رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به تاثیر جمع‌آوری معتادان متجاهر عنوان کرد: با جمع‌آوری این معتادان متجاهر، در خصوص جرایم خرد شاهد کاهش 5 درصدی در اهواز و 12 درصدی در خوزستان را شاهد بودیم.
کد خبر: ۷۵۶۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲ 24 June 2019
سرهنگ یداله امیری در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سه ماهه امسال حدود بیش از دو تن و 100 کیلوگرم مواد مخدر کشف شده که این میزان کشفیات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 
  
به گزارش"تابناک" وی افزود: در بحث قرص‌های روان‌گردان حدود 1900 درصد نسبت به سال گذشته افزایش کشفیات داشته‌ایم. همچنین در خصوص دستگیری‌های متخلفان در زمینه‌های مختلف 4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دستگیری‌ها را داشته‌ایم. 
  
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خوزستان ادامه داد: در زمینه دستگیری خرده‌فروشان هم 8 درصد افزایش دستگیری و برخورد را داشته‌ایم و انهدام باندهای مبارزه با مواد مخدر در سطح استان نیز 2 درصد افزایش یافته است. 
  
امیری بیان کرد: همچنین تعداد پرونده‌ها و عملیاتی که در زمینه مواد مخدر انجام شده 6 درصد و توقیف خودروهای حامل مواد مخدر 9 درصد افزایش داشته است. در زمینه کشف سلاح و مهمات در عملیات‌ها هم 15 درصد افزایش داشته‌ایم. 
  
وی عنوان کرد: همچنین مراحل اجرای طرح‌های پاکسازی، ارتقای امنیت اجتماعی و کنترل محورها حدود 6 درصد افزایش عملکرد داشته و دستگیری معتادان متجاهر هم 200 درصد افزایش یافته است. 
  
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به اقداماتی که در ایستگاه‌های بازرسی انجام شده است،گفت: در سال جاری افزایش صددرصدی کشفیات مواد مخدر و دستگیری‌ها را داشته‌ایم. 
  
امیری عنوان کرد: کشفیات مواد مخدر در اهواز نسبت به سال گذشته 64 درصد و دستگیری در اهواز 3 درصد افزایش یافته است. همچنین اجرای طرح‌های پاکسازی در اهواز 6 درصد افزایش یافته است. 
  
وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه آموزش انجام می‌شود، بیان کرد: آموزش و پیشگیری از اعتیاد در مساجد، مصلاها، آموزش و پیشگیری از ابتلا در مدارس و دانشگاه‌ها و برپایی نمایشگاه تخصصی مبارزه با مواد مخدر برخی از این اقدامات هستند. 
  
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: در آخرین مرحله اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر که در فروردین‌ماه امسال در هفت شهرستان انجام شد، حدود 400 معتاد متجاهر در خوزستان جمع‌آوری شدند که 255 نفر از این تعداد در اهواز بودند. 
  
وی با اشاره به تاثیر جمع‌آوری معتادان متجاهر عنوان کرد: با جمع‌آوری این معتادان متجاهر، در خصوص جرایم خرد شاهد کاهش 5 درصدی در اهواز و 12 درصدی در خوزستان را شاهد بودیم.
 
همچنین محمد جوروند مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این نشست گفت: اکنون در سطح استان در زمینه پیشگیری از اعتیاد اقدامات خوبی در حال انجام بوده اما ورود جدی تر تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز به این حوزه از ضرورت‌ها است.

وی افزود: موضوع مواد مخدر یک معضل جهانی و پیچیده است و این مشکلات تنها مختص کشور و خوزستان نیست اما می توانیم در زمینه پیشگیری از آسیب های آن گام های موثری برداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: در برخی از استان‌ها رسانه بیشتر از مسائل اجتماعی به مسائل مالی روی آورده اما خوشبختانه در خوزستان رسانه‌ها تلاش گسترده‌ای برای انعکاس اخبار این حوزه و آگاه سازی جامعه دارند.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه رسانه تأثیر بسزایی در افکار عمومی دارد از مدیران و مسئولان استانبه ویژه حوزه انتظامی خواستاریم تعامل بیشتری با رسانه‌های استان داشته و این تلاش گران را در کنار خود ببینند.

جوروند گفت: درسال های اخیر در حوزه فرهنگ و هنر اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری از اعتیاد در قالب هنر انجام شده و این برنامه‌های فرهنگی و هنری همچنان ادامه دارد.

حسین لامی‌زاده  دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر به سوی علم هدایت شده است به طوری که برای ارائه و اجرای برنامه‌ها از ظرفیت اساتید دانشگاه و اعضای هیات‌های علمی استفاده شده است بنابراین برای اجرای هر کاری  باید پیش از آن کار کارشناسی انجام و پس از آن، کار اجرایی شود. 

  
وی با اشاره به افزایش کشفیات مواد مخدر در خوستان، افزود: در سال 97 کشفیات مواد مخدر در خوزستان نسبت به سال 96 سه برابر ارتقا یافته است که این موضوع نشان می‌دهد در زمینه مبارزه با مواد مخدر بسیار جدی کار می‌شود. 
  
لامی‌زاده با بیان اینکه باید دسترسی به مواد مخدر سخت‌تر شود، گفت: دشمن نظام هدف گذاری کرده که از گروه سنی نوجوان به عنوان مخاطب و متقاضی استفاده کند اما در مقابل، در زمینه پیشگیری طرح‌های مختلفی در دست اجرا است. 
  
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: طرح توانمندسازی دانش‌آموزان در دست اجرا است و اخیرا کار را به سمت دانشجویان نیز برده‌ایم. در زمینه پیشگیری از استفاده از مواد مخدر و آگاه‌سازی، کار در برخی دانشگاه‌ها از سال 97 آغاز شده که در سال 98 در دیگر دانشگاه‌ها در این زمینه اقدام خواهد شد. 
  
وی افزود: همچنین برای نخستین بار در دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، مرکز تحقیقات علمی مبارزه با مواد مخدر راه‌‌اندازی شده است تا از این به بعد کار اعتیادپژوهی علمی‌تر انجام شود و از نظرات متخصصین، جامعه‌شناسان و روان‌پزشکان در این زمینه استفاده کنیم. 
  
لامی‌زاده عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در زمینه ایجاد مراکز MMT، بخش ویژه زنان دچار اعتیاد در بیمارستان گلستان اهواز، بخش کودکانی که دچار آسیب شده‌اند و مراکز MMT در بیمارستان‌ها اقدام کرده است. 

وی تصریح کرد: در کنار اقدامات انجام شده، اعتقاد داریم در زمینه مبارزه با مواد مخدر هیچ راهی بهتر اطلاع‌رسانی نیست و پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانیم. بنابراین هدف ما این است که از ظرفیت دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش در این راستا استفاده شود. 
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: 940 هزار دانش‌آموز در سطح استان وجود دارد که با احتساب اولیای آنها حدود 3 میلیون نفر مخاطب داریم. همچنین وجود دانشگاه‌ها در خوزستان موجب شده که دیگر به دنبال مخاطب نباشیم. 
  
لامی‌زاده گفت: هنوز نیازمند اجتماعی شدن بحث مواد مخدر هستیم. طبق برنامه ششم توسعه تا پایان سال 1400 باید شاهد کاهش 25 درصدی تقاضا باشیم بنابراین باید دستگاه‌های اجرایی در این زمینه کمک کنند. 
  
وی با بیان اینکه جایگاه گروه‌های سنی در بحث اعتیاد پایین آمده است، عنوان کرد: سرلوحه و منشأ بسیاری از اتفاقات و ناهنجاری‌هایی که در اجتماع رخ می‌دهد، مواد مخدر و اعتیاد است بنابراین اگر مساله اعتیاد در استان حل شود، بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی حل خواهد شد. 
  
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان ادامه داد: بیش از 55 درصد پرونده‌های طلاق، بیش از 25 درصد قتل‌ها و بیش از 65 درصد بزهکاری‌ها به علت اعتیاد هستند بنابراین مجبور هستیم در زمینه آسیب‌های اجتماعی مخصوصا اعتیاد کار کنیم. 
  
لامی‌زاده بیان کرد: اینکه مقام معظم رهبری در بین پنج آسیب اصلی، اعتیاد را اساسی‌ترین آسیب دانسته‌اند، نشان از کار علمی و قابل قبول است و نباید این موضوع کتمان شود. 
  
وی عنوان کرد: مراقبت از خانواده‌ها، دانش‌آموزان و محیط دانشگاهی، در این زمینه اهمیت دارد. صرف اینکه کودکی خوب تربیت شود شاید جوابگو نباشد زیرا این کودک وارد اجتماع خواهد شد و لازمه آن، این است که جامعه و محیط قابل قبولی داشته باشیم. 
  
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان افزود: در بحث اجتماعی شدن تمام تلاش خود را به کار می‌بریم و تمامی فرمانداران موظف شده‌اند شیوه‌نامه مبارزه با مواد مخدر و طرح ملی مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار قرار دهند. 
  
لامی‌زاده با اشاره به وضعیت اعتیاد در دنیا، گفت: در سطح دنیا 275 میلیون نفر بین گروه سنی 15 تا 64 سال معتاد هستند؛ یعنی 5.6 درصد جمعیت دنیا دچار آسیب شده‌اند. همچنین 803 نوع مواد مخدر در دنیا وجود دارد. در ایران نیز حدود 3.4 درصد جمعیت دچار آسیب شده‌اند که تقریبا حدود دو میلیون و 800 هزار نفر دچار آسیب اعتیاد هستند. با توجه به شیوع اعتیاد باید اقدامات جدی‌تری در این زمینه انجام شود. 
  
وی با اشاره به جمع‌آوری معتادین متجاهر در سال 97، تصریح کرد: در سال 97 حدود 500 معتاد متجاهر از سطح استان جمع‌آوری شد که پس از بررسی، شاهد کاهش 15 درصدی جرایم بودیم. این موضوع نشان‌دهنده این است که آسیب اصلی و جدی، اعتیاد است و اگر اتفاقی در زمینه بزهکاری، طلاق، دختران فراری یا هر مورد دیگری رخ می‌دهد، ردپای اعتیاد در آن مشاهده می‌شود. 
  
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان بیان کرد: اگر هزار پروژه در خوزستان انجام شود اما پروژه نگهداری و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام نشود، در حقیقت هیچ کاری انجام نشده است. 
  
لامی‌زاده با اشاره به تاثیر فضای مجازی در استفاده از مواد مخدر، گفت: فضای مجازی فرصت و تهدیدی برای ما ایجاد می‌کند. از این جهت که اساتید، اهل قلم، اهل هنر و همه صاحبنظران به ما در این زمینه کمک کنند فرصت محسوب می‌شود اما متاسفانه ما فضا را رها کرده‌ایم و به دست کسانی داده‌ایم که متولی فروش مواد مخدر هستند. 
  
وی با بیان اینکه رقم توزیع و دسترسی به مواد مخدر بالا است، افزود: در حال حاضر از فضای مجازی جهت فروش مواد مخدر استفاده می‌شود و در زمینه اطلاع‌رسانی غلط استفاده می‌کنند. امروز دانشجوی ما اطلاعات درستی در زمینه مصرف مواد مخدر ندارد و به گونه‌ای به آن‌ها تلقین شده که به طور مثال اگر گل یا شیشه مصرف کنند سطح هوشمندی آنها بالا می‌رود و یک باور غلط را بین دانشجویان اشاعه داده‌اند بنابراین هنوز نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق حتی به دانشجویان و اساتید در زمینه اعتیاد وجود دارد. 
  
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان بیان کرد: زمانی که وضعیت اعتیاد را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که در تمام صنوف دچار آسیب شده‌ایم که این نشان می‌دهد بسیاری از خواص، بایدها و نبایدها را ندانسته‌اند. هنوز برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی جدی در این زمینه کار نکرده‌اند. همچنین متاسفانه اعتبارات در این زمینه به خوبی هزینه نمی‌شود در حالی که دولت اعتبارات خوبی اختصاص می‌دهد. 
  
لامی‌زاده گفت: رسانه‌ها باید در زمینه مبارزه با مواد مخدر به ما کمک کنند و به جای ورود به بحث سیاسی، در زمینه آسیب‌های اجتماعی کار کنند. متاسفانه خبرنگار ما هنوز به این باور نرسیده که اعتیاد آسیب اصلی و جدی جامعه است. ما می‌توانیم با کمک خبرنگاران 50 درصد کار را جلو ببریم. 
  
وی با اشاره به کشفیات مواد مخدر در حاشیه مدارس خوزستان، تصریح کرد: نقشه راه خطرپذیری توسط آموزش و پرورش خوزستان تهیه و کار در حال انجام است. یعنی نقاط آلوده و مدارسی که در نقاط آلوده نیز قرار دارند مشخص شده‌اند. اکنون وضعیت نقاط آلوده و مدارسی که در نقاط آلوده قرار دارند در هر شهرستان و تعداد دانش‌آموزان و اولیای آسیب‌دیده را می‌دانیم که کار در این نقاط انجام می‌شود و این نشان از یک کار علمی است. این کار برای اولین بار در سطح کشور در خوزستان اجرا شده است. 
  
لامی‌زاده با اشاره به اعتیاد کارگران بیان کرد: ما می‌دانیم که چه تعداد از کارگران کارخانجات دچار اعتیاد شده‌اند. آیا این اعتیاد در بهره‌وری تاثیر ندارد؟ 
  
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به لزوم اجرای برنامه‌های نشاط‌آور در سطح استان گفت: برنامه‌های نشاط‌آور در خوزستان کم است اما در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش و پرورش وجود دارد و تلاش می‌کنیم، زیرا رویکرد ما نشاط است. 
  
وی با اشاره به وضعیت مصرف سیگار و قلیان، بیان کرد: دروازه ورود به اعتیاد، سیگار و قلیان است اما متاسفانه کار در زمینه قلیان از حوزه ما جدا شده است که این موضوع آسیب است بنابراین اگر بتوانیم مشکل عرضه و مصرف قلیان در استان را حل کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار