شاید برخی اینگونه گزارش کار کردن را خرده گیری بی مورد عنوان کنند اما اگر نگاهی به پروژه های عملیاتی در استان های اطراف کهگیلویه و بویراحمد داشته باشید متوجه می شوید که نگاه مسئولان در خصوص کهگیلویه و بویراحمد کمتر متوجه و معطوف به حل مشکلات این استان با استفاده از پتانسیل های آن از جمله ، معادن ، انرژی ، آب ، جنگل و دیگر پتانسیل ها بوده است ! بلکه بیشتر سعی شده است از پتانسیل های آن برای حل مشکلات کشور به صورت کلان و مشکلات مناطق جنوب و جنوب غربی کشور استفاده شود!
کد خبر: ۷۵۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰ 24 June 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بحث گمنامی کهگیلویه و بویراحمد در سطح کلان کشور همواره یکی از مشکلاتی بوده است که بسیار تذکر داده شده است اما گاه و بیگاه کلیدواژه هایی به دست می آید که نشان می دهد کهگیلویه و بویراحمد بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی که به انقلاب محرومان معروف است ، همچنان محرومیت از سر تا پای آن هویدا است!
تا همین سال گذشته پایگاه مرکز پژوهش های مجلس ، غلام رضا تاجگردون را در اسناد خود به عنوان نماینده چهار محال و بختیاری معرفی می کرد ! شاید برخی بر این نکته تاکید کنند که گاهی از این دست اشتباهات تایپی در اخبار معمولی است اما واقعیت این است که همین گونه خبرها و اسناد خود زمینه ساز برخی اشتباهات و محاسبات در موارد متعدد دیگر هم شده و می شود ! به عنوان نمونه شما اگر تا همین چند سال پیش به برخی مناطق کشور می رفتید و قصد معرفی استان خود داشته اید ، نهایتا مخاطب شما ، سعی در مجاب کردن شما را دارد که بگوید کهگیلویه و بویراحمد همان چهارمحال و بختیاری است!
البته در این مورد هم خبرهای نقادانه و هم گزارشات اعتراضی زیادی منتشر شد اما خبری دیگر امروز بر روی پایگاه وزارت راه و شهرسازی رفته است که هنوز هم همان اشتباه را تکرار کرده است!
بنابر این گزارش ، خبری بر روی خروجی پایگاه وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است که از قول مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد (نژاد صفوی) است اما از همان ابتدای خبر نژاد صفوی مدیر کل راه و شهرسازی چهار محال و بختیاری معرفی می شود! البته در ادامه دوباره نژاد صفوی مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ، معرفی می شود!
تصویر زیر از خبر پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی برداشته شده است:
 
گاف عجیب پایگاه وزارت راه و شهرسازی در مورد کهگیلویه و بویراحمد ! / پتانسیل هایی برای همسایگان!
 
پتانسیل هایی برای همسایگان!
شاید برخی اینگونه گزارش کار کردن را خرده گیری بی مورد عنوان کنند اما اگر نگاهی به پروژه های عملیاتی در استان های اطراف کهگیلویه و بویراحمد داشته باشید متوجه می شوید که نگاه مسئولان در خصوص کهگیلویه و بویراحمد کمتر متوجه و معطوف به حل مشکلات این استان با استفاده از پتانسیل های آن از جمله ، معادن ، انرژی ، آب ، جنگل و دیگر پتانسیل ها بوده است ! بلکه بیشتر سعی شده است از پتانسیل های آن برای حل مشکلات کشور به صورت کلان و مشکلات مناطق جنوب  و جنوب غربی کشور استفاده شود!
بسیار سخت و غیر باور است که گفته شود کهگیلویه و بویراحمد از محروم ترین استان های کشور است در حالی که حدود 25 تا 30 درصد نفت کشور را تولید می کند!
 همچنین بسیار سخت است که گفته شود استان کهگیلویه و بویراحمد به سبب داشتن ارتفاعات زیاد، بارندگی فراوان و دمای مناسب از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است به نحوی که استان را می توان باغ گیاه شناسی ایران دانست. این استان 8 درصد از جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است . در حالی که سهم هر کهگیلویه و بویراحمدی از 1/45 در هکتار است ، سهم هر ایرانی از جنگل تنها 0/2 هکتار در جهان و 0/8 هکتار در ایران است. این در حالی است که پوشش جنگل و مراتع حدود 56 درصد کل استان است اما عملا سهم این همه منابع در توسعه استان بسیار ناچیز و تقریبا هیچ است.
همچنین بسیار سخت است که بگوییم کهگیلویه و بویراحمد ، 10 درصد منابع آبی کشور (طبق آمار اعلام شده) را دارا است اما بسیاری از زمین های دشت و جلگه ای آن به صورت دیم آن هم به صورت کشاورزی سنتی که چندان صرفه اقتصادی هم ندارد ، کشت می شود و در توسعه استان این منابع آبی هیچ نقشی ایفا نکرده است! این در حالی است که سد های احداثی در مرزهای خروجی استان به سمت مناطق پایین دست ، باعث رونق فراوان این استان ها شده است.
برجسته کردن چنین اشتباهاتی به این منظور است که هم مسئولان استانی و هم کشوری بدانند که ما در زاگرس با این همه منابع هنوز در نظر بسیاری از جمله افکار عمومی ، جرئی از چهار محال و بختیاری هستیم!
 
 
 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار