کارشناس اداره مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: داوطلبان در ایام نزدیک به کنکور سراسری ساعات مطالعه خود را کاهش دهند و بیشتر استراحت کنند، همچنین در این مدت می‌توانند سوالات علامت‌دار شده یا فرمول‌ها را مرور کنند.
کد خبر: ۷۵۷۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴ 26 June 2019

سید علی‌اکبر میرابراهیمی اظهار کرد: هر داوطلبی در طول چندماه گذشته بسته به شرایط زمانی و مطالعه‌ای که داشته است، تلاش کرده خود را به یک سطح مطالعاتی برساند. برخی اشتباهات محاسباتی که داوطلبان دارند این است که فکر می‌کنند با ایجاد فشردگی بیشتر در برنامه خود و افزایش تلاش خود می‌توانند خود را به داوطلبانی که از آن‌ها جلوتر هستند، برسانند.

وی افزود: بهتر است در دو هفته پیش از کنکور برنامه منظمی را برای خود در نظر بگیرند. مطمئنا خیلی از داوطلبان تاکنون برنامه‌های مطالعاتی و تغذیه‌ای داشته‌اند. هر شب بهتر است داوطلب به مدت چند دقیقه تمام کارهایی را که قرار است در جلسه کنکور انجام شود، مرور کند. این کار موجب می‌شود عاداتی که در جلسه کنکور مورد نظر فرد است، در ذهن او تثبیت شوند.

کارشناس اداره مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: خواب شبانه داوطلبان باید تنظیم شود. به طور مثال داوطلب باید ساعت 11 شب بخوابد تا بتواند بعد از هفت ساعت خواب مفید، ساعت 6 صبح از خواب بیدار شود. خیلی از داوطلبان در این روزها ممکن است صبحانه مناسبی نخورند یا صبحانه خود را خیلی دیرتر در ساعت‌های 9 یا 10 میل کنند؛ این داوطلبان باید تلاش کنند که این عادت را تغییر دهند و یک صبحانه مقوی و کم‌حجم را در برنامه خود قرار دهند.

میرابراهیمی افزود: داوطلبان باید هر روز صبح با یک روند مناسب به مدت سه تا چهار ساعت درس بخوانند. به شکلی که بیشتر این درس خواندن به شکل مرور یا جمع‌بندی باشد. ما نمی‌خواهیم در این دو هفته خستگی که در گذشته در داوطلب وجود داشته است، کماکان وجود داشته باشد. یکی از نکات خیلی مهم بروز استرس و اضطراب به واسطه فکر وسواس گونه درباره زمان و روز کنکور است. داوطلبان باید تلاش کنند که از تماس با افرادی که این احساس را در آن‌ها ایجاد می‌کنند، دوری کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: فرمول‌ها و نکته‌ها در این مدت باقیمانده باید به طور سطحی مرور شوند. در هفته منتهی به کنکور بهتر است داوطلبان قدری متفاوت‌تر عمل کنند. مقدار مطالعه باید کمی تغییر کند. اغلب هرچه به سمت ماه‌های آخر می‌رویم، ساعات مطالعه داوطلبان افزایش پیدا می‌کند. برخی داوطلبان می‌گویند در ماه‌های آخر 12 ساعت مطالعه را در برنامه خود قرار داده‌اند. ما توصیه می‌کنیم دانش‌آموزان تلاش کنند این 12 ساعت مطالعه را در سه هفته آخر به 10 تا 8 ساعت کاهش دهند و فضای استراحت بیشتری را برای خود ایجاد کنند. افزایش ساعت مطالعه در روزهای پایانی ممکن است مشکلاتی را در روزهای پایانی برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

کارشناس اداره مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: داوطلب بهتر است حجم زیاد تست‌ها را نیز کاهش دهد و در روزهای پایانی به سمت تست زدن نرود تا از نظر روانشناسی علاقه مندی و اشتیاق خود را برای تست زدن حفظ کند. ما پیشنهاد می‌کنیم در هفته آخر یک آزمون جامع را در برنامه خود قرار دهند. فرمول‌ها یا سوالات علامت دار شده را نیز می‌تواند مرور کند. همچنین دروس عمومی را می‌توان به صورت سطحی و سریع، یک بار مرور کرد.

میرابراهیمی افزود: داوطلب باید استراحت کند و تفریحات خود را بیشتر کند اما نه تفریحاتی که هیجان بیشتری را در او ایجاد می‌کند. در هفته آخر نیز داوطلبان باید تلاش کنند به موقع بخوابند و هشت ساعت خواب کامل را داشته باشند. ما تاکید می‌کنیم که داوطلبان شب کنکور خواب مناسبی داشته باشند. در روز کنکور نیز این افراد باید یک صبحانه مقوی و کم‌حجم استفاده کنند.

وی ادامه داد: در زمان حضور در حوزه امتحانی نیز از صحبت درباره مطالبی که خوانده‌اند یا میزان ساعات مطالعه خود با سایر دوستان صحبت نکنند، چرا که این مرور می‌تواند موجب ایجاد اضطراب و یک مقایسه میان داوطلب و دیگران می‌شود. اشتباه فاحشی که داوطلبان دارند این است که نکات و یادداشت‌هایی را همراه خود می‌آورند و تا لحظه امتحان مطالعه می‌کنند؛ این کار درست نیست و ما به داوطلبان توصیه می‌کنیم در این زمان مطالعه‌ای نداشته باشند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کنکور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار