معاون عمرانی استاندار خوزستان به همراه جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان از پروژه‌های مهم عمرانی شهر مسجدسلیمان و روند اجرای آن‌ها بازدید نمود ودر جریان این بازدید تصمیماتی در رابطه با مسایل وپروژه های مهم مسجدسلیمان اتخاذ گردید .
کد خبر: ۷۵۵۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۸ 22 June 2019

روز پنجشنبه ۳۰ خرداد ماه سال جاری، معاون عمرانی استاندار خوزستان به همراه جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان از پروژه‌های مهم عمرانی شهر مسجدسلیمان و روند اجرای آن‌ها بازدید نمود ودر جریان این بازدید تصمیماتی در رابطه با مسایل وپروژه های مهم مسجدسلیمان اتخاذ گردید .

معاون عمرانی استاندارخوزستان در حاشیه این بازدید ضمن تاکید بر اهمیت بهره برداری از فرودگاه مسجد سلیمان گفت:" عملیات مربوط به باند فرودگاه به پایان رسیده است. طول این باند ۱۹۰۰ متر و عرض آن ۳۰ متر است که عملیات بهسازی و روکش آسفالت و خط کشی آن به اتمام رسیده است."

وی افزود : "پیش از این یک بار مطالعات و طراحی ترمینال موقت و احداث محوطه پارکینگ این فرودگاه به انجام رسیده بود که به دلیل عدم رعایت فاصله طولی باند تا محوطه ترمینال، محل ترمینال توسط مراجع ذیصلاح مورد قبول قرار نگرفت. از این رو در جریان بازدید امروز محل جدیدی برای ترمینال این فرودگاه تعیین کردیم و مقرر شد که عملیات احداث و تجهیز این ترمینال در اسرع وقت آغاز شود و به مدت حداکثر چهار ماه به پایان برسد.

عبیات افزود:" به موازات انجام عملیات احداث ترمینال مذکور، تمهیدات لازم برای آغاز بهره‌برداری از این فرودگاه فراهم گردد."

معاون عمرانی استاندار خوزستان اضافه کرد : " در بررسی علل توقف کارهای اجرایی فرودگاه مسجد سلیمان به این نتیجه رسیده ایم که بسیاری از این علل ناشی از عدم هماهنگی میان دستگاههای اجرایی مرتبط بوده است. به عنوان مثال از زمانی که جانمایی ترمینال مورد قبول مرجع ذیصلاح قرار نگرفته است، حدود ۵ ماه می‌گذرد ؛ و روشن است که صرفا با یک تغییر در محل ترمینال فرودگاه مدت تاخیر و توقف این پروژه به راحتی قابل تقلیل بوده است."

وی افزود: "اگرچه منتفعان نهایی و اصلی راه اندازی این فرودگاه مردم محروم این شهر می باشند ، اما روشن است که طرح های بزرگ پتروشیمی و نفت و گاز و غیره از برقراری پروازها در این فرودگاه منتفع می‌شوند و بنابراین باید با حضور و همکاری درانجام و اتمام عملیات آماده سازی فرودگاه مشارکت جدی تر و موثر تری داشته باشند . "

عبیات ادامه داد :" اداره کل دفتر فنی استانداری مامور گردید که کمیته ویژه‌ای با حضور کلیه شرکتها و دستگاه‌های مرتبط تشکیل دهد و کمیته مذکور عملیات باقیمانده این پروژه را مطابق زمانبندی حداکثر ۴ ماهه به انجام برساند ."

معاون عمرانی استاندار خوزستان افزود: "وجوداین فرودگاه آثار بسیار خوبی برای این شهر خواهد داشت . شهر مسجد سلیمان را از احتمال در حاشیه قرار گرفتن دور خواهد ساخت. بطور مثال حتی برخی از ورزش دوستان نیز به رونق مسابقات ورزشی و ترغیب تیم‌های ورزشی سطح کشور برای حضور و برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های ورزشی در شهر مسجد سلیمان در اثر راه اندازی این فرودگاه تاکید می کنند و به نوبه خود خواستار اقدام جدی در این رابطه هستند."

مهندس عبیات با اشاره به وضعیت محله های قدیمی این شهر که در معرض آلودگی و نشت نفت و گاز قرار دارند؛ گفت: حدود ۵ هزار خانوار در این مناطق ساکن بوده‌اند که تاکنون ۱۲۰۰ خانوار از این محله‌ها خارج شده و بقیه اهالی همچنان در این محله ها سکونت دارند. "

معاون استاندار افزود:"پیش از این تفاهم نامه ای میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت وبنیاد مسکن و استاندار خوزستان منعقد شده و مقرر شده بود که پس از شناسایی نقاط آلوده و اولویت بندی آنها جابجایی این خانواده‌ها به شهرک ولیعصر(عج) انجام شود . در فاز نخست چنین مقرر شده بود که ۱۴۰۰ واحد شهرک ولیعصر منتقل شوند . از این میان تاکنون نسبت به جابجایی ۵۰۰ واحد اقدام گردیده ؛ اما عملیات آماده سازی سایر واحدهای مسکونی شهرک ولیعصر به کندی پیش رفته است."

وی افزود :"ظرف ۱۴ روز آینده یک برنامه زمانی برای آماده سازی واحدهای شهرک ولیعصر تهیه می‌کنیم. در مرحله نخست حدود ۳۱۵ واحد که دارای پیشرفت بیش از ۷۰ درصد هستند انتخاب و جهت سکونت مردم با تعیین اولویت ها آماده سازی می شوند.

مهندس عبیات اضافه کرد:"همچنین مقرر گردید که این موضوع در شورای مسکن استان مطرح و راه‌های تسریع عملیات جابجایی اهالی این مناطق آلوده و فرسوده به تصویب برسد،"

عبیات در ادامه افزود : " پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی منافع و آثار خوبی برای کشور ، استان خوزستان و شهر مسجدسلیمان دارند و امیدواریم در سال رونق تولید بخش‌ عمده‌ای از پتروشیمی درمسجد سلیمان به بهره‌برداری برسد . ایجاد اشتغال پایدار برای این شهر یکی از آثار و منافع این طرح هاست."

عبیات گفت:"با این وجود بهره برداری از این طرح ها ملزوماتی نیز دارد. به طور ویژه حذف مقاطع حادثه‌خیز جاده اصلی مسجد سلیمان یکی از این ملزومات است؛ تا ایمنی تردد به این شهر و ارتباط آن با مرکز و سایر نقاط استان برقرار گردد. همچنین با راه اندازی یک فاز از پتروشیمی مسجدسلیمان روزانه حدود ۱۵۰ دستگاه ماشین های سنگین با حدود مجموعاً ۳ هزار تن بار به ترافیک این راه افزوده خواهد شد و راه فعلی جوابگوی این میزان ترافیک نخواهد بود. پیش از این پروژه احداث حدود ۲۳ کیلومتر راه اصلی؛ شامل ۷ کیلومتر تونل در هر یک از باندهای جاده و دو دستگاه پل بزرگ؛ در دستور کار قرار گرفته بود که پیشرفت چندانی نداشته است. در بازدید انجام شده مقرر گردید اداره کل راه و شهرسازی استان ظرف مدت یک ماه پس از تعیین تکلیف پیمانکار این پروژه نسبت به آغاز عملیات اصلی اجرای این پروژه اقدام نماید."

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار