هرچند در روزهای وقوع سیل اعلام شد که در خوزستان محدودیت کشت اعمال نمی‌شود اما رفته رفته برخی از محدودیت‌ها به کشاورزان خوزستانی ابلاغ شد.
کد خبر: ۷۵۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ 27 June 2019

با وجود اینکه خوزستان از زمستان سال گذشته تا بهار امسال شاهد بارش‌های شدید و وقوع سیلاب‌های بی سابقه مواجه بود اما قرار نیست که سایه بی آبی و محدودیت کشت از روی سر کشاورزان برداشته شود و برخی از روستاییان خوزستانی از این موضوع گلایه دارند.

محدودیت کشت در سال‌های گذشته به دلیل وقوع خشکسالی اعمال شدند و بسیاری از کشاورزان برای کشت مورد نظر خود با محدودیت منابع آبی مواجه بودند ولی امسال به برکت بارش‌های زمستان و بهار امیدوار بودند که برای کشت با هیچ محدودیتی مواجه نباشند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان هم با تأیید موضوع پر آبی در خوزستان گفته بود: طی ۴ ماه گذشته در استان خوزستان به طور متوسط ۳۶۵ میلی متر بارش به وقوع پیوسته است و این شرایط در استان‌های همجوار که سرشاخه رودخانه‌های منتهی به استان خوزستان در آن قرار دارند (لرستان، کرمانشاه، ایلام و ...) نیز به شکل مشابه رخ داده است که در نتیجه میزان آب رودخانه‌ها در این وقت سال افزایش چشمگیری داشته است.

افزایش 6 برابری بارش‌ها در حوزه‌های آبریز خوزستان

داریوش بهارلویی می‌افزاید: متوسط بارش در حوضه‌های آبریز استان خوزستان حدود ۴۲۰ میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۶ برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه سد‌های استان خوزستان پس از بارش‌های موثر وارد دوره‌تر و مرطوب در سال آبی جاری شده اند، افزود: با توجه به پر بارش بودن ماه‌های آبان تا دی، میزان ورودی آب به سد‌های استان خوزستان حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب شد که این میزان آب معادل ۵۹ درصد ظرفیت ذخیره مخازن این سد‌ها است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار می‌کند: بیشترین افزایش ورودی آب در سد دز و کرخه و کمترین میزان آن در سد جره نسبت به نرمال‌های بلند مدت ورودی ثبت شده است و در طی ۶۰ سال گذشته رکورد بیشترین میزان بارش به ۴ ماه اول سال آبی جاری تعلق گرفته و در همین مدت بارش یک ساله استان خوزستان به وقوع پیوسته است.

بنا بر اعلام سازمان آب و برق خوزستان میانگین در سال آبی گذشته حدود 187 میلیمتر بود در حالی که این رقم در سال آبی جاری به 521 میلیمتر رسیده که نشان دهنده رشد 2.7 برابری بارش‌ها است؛ همچنین آورد آب رودخانه‌ها از 13 میلیارد متر مکعب در سال آبی گذشته به 35 میلیارد مترمکعب رسیده است اما با این حال سازمان آب و برق به دنبال اعمال محدودیت کشت در بخش‌هایی از خوزستان است.

اعمال برخی محدودیت‌ها در کشت تابستانه

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در حوضه های دز کارون و کرخه از نظر حجم آب در پشت سدها مشکلی برای تامین آب کشت تابستانه وجود ندارد، می‌گوید: کشاورزانی که آبیاری سنتی انجام می دهند هیچ محدودیتی برای برداشت آب از رودخانه ها و انجام کشت های پرمصرف ندارند اما با توجه به طراحی شبکه های آبیاری بر اساس الگوی کشت خاص، در این شبکه ها محدودیت کشت های پرمصرف اعمال می شود.

وی با اشاره به نیاز نخیلات شادگان در پایین دست حوضه رودخانه مارون- جراحی می‌افزاید: با وجود پر آب بودن مخزن سد مارون اما به دلیل وسعت زمین های کشاورزی پایین دست و لزوم تامین آب مورد نیاز نخیلات، در این حوضه محدودیت کشت پرمصرف وجود دارد و سه هزار تا چهار هزار هکتار کشت پرمصرف می توان انجام داد.

محدودیت و ممنوعیت کشت را نمی‌پذیریم

اعمال محدودیت در کشت‌های تابستانه سبب اعتراض جهاد کشاورزی خوزستان هم شده است؛ مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این باره می‌گوید: با تلاش نیروها تاکنون آب از ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خارج شد که ۶۱ هزار هکتار از اراضی تهیه زمین و آماده کشت شد.

کیخسرو چنگلوایی می‌افزاید: با توجه به ذخیره ۲۲ میلیارد مترمکعبی آب پشت سدها محدودیتی از نظر الگو کشت و سطح زیر کشت برای تابستان وجود ندارد و ۴۳۰ هزار هکتار در خوزستان زیر کشت تابستانه خواهد رفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص اعلام محدودیت کشت تابستانه از سوی سازمان آب و برق خوزستان، بیان می‌کند: جهاد کشاورزی خوزستان به‌هیچ‌وجه محدودیت و ممنوعیت کشت تابستانه را نمی‌پذیرد و ذخیره آبی سد مارون یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است و حداقل ۴۵ هزار هکتار پیش‌بینی کشت تابستانه در حوزه سد مارون شده است.

مشکل آب در دوران ترسالی شایسته نیست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز درباره محدودیت‌های اعمال شده از سوی آب و برق برای کشاورزی در خوزستان می‌گوید: باید بپذیریم که نمی شود مردم در خشکسالی مشکل آب داشته باشند و در ترسالی نیز با این مشکل مواجه باشند.. کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته با ۳۶۷ درصد افزایش ورودی آب به سدها مواجه بودیم و از ابتدای مهر ماه سال ۹۷ تا کنون ۴۲ میلیارد متر مکعب آب وارد سدها شده است، می‌افزاید: با این شرایط مشکل کمیود آب در خوزستان پذیرفتنی نیست.

وی ادامه می‌دهد: شهر های شمال شرق و روستاهای استان دچار تنش آبی هستند؛ همچنین زیرساخت های آبرسانی به مناطق سیل زده نیز باید هرچه سریعتر بازسازی شوند تا آب با کیفیت مطلوب به دست مردم برسد. البته همه این مشکلات دلیلی برای اعمال محدودیت‌های کشاورزی نیست.

حاجی زاده عنوان می‌کند: در زمان خشکسالی، احشام از آب شرب استفاده می کردند، ولی اکنون که روخانه ها، تالاب ها و اطراف پر از آب است روستاییان می توانند از ظرفیت این آب های آزاد برای سیراب کردن احشام خود استفاده کنند.

وی اظهار می‌کند: طبق دستور استاندار برای عدم محدودیت در کشت تابستانه در همه حوزه ها و طبق پیش بینی های هواشناسی مبنی بر نرمال بودن سال جاری از نظر بارندگی، باید آب مورد نیاز مردم برای کشت از ذخیره سدها تامین شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، هرچند در زمان وقوع سیل برخی از کارشناسان و مسؤولان عنوان کردند که باید به کشاورزان خوزستانی اجازه داد که شلتوک بکارند اما در روزهای گذشته معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد براساس تصمیم کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، محدودیت و ممنوعیت کشت برنج در استان‌هایی به غیر از گیلان و مازندران تصمیم گیری و در هیئت دولت مصوب و ابلاغ شد.

حالا باید منتظر ماند و دید که دولت چه راه جایگزینی برای کشت کشاورزان خوزستانی در نظر گرفته تا در تابستان بتوانند خسارت‌های وارد آمده به خودشان را جبران کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار