مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر فاز یک طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در حال انجام است و تا زمانی که فاز یک تکمیل نشود و نظام بهره‌برداری از آن تعریف نشود، مجوز هیچ‌گونه اعتباری برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری صادر نمی‌شود.
کد خبر: ۷۵۷۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷ 28 June 2019

جلسه شورای اداری فرمانداری رامهرمز ظهر امروز با حضور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در فرمانداری رامهرمز برگزار شد.

فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در این مراسم با بیان این‌که سازمان آب و برق وظیفه هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف زیرمجموعه در استان را بر عهده دارد، اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان احداث، بهره‌برداری، تعمیر، نگهداری شبکه آبیاری و زهکشی، حفاظت از سواحل و رودخانه‌ها، تأمین حق‌آبه تالاب‌ها، تأمین آب شرب و تولید نیروگاه برق‌آبی را به عهده دارد.

وی افزود: وظیفه توزیع برق و انتقال برق از طریق خطوط انتقال فشارقوی و توزیع آب شهری و روستایی خارج از وظیفه سازمان آب و برق خوزستان است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بررسی وضعیت آب زیرزمینی دشت‌های خوزستان، عنوان کرد: برداشت از آب‌های زیرزمینی در اکثر بخش‌های استان خوزستان ممنوع است.

وی گفت: آبزی‌پروری در قفس در پشت سدهایی که مصرف آب شرب دارند به دلیل مشکلات بهداشتی ممنوع است اما درصورتی‌که مطالعات انجام شود و مجوزهای زیست‌محیطی صادر شود برای آبزی‌پروری به‌صورت پایلوت در پشت سدها مجوز صادر می‌شود.

ایزدجو با اشاره به این‌که ناحیه عمرانی ۴ و ۵ رامهرمز از فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است، اظهار کرد: در حال حاضر فاز یک طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در حال انجام است و تا زمانی که فاز یک تکمیل نشود و نظام بهره‌برداری از آن تعریف نشود، مجوز هیچ‌گونه اعتباری برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری صادر نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به محدودیت کشت برنج در حوزه سد مارون، اظهار کرد: حدود ۷۰ مترمکعب متوسط رهاسازی از سد مارون است که باید ۳۰ مترمکعب آن به شادگان که در انتهای خط است برسد به همین دلیل کشت برنج در شادگان که انتهای مسیر است حداکثر در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مجاز است.

وی افزود: در کل رودخانه‌های خوزستان محدودیتی در کشت تابستان اراضی سنتی نداریم اما در شبکه‌های آبیاری میزان کشت برنج بر اساس ظرفیت مخزن سدها تعیین شده است.

ایزدجو وی با بیان این‌که طرح‌های جدید توسعه کشاورزی به دلیل ناپایدار بودن آب تصویب نمی‌شوند، عنوان کرد: طرح انتقال آب کارون ۳ یک طرح ۳ هزار میلیارد تومانی و عظیم است که تأمین اعتبارات مالی آن با مشکل مواجه است و در صورت تکمیل این طرح مشکل آب چندین شهر و روستای خوزستان برطرف خواهد شد.

ایزدجو با اشاره به بازدید از تأسیسات آب‌رسانی کاید رفیع، اظهار کرد:  خط لوله انتقال آب این تأسیسات و آبگیر آن احداث خواهد شد و تا ۳۰ تیرماه قرارداد بسته و کلنگ‌زنی می‌شود.

حق آبه کشاورزان طبق قرارداد داده شود

حجت‌الاسلام سید اسماعیل موسوی امام‌جمعه رامهرمز با اشاره به مصوبات گذشته که اجرایی نشدند، اظهار کرد: آنچه امروز مصوب می‌شود عملیاتی شود حتی اگر یک مورد باشد، این‌طور نباشد که مصوب شود و پس از مدتی اعلام کنید که به علت موانعی عملیاتی نمی‌شود، اگر موانع وجود دارد در همین جلسه بیان شود.

وی افزود: یک حلقه چاه به مصلا هدیه شد که چند سال است رامهرمز از آب آن استفاده می‌کنند درحالی‌که برخی سازمان‌ها چاه دارند اما حاضر نیستند که آب آن را در اختیار مردم قرار دهند.

امام‌جمعه رامهرمز با اشاره به تأمین آب شرب برخی روستاهای رامهرمز به‌وسیله تانکر، عنوان کرد: شبکه آب‌رسانی شهرستان رامهرمز به‌ویژه در مرکز شهر دارای فرسودگی و لوله‌ها نزدیک به ۱۰۰ نقطه در مرکز رامهرمز دچار شکستگی هستند، حتی در برخی نقاط شاهد نشست زمین هستیم که نیاز به رسیدگی فوری در این مورد وجود دارد.

وی گفت: در مسیر رودخانه رامهرمز باید نظارت صورت بگیرد و نباید اجازه دهیم مردم در مسیر رودخانه تأسیسات احداث کنند که در آینده باعث ایجاد خسارت برای آن‌ها شود و این موضوع نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق است.

حجت‌الاسلام موسوی گفت: برای حق آبه با کشاورزان قرارداد بسته می‌شود اما کشاورزان معتقد هستند که طبق قرارداد به آن‌ها آب داده نمی‌شود درحالی‌که در قرارداد ۱۰ نوبت آب ذکر شده است ولی بیشتر از چهار نوبت آب به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

50 روستای حومه غربی رامهرمز آب کشاورزی ندارند

اقبال محمدیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس در این مراسم، اظهار کرد: در روستاهای بقعه‌ها و کهله‌ها قسمت عظیمی از زمین‌های کشاورزی که کشت شده بودند به درون رودخانه ریزش کرده و بیش از ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی کشت شده نابود شد، این روستا به امکانات و ماشین‌آلات برای اصلاح مهندسی مسیر آب نیازمند است.

وی افزود: حدود ۵۰ روستای حومه غربی رامهرمز در حال حاضر حتی یک قطره آب برای کشاورزی ندارد به دلیل این‌که روزانه ۲۵ هزار مترمکعب منابع آبی آن‌ها که چشمه‌ها هستند برای انتقال آب شرب به بخشی از اهواز قطع شده است.

محمدیان با اشاره به اعتبار ۴۳ میلیارد تومانی اصلاح شبکه آب‌رسانی رامهرمز، عنوان کرد: حدود ۲۰ هزار مترمکعب آب در رامهرمز هدر می‌رود و در برخی خیابان‌ها حفره‌های عمیق ایجاد شده است، ۲ سال است که خط اصلی شبکه مادر رامهرمز در حال اجرا است اما روند اجرای آن بسیار کند است.

وی گفت: مردم نسبت به وضعیت آسفالت معابر در رامهرمز معترض هستند اما تا زمانی که مشکل آب و فاضلاب رامهرمز برطرف نشود حتی اگر بهترین آسفالت استفاده شود پس از مدتی نشست می‌کند.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس گفت: مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی آب می‌تواند یک منبع ذخیره مناسب در شرایط اضطراری برای مردم باشد که تاکنون حدود ۱۰ هزار مترمکعب آن آبگیری شده است و می‌تواند آب بهداشتی و سالم را وارد مدار کند.

پیش از جلسه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از از تأسیسات آب‌رسانی کاید رفیع بازدید کرد و ساختمان آب شمال شرق خوزستان در رامهرمز افتتاح شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار