استاندار خوزستان و رییس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده استان با اشاره به موضوع متولی ساخت سیل بندها در استان گفت:همه دستگاه های اجرایی متولی ساخت و ترمیم سیل بندها هستند و این کار وظیفه یک دستگاه خاص نیست.
کد خبر: ۷۵۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ 24 June 2019

کیامرث حاجی‌زاده ظهر امروز در جلسه قرارگاه استانی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان اظهار کرد: مسئله مهمی که باید رسیدگی شود، همکاری بانک‌ها با مناطق سیل‌زده است که دستورالعمل نیز به آنها ابلاغ‌شده است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: جهاد کشاورزی استان با وجود اینکه در بحث پرونده‌سازی و پرونده گیری جهشی داشته است اما در پرداخت خسارت‌ها عقب است و باید به جد این موضوع پیگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: در حوزه پرداخت تسهیلات به کشاورزان نیز، جهاد کشاورزی باید کشاورزان را به بانک‌ها معرفی و بانک عامل کشاورزی نسبت به پرداخت آنها، با اولویت‌بندی در مناطق سیل‌زده اقدام کند.

حاجی‌زاده گفت: دستگاه‌های اجرایی به اولویت‌بندی اقدامات قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده باید توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: استاندار در قرارگاه بازسازی و نوسازی استان اولویت قرارگاه را تخلیه آب و آمادگی اراضی برای کشت‌های تابستانه قرار داده است که باید این مهم موردتوجه واقع شود و بر اساس این اولویت‌بندی برنامه‌ریزی صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: در مناطقی مانند سوسنگرد به علت پایین بودن سطح زمین و ترمیم نشدن سیل بندها و فیوز پلاک شاکریه، مقداری آب در اراضی کشاورزی مانده بود که پس از برگزاری نشستی با شورای تأمین، قرارگاهی فرعی برای دشت آزادگان و هویزه با ریاست مدیریت بحران استان تشکیل و ۲۱۰ دستگاه ماشین‌آلات از دستگاه‌های مختلف در منطقه مستقر شد.

حاجی‌زاده یادآور شد: در حال حاضر از ۴۰ هزار هکتار از اراضی دشت آزادگان و هویزه ۳۲ هزار هکتار از زیر آب خارج شده و هشت هزار هکتار به دلیل مشکل در کانال ام دبیلیو دی در حال پیگیری است.

وی افزود: در زمان سیل به‌منظور نجات شهرهای پایین دست دایک مرزی از چند نقطه شکسته یا تخریب شد لذا هم‌اکنون ضرورت دارد برنامه‌ریزی برای ترمیم و بستن دایک ضروری است. 

غلامرضا شریعتی نیز در این جلسه اظهار کرد: در پاسخ به اینکه گفته می‌شود متولی سیل‌بندها مشخص نیست، باید گفت که همه مسولان متولی احداث سیل بند هستند و همه وظیفه دارند تا در این زمینه به مردم خدمت کنند.

 
وی افزود: مسولان باید از به وجود آمدن مشکلات برای مردم ممانعت کنند و تلاش کنند تا از مشکلات به وجود آمده برای مردم بکاهند. 
 
استاندار خوزستان تصریح کرد: اینکه مسولان کشوری از کارکرد همه مردم، مسولان و دستگاه‌های اجرایی استان در بحث سیلاب خوزستان رضایتمندی دارند به دلیل آن است که تقسیم کار وظیفه‌ای انجام نگرفت و همه در کنار یکدیگر کار را به سرانجام رساندند.
 
شریعتی ادامه داد: پیشنهادی در دولت مطرح شده تا مجموعا 3 هزار میلیارد تومان برای بحث زیرساخت‌ها، احداث سیل‌بند، لایروبی، راه‌های روستایی و... در نظر گرفته شود و امیدواریم این پیشنهاد مطرح شده به تصویب هیات دولت برسد.
 
وی عنوان کرد: امیدواریم تا در این هفته این اعتبارات به تصویب دولت برسد و سپس به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود تا شاهد اجرای کارهای عملیاتی در بخش های زیرساختی استان باشیم. در این زمینه حتی اگر این اعتبارات تصویب نشود، تاکید می‌کنم که باید شرایط استان برای مقابله با ترسالی آماده شود.
 
استاندار خوزستان بیان کرد: باید پروژه‌های استانی متوقف و اعتبارات استان به سمت آمادگی برای مقابله با ترسالی هدایت شود. نمی‌توانیم یک مدرسه، خانه بهداشت یا مرکزی را بسازیم اما آن روستا با کمترین بارش به زیر آب برود و مجددا همه چیز تخریب شود. اینکار از دست دادن منابع است و باید ابتدا شرایط مقابله با سیلاب را در مناطق مختلف استان آماده کنیم.
 
شریعتی گفت: در بدترین حالت اگر بنا باشد که اعتبارات زیرساختی از سوی دولت به تصویب نرسد، قطعا بخشی از اعتبارات استان در زمینه آماده سازی زیرساخت‌های مقابله با سیلاب احتمالی را هزینه خواهیم کرد و اجرای برخی از پروژه‌ها را به تعویق می‌اندازیم.
 
وی با بیان اینکه مسولان استان برای احداث و ترمیم سیل‌بندها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند، گفت: مردم باید در امنیت و آرامش زندگی کنند و در خانه‌های خود احساس امنیت و آسایش داشته باشند و مسولان نیز باید تلاش کنند تا این شرایط را برای مردم فراهم کنند.
 
همچنین حجت الاسلام و المسلمین عبدالنبی موسوی فرد با بیان اینکه سیلاب بخشی از زمین‌هایی که کانون ریزگرد هستند را پوشش داده، اظهار داشت: سیل اخیر آن قدر که برای استان نعمت بود نقمت نبود اما از آنجایی که استان آماده سیل نبود مردم چهره کریه سیل را دیدند و پیامدهای منفی سیل مردم را گرفتار کرد.

وی افزود: در سیل اخیر اتفاقات خوبی برای تالاب‌های استان از جمله تالاب شادگان و هورالعظیم افتاد، تقاضا و درخواست ما این است که تالاب‌ها مورد غفلت واقع نشوند و آب آنها خارج نشود چراکه تالاب امید مردم منطقه است و ضرورت دارد آب‌های موجود در این عرصه‌های طبیعی مدیریت شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تاکید بر فراهم آوردن تمهیدات لازم برای پیشگیری از خطرات سیل‌های آینده بیان کرد: چه بسا سال جاری نیز ترسالی باشد و احتمال وقوع سیل جدید وجود داشته باشد لذا ضرورت دارد تمهیدات مناسب برای سال آینده دیده شود تا بتوانیم وضعیت را مدیریت کنیم و شاهد اتفاقاتی که در سیل اخیر افتاد نباشیم.

وی با اشاره به قرارگیری برخی روستاها در بستر و حریم رودخانه‌ها گفت: برخی از روستاهایی در مسیر رودخانه قرار دارند که نیاز به جابجایی دارند برخی روستاها مانند خسرج، شعیبیه، غرب اهواز و … با توجه به شرایط فعلی از آمادگی برای جابه جایی برخوردارند لذا اگر بتوانیم در سال جاری این چنین روستاها را جابجا کنیم از خطرات احتمالی در آینده جلوگیری به عمل می‌آید.

موسوی فرد ضمن تاکید بر اهمیت لایروبی و ترمیم و استحکام بخشی سیل بندها خواهان مشخص شدن متولی ساخت سیل بندها در استان و تسریع در احداث سیل بندها به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از سیل شد.

وی یادآور شد: کشت تابستانه مطالبه اول مردم است چراکه سال گذشته برخی از مناطق استان به خاطر خشکسالی از کشت محروم شدند و امسال هم به خاطر ترسالی این اتفاق افتاده لذا برای جبران آن تا نیمه این ماه فرصت هست.

نماینده ولی فقیه در خوزستان افزود: سازمان آب و برق باید در آبرسانی به این مناطق توجه ویژه ای داشته باشد، تا با کشت تابستانه جبران خسارت به ویژه در بحث معیشت مردم صورت گیرد.
وی بر جبران خسارت‌های مردمی به عنوان یک مطالبه عمومی تاکید کرد و از مسئولان خواست تسهیلات و وام‌های مورد نظر در کمترین زمان ممکن به دست مردم برسد.

موسوی فرد ادامه داد: پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای به منظور دسترسی راحت تر مردم مناطق سیل زده تشکیل شود تا مردم به جای مراجعه به چند دستگاه به این کمیته مراجعه کنند.

وی افزود: ظرفیت‌های مردمی همچنان در زمینه کمک رسانی به مناطق سیل زده آماده هستند که از این ظرفیت‌ها باید استفاده شود تا مشکلات را مدیریت کنیم.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار