هشتادوچهارمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز:
عضو شورای شهر اهواز ضمن تأکید بر توجه به مناطق محروم، اظهار کرد: شهردار جوان باید پروژه قطار شهری اهواز را روی میز مدیران عالی‌رتبه کشور بگذارد زیرا طلسم مترو اهواز با حمایت شخص رئیس‌جمهور می‌شکند.
کد خبر: ۷۵۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷ 23 June 2019

هشتادوچهارمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز با حضور شهردار اهواز صبح امروز با 5 دستور کار و 2 نطق پیش از دستور تشکیل جلسه داد.

به گزارش"تابناک"؛ موسی شاعری شهردار اهواز ضمن تشکر از وزارت کشور به دلیل تسریع در صدور حکم، اظهار کرد: امیدوارم با کمک اعضای شورای اسلامی شهر اهواز دستگاه‌های اجرایی و علمای استان خوزستان فضای همدلی ایجاد شده است را ادامه دهیم و این فضای همدلی در اعضای شورای شهر تا پایان دوره پنجم باقی بماند.

شهردار اهواز عنوان کرد: با همراهی همه عناصر تأثیرگذار، گام‌های ارزشمند و ماندگاری برای رفع معضلات، مشکلات و حرکت شتابان به سمت توسعه برداشته شود.

محمدرضا ایزدی نیز در این جلسه اظهار کرد:  حدود دو سال از عمر شورای پنجم می‌گذرد این در حالی است که وارد شرایط جدیدی از مدیریت شهری در شهرداری شده‌ایم. امیدوارم در دو سال باقیمانده از عمر شورا بتوانیم شاهد تغییراتی در بخش عمرانی شهر و خدماتی باشیم که رضایتمندی مردم اهواز را دربرداشته باشد.

وی تصریح کرد: در بررسی‌های نامحسوسی که از طرف کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای اسلامی شهر از مناطق شهرداری و برخی سازمان‌های آن انجام شد اگر پاسخگویی، راهنمایی، تکریم و تسریع در کار ارباب رجوع به خوبی انجام شود علاوه بر رضایتمندی و جلب اعتماد بیشتر مردم، در درآمد شهرداری بسیار اثرگذار است و موجب افزایش در درآمد شهرداری خواهد بود. 

ایزدی خواستار شد: بنابراین از شهردار تقاضا می‌شود روزهای دوشنبه دیدار عمومی با مردم اهواز را که متاسفانه تعطیل شده بود در دستور کار خود قرار دهند تا در کار مردم تسهیل ایجاد شود. 

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به برخی مشکلات شهرداری اهواز، بیان کرد: جهت پرداخت حقوق کارگران سازمان عمران که بیش از چهار ماه حقوق و دو سال عیدی و سنوات آنها پرداخت نشده و کارکنان اجراییات برخی مناطق که حدود دو ماه حقوق معوقه دارند و مشکل بیمه برخی کارکنان مناطق که تاکنون حل نشده، ترتیبی اتخاذ شود و نسبت به رفع این مشکلات اقدام عاجل شود.

ایزدی درخصوص معضل و مشکلاتی که سیستم آب و فاضلاب برای مردم به‌وجود آورده است، گفت: با توجه به معضل و مشکلات سیستم آب و فاضلاب اهواز و با این حجم خرابی‌ها و تورم موجود اقتصادی، این امکان وجود ندارد که مشکلات با اعتبارات سازمان آبفای اهواز و یا آبفای خوزستان مرتفع شود.

وی ادامه داد: بیش از 50 نقطه ریزش فاضلاب، بیش از 300 نقطه تلاقی آب با فاضلاب و بیش از 450 نقطه بالازدگی فاضلاب در اهواز وجود دارد بنابراین از نمایندگان مجلس خبرگان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار خوزستان به عنوان نماینده ارشد دولت در استان می‌خواهیم نسبت به اخذ و تأمین اعتبار از محل اعتبارات ملی اقدام کرده و مشکل سیستم آب و فاضلاب را حل کنند زیرا زمستان امسال عواقب وخیمی را پیش رو خواهیم داشت.

عضو شورای شهر اهواز درخصوص تغییرات مدیریتی در سطح مدیران، گفت: این حق مدیریت جدید هر دستگاه اجرایی است که برای تسریع در پیشرفت کار، تغییراتی داشته باشد. البته انتظار می‌رود در انتخاب مدیران جدید نهایت حساسیت به کار رود و مدیران متعهد، توانمند و مردمی و به دور از مسائل سیاسی و قومی انتخاب و منصوب شوند تا شاهد مسائل ناخوشایندی در مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری نباشیم.
 
هادی قنوات عضو شورای شهر اهواز با اشاره به انتخاب شهردار اهواز در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی و لزوم تزریق نشاط جوانی و مدیریت انقلابی، اظهار کرد: امروز به اذعان نخبگان و متخصصین چالش اول مدیریت شهری اهواز سوء مدیریت است و راه‌حل آن در مدیریت برنامه محور با رویکردی تخصصی، راهبردی و جهادی است.

وی افزود: باید مردم تغییر را احساس کنند چراکه هدف از هرگونه تغییر و جابجایی اصلاح روندها و فرآیندها است و اگر تغییر در هرم مدیریت شهری به بهبود خدمات‌رسانی منجر نشود هدف اصلی تغییر ناکام مانده است.

عضو شورای شهر اهواز با بیان این‌که برای تغییر رویکرد تغییر گفتمان غالب بر مدیریت شهری لازم است، عنوان کرد: گفتمان موردنظر شورای پنجم برقراری عدالت در همه سطوح مدیریت شهری از خدمت‌رسانی تا محرومیت‌زدایی و توزیع امکانات و اعتبارات تا چابک‌سازی شهرداری و شفافیت در فرآیندها و روش‌ها و از همه مهم‌تر فسادستیزی و حرکت جهادی و انقلابی در خدمت‌رسانی است.

وی گفت: اگر کارون که می‌تواند محور زاینده اشتغال، گردشگری و نماد شهر اهواز باشد به کانال بدبو و بی‌روح فاضلاب مبدّل شده است و اگر فلرهای صدها دکل نفتی نفس اهواز را گرفته است درنتیجه بی‌توجهی به محیط‌زیست در محاسبات مدیریت شهری بوده است.

قنوات با اشاره به مختل شدن اعتماد شهروندان به مدیریت شهری در سال‌های گذشته، اظهار کرد: شهردار شاعری باید قدم‌های مؤثری در جهت بازسازی سرمایه اجتماعی شهرداری بردارد زیرا مردم باید پشتوانه اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری باشند و سرمایه اجتماعی مدیریت شهری با شعارهای تصنعی و تبلیغات نمایشی بازسازی نمی‌شود.

وی افزود: تبدیل شهرداری به اتاقی شیشه‌ای، برخورد با فساد، بی‌عدالتی و تبعیض در مدیریت شهری و در معرض بودن قوانین، فرآیندها، ضوابط و حذف امضاهای طلایی و پیچ‌های کارشناسی، اعتماد مردم را به مدیریت شهر باز خواهد گرداند.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به استقرار نظام ارزش و پایش نیروی انسانی در شهرداری، عنوان کرد: شایسته‌سالاری باید در شهرداری اهواز حاکم شود و صدها نخبه و کارشناس موجود در بدنه شهرداری باید بدانند شایستگی‌ها و مؤلفه‌های تخصصی و تلاش آن‌ها است که زمینه رشد و ارتقاء آنان را فراهم می‌آورد.

وی گفت: شهروندان باید شاهد گام‌های ملموسی باشند که شهردار شاعری برای فسادستیزی، عدالت‌گستری شهری، صرفه‌جویی اقتصادی، انضباط مالی، چابک‌سازی سیستم و برقراری مدیریت تعاملی بین شهروندان و مدیریت شهری بر می‌دارد.

قنوات با تأکید بر تغییر نگاه مدیریت شهری به سرمایه‌گذاری و مشارکت شهروندان در تصمیم‌سازی‌ها، اظهار کرد: شهردار شاعری باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اهواز را با تسهیل قوانین و ارتقاء شورای عالی سرمایه‌گذاری شهرداری به نهادی بالادستی در استان بشکند و شهردار جوان باید شهردار اهواز باشد و نه کارگزار و مدیر شهرداری.

وی افزود: فساد ستیزی در مدیریت شهری باید به نظارت الکترونیک، پایش تصویری اقدامات و فعالیت‌ها، شفافیت در امور و به‌ویژه ورود و خروج مالی شهرداری، گزارش‌دهی به مبادی نظارتی، ایجاد سامانه شفافیت، برگزاری علنی مناقصات و مزایده‌ها، پرهیز از ترک تشریفات و استقرار GIS و تجهیز به Gpsترجمه شود.

قنوات با اشاره به اهمیت هوشمندسازی مدیریت شهری، عنوان کرد: اهواز می‌تواند بهشت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهری باشد به شرطی که شجاعت کنارگذاشتن متدهای سنتی که شهرداری را به درآمدهای مربوط به عوارض و مالیات‌های محلی وابسته کرده را داشته و استفاده از مدل‌های جدید را در تأمین مالی پروژه‌ها مانند تسهیلات بانکی و اوراق بدهی در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: شهردار جوان نسبت به چالش صدها کیلومتر خطوط فرسوده آب و فاضلاب در اهواز بی‌تفاوت نباشد و در جهت اعمال مدیریت واحد یا هماهنگ  شهری، از طرق قانونی خواستار تغییر در اساسنامه شرکت آب و فاضلاب اهواز و حضور شهرداری در هیات مدیره و جمع سهامداران این شرکت همانند سایر کلان‌شهرها باشد تا موازی کاری در مدیریت شهر به حداقل برسد.

عضو شورای شهر اهواز ضمن تأکید بر توجه به مناطق محروم، اظهار کرد: شهردار جوان باید پروژه قطار شهری اهواز را روی میز مدیران عالی‌رتبه کشور بگذارد زیرا طلسم مترو اهواز با حمایت شخص رئیس‌جمهور می‌شکند.

وی افزود: منشور پاسداشت حقوق شهروندی با هدف تأمین کرامت شهروندان از سوی شهردار تهیه و ابلاغ شود و سامانه شهروند‌مداری و پاسخگویی به مشکلات شهری شهروندان تقویت و تجهیز و اهمیت داده شود.

 مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز نیز از تصرف ۳۰ درصدی فضای بالای رواق‌های خیابان امام خمینی (ره) اهواز توسط کسبه خبر داد و گفت: مقدار زیادی از فضای اشغال شده رفع تصرف شده است اما هنوز مشکلات دیگری مانند گرفتگی راه آب‌های این خیابان وجود دارد.

قادر کعب عمیر ادامه داد: برخی روی پل سفید اقدام به نوشتن تبلیغات کرده‌اند چندی پیش درصدد پاک کردن این نوشته‌ها برآمدیم اما این کار نیاز به صدور مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی دارد از این رو درحال رایزنی‌هایی برای صدور مجوز نظافت پل و ترمیم جداره‌های پایین پل هستیم.

به گفته وی پل سفید دیگر گنجایش عبور خودرو را ندارد و باید صرفاً برای تردد عابر پیاده استفاده شود، یکی دیگر از برنامه‌های سازمان زیباسازی ایجاد کوچه خاطرات در خیابان عامری است.

کعب عمیر درخصوص المان سازی در اهواز گفت: در اهواز المان‌های زیادی وجود دارد اما باید تقویت شوند برهمین اساس اواسط تیرماه امسال گروهی از مجسمه سازان برتر کشور برای المان سازی به اهواز سفر می‌کنند.

وی در پاسخ به یک عضو شورای شهر پیرامون ایجاد سایه در خیابان سلمان فارسی افزود: رواق سازی در معماری جدید برای اماکن عمومی تقریباً منسوخ شده و باید از راه‌های دیگر به دنبال ایجاد سایه باشیم، خیابان سلمان فارسی به دلیل توقف زیاد خودروها و بسته بودن محیط اطراف دارای آلودگی است که باید تاحد ممکن فضای آن تلطیف شود.

کعب عمیر بیان کرد: یک راهکار برای خیابان سلمان فارسی ایجاد سایه با کمک چادر است که البته قیمت آنها بالا می‌باشد راه حل دیگر استفاده از دستگاه مه پاش است که بر همین اساس با یک شرکت دانش بنیان برای ساخت این دستگاه رایزنی شده و قرار است به صورت پایلوت در قسمت‌هایی از خیابان سلمان فارسی اجرا و در صورت موفق بودن در تمام خیابان سلمان فارسی نصب شود.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های ما برای نصب دستگاه‌های مه پاش بالا بودن املاح در آب اهواز است که باعث خراب شدن دستگاه‌ها می‌شود.

محمد جعفر فلسفی عضو شورای شهر اهواز نیز گفت: خیابان سلمان فارسی بسیار پر تردد است گرمای هوا و نبود سایه باعث کلافگی شهروندان می‌شود لازم است سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه یک، چاره‌ای در این خصوص بیندیشند.

محمدرضا ایزدی دیگر عضو این شورا نیز از وضعیت بد پل سفید انتقاد کرد و افزود: شهرهای دیگر درحال ساخت المان‌های جدیدی هستند اما ما در اهواز حتی از المان‌های موجود نیز نگه داری نمی‌کنیم، پل سفید یکی از همین المان‌ها است که باوجود همه عظمت و زیبایی به حال خود رها شده است درحالی که با مبلغ کمتر از یکصد میلیون ریال قسمت‌های خراب آن قابل بازسازی است.

لوایح متمم بودجه سال ۹۷ سازمان خدمات موتوری، اصلاح لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۸ سازمان زیباسازی و بودجه سال ۹۸ سازمان خدمات موتوری دستورکارهای هشتاد و چهارمین نشست علنی شورای شهر اهواز بود که با اکثریت آراء به تصویب رسید.

ییس شورای شهر اهواز خطاب به مدیرعامل سازمان موتوری شهرداری اهواز گفت: نخاله‌ها اطراف شهر اهواز را پر کرده است و این وضعیت به هیچ عنوان قابل قبول نیست زیرا باعث رنجش شهروندان می‌شود ضمن آنکه از این نخاله‌ها می‌توان به عنوان یک منبع درآمد استفاده کرد.

عبدالزهرا سنواتی همچنین درخصوص شهردار اهواز گفت: مراسم معارفه شهردار اهواز روز سه شنبه هفته جاری با حضور مسئولان برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار