توزیع نامناسب کاغذ، فیلم و زینک هم نتیجه‌اش ظهور سلطان کاغذ در مرکز و ملیجک‌ها در استان‌ها بود؛
سردبیر هفته‌نامه سفیر جنوب اظهار داشت: سیاست‌های محدودکننده و دخالت‌گونه در فعالیت رسانه‌ها حتی در کسب درآمد، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های عجیب و غریب که نتیجه‌ی آن شکسته شدن کمر مطبوعات محلی بود، سامانه توزیع آگهی ها که عملاً منجر به ایجاد امضای طلایی و رانت غیر قابل تصور بجای شفاف‌سازی شده، باز شدن در دیگ اعطای مجوز و رشد قارچ‌گونه رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌ها، طرح‌های عجیب اشتراک نیم‌بها، نشریات مرجوعی عملاً رسانه‌های محلی خاصه مطبوعات را دچار سکته کرد.
کد خبر: ۷۵۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۷ 20 June 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از تجارت جنوب، غلامعباس شمس الدینی صبح روز چهارشنبه در دیدار اهالی رسانه با «محمدرضا دربندی» مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد به بیان ایراداتی در خصوص انجمن صنفی روزنامه نگاران استان و مشکلات رسانه ‎ها پرداخت.

سوءتغذیه بلای جان رسانه ها شده است

غلامعباس شمس الدینی در ابتدا با بیان ‌اینکه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هرمزگان تقریبا از نیمه‌ی دوم سال 1396 فعالیت خود را به عنوان اولین تشکل صنفی مستقل روزنامه‌نگاری در هرمزگان آغاز کرد گفت: ابتدای فعالیت با بیش از 50 نفر از روزنامه‌نگاران، نویسندگان رسانه، عکاسان، خبرنگاران، گرافیست‌ها کلید خورد امروز افتخار دارم که عرض کنم بیش از یکصد نفر از فعالان رسانه از 70 روزنامه، خبرگزاری، پایگاه خبری، مجلات و نشریات به عضویت این تشکل درآمده‌اند و فراخوان عضوگیری جدید نیز منتشر شده که از همکاران بزرگواری که تمایل به عضویت دارند دعوت به ثبت نام می‌کنیم.
وی ادامه داد: طبیعتاً وجود این تشکل رسانه‌ای یک ضرورت بود که در همین مدت کوتاه فعالیت اقدامات خوبی را در زمینه‌های آموزشی، نکوداشت فعالان، تورهای خبری، تفاهم نامه‌های همکاری، نشست‌های متعدد رسانه‌ای، دیدار و ملاقات با مدیران مسئولان عالی کشوری، استانی، شهرستانی، ائمه جمعه و اقشار و اصناف به انجام رسانده است.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هرمزگان تصریح کرد: با همراهی اداره کل تعاون و اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری در خرداد ماه امسال این موسسه به شماره 1814 به ثبت رسید. قطعاً انتظار ما حمایت از این تشکل که در واقع نماینده حقیقی و واقعی صنف روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه است.
وی در در بخش دوم سخنانش به مسائل و مشکلات روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه استان هرمزگان در پنج سال اخیر اشاره کرد و گفت: اتفاقات اخیر موجب تضعیف توان، بیکاری خبرنگاران، عدم انتشار منظم، کاهش اثرگذاری در فضای جامعه شد.
سردبیر هفته‌نامه سفیر جنوب اظهار داشت: سیاست‌های محدودکننده و دخالت‌گونه در فعالیت رسانه‌ها حتی در کسب درآمد، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های عجیب و غریب که نتیجه‌ی آن شکسته شدن کمر مطبوعات محلی بود، سامانه توزیع آگهی ها که عملاً منجر به ایجاد امضای طلایی و رانت غیر قابل تصور بجای شفاف‌سازی شده، باز شدن در دیگ اعطای مجوز و رشد قارچ‌گونه رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌ها، طرح‌های عجیب اشتراک نیم‌بها، نشریات مرجوعی عملاً رسانه‌های محلی خاصه مطبوعات را دچار سکته کرد.
شمس الدینی افزود: نوع حمایت‌های وزارت ارشاد هم تنها منافع خواص و صاحبان قدرت رسانه‌ای تأمین کرد. نتیجه این سیاست‌ها بیکار شدن دو سوم خبرنگاران رسانه‌های محلی بود. تحریم‌ها و افزایش قیمت ادوات چاپ نفس مطبوعات کشور خاصه استان‌هایی مثل هرمزگان که از چاپخانه محرومند را به شماره انداخت.
سردبیر هفته‌نامه نگین بندر اظهار داشت: توزیع نامناسب کاغذ، فیلم و زینک هم نتیجه‌اش ظهور سلطان کاغذ در مرکز و ملیجک‌ها در استان‌ها بود. در صورتی‌ که می‌شد فقط با حذف دخالت بسیاری از این مشکلات را نداشت. در دولت اصلاحات مگر چه اتفاقی افتاد.؟
وی ادامه داد: اگر به نشریات آزادی عمل مثل بخش خصوصی داده می‌شد با این بحران روبرو نمی‌شدیم. جاهایی که باید برای نشریات و رسانه کمک می‌شد هم نشد. بطور مثال اخذ شناسه ملی همزمان با اعطای مجوز یکی از این اتفاقات بود که انجام نشد و حساب‌های رسانه‌ها مسدود گردید.
شمس الدینی با اشاره به اینکه سهمیه کاغذ چرا به صورت استانی توزیع نشد گفت: نشریه‌ای که توان پرداخت هزینه‌های جاری را ندارد ، چگونه می‌توانست سهمیه کاغذ خود را نقد دریافت کند چه کسانی دریافت کردند؟ کسانی که وابسته به قدرت بودند یا صاحب ثروت بودند عملاً عمده نشریات چاپی از این خیر دولت بهره نبردند. یا کاغذی که از طریق هرمزگان و استانهای مرزی وارد می‌شود چرا باید به مرکز برود و دوباره با قیمتی گراف و هزینه‌ای سنگین به استان برگردد؟
وی با اشاره به اینکه در ابتدای ورود دربندی به این مسئولیت صبورانه و بزرگوارانه نقطه نظرات اهالی رسانه دریافت کرده است افزود: اقدامات شما جای سپاس دارد اما ریشه این همه مشکلات «خود محوری» و عدم تبادل نظر با اهالی رسانه بود و گشایشی که در واگذاری آگهی به پایگاه‌های خبری و خبرگزاری پدید آمد جای تقدیر و تشکر دارد و امیدواریم به هفته‌نامه‌ها و دوهفته‌نامه‌ها، مجلات و … تعمیم پیدا کند . هرچند ابهاماتی، مانند بحث پایگاه‌های خبری فاقد مجوز و نحوه توزیع آگهی‌ها وجود دارد و امیدواریم از رویه سامانه پیروی نشود.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هرمزگان بیان کرد: حتی وقتی طفلی را از شیر مادر می‌گیرند متخصصان توصیه می‌کنند که از ماه‌ها قبل غذای کمکی برایش در نظر گرفته شود. اما طفل رسانه را به یکباره از شیر حمایتی دولت گرفتند و سوءتغذیه بلای جان رسانه‌ها شده است.
وی گفت: محرومیت هفته نامه و نشریات غیر از روزنامه ها از اعطای آگهی به بهانه ماده 13 قانون مناقصات ، دستورالعمل جدید و عجیب و غریب محرومیت از گزارش، فراخوان و … واقعاً وضعیت نشریات چاپی را اسفبار کرده است.انتظار اهالی رسانه این است اگر اقدامی برای رسانه ها انجام می‌شود حتماً نظر اهالی را جویا شوید.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرد بشاگرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
متاسفانه مطبوعات و رسانه های استان هرمزگان قربانی تمامیت خواهی تعدادی انگشت شمار شده .از اینکه با جسارت صدای واقعی مردم هستید سپاسگزارم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار