۰۰ هزار رأس دام برای مقابله با بیماری‌ها واکسینه بشوند.

وی افزود: با وجود آنکه واکسینه کردن دام‌ها برای مقابله با بیماری‌ها نقش موثری دارد، اما از آنجایی که هزینه پیشگیری همیشه کمتر از درمان است، بهتر است دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها نسبت به رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه کردن، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات و ضدعفونی کردن دامداری‌ها توجه جدی داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌ غربی با بیان اینکه این طرح با مشارکت ۹۲ مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی انجام می‌شود، ادامه داد: همچنین در این طرح ۲۰ گروه نظارتی بخش دولتی بر روی انجام واکسینه‌ کردن و ایمن‌سازی دام‌ها نظارت دارند.

وی با بیان اینکه در طول اجرای طرح مایه‌کوبی گوسفندها و گاوها در سطح استان همکاری دامداران با گروه‌های دامپزشکی ضروری است، عنوان کرد: در مدت زمان اجرای این طرح دامداران باید جهت اطمینان پوشش حداکثری واکسیناسیون دام‌ها از خرید و فروش و جابجایی دام‌ها جلوگیری کنند.

داهیم در ادامه با بیان بیان اینکه بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی مُسری در بین جمعیت دام‌های سنگین است که شیوع آن خسارات اقتصادی فراوانی را در واحدهای پرورش دام به همراه دارد، تصریح کرد: یکی دیگر از بیماری‌های شایع در بین دام‌ها، بیماری تب کریمه کنگو است.

وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با این بیماری نیز طرح رایگان سم‌پاشی بدن دام‌ها و دامدارای‌ها جهت پیشگیری از این بیماری در آذربایجان‌ غربی آغاز شده است و این بیماری با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها در بین دام‌ها به وجود می‌آید که با سم‌پاشی انگل‌های خارجی و کنه‌های دامی به عنوان ناقل بیماری از بین می‌روند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌ غربی با بیان اینکه همچنین در این طرح آموزش‌های عملی مبارزه با کنه‌ها به دامداران داده می‌شود، گفت: بیماری تب کریمه کنگو علائم خاصی در دام‌ها ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس تنها یک هفته در بدن دام مانده و با انتقال از دام به انسان موجب خونریزی و مرگ در انسان‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه عامل اصلی این بیماری کنه‌ها هستند، اظهار کرد: دامداران باید برای مبارزه با کنه‌های دامی و پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، دام‌های خود را به صورت ماهانه در فصل گرما از اردیبهشت تا مهر ماه هر سال با استفاده از سموم مخصوص دامی سم‌پاشی کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار