استاندار مازندران از سازمان برنامه و بودجه کشور خواست تا تسهیلات یورویی را که قرار بود برای اجرای طرح های فاضلاب شهری به این استان اختصاص یابد هر چه زودتر اجرایی کند.
کد خبر: ۷۵۵۶۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳ 20 June 2019

احمد حسین زادگان روز پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان که با حضور معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در ساری افزود: معضل زباله در استان های شمالی بویژه مازندران تبدیل به فوق بحران شده است.

وی یکی از دلایل لاینحل ماندن معضل زباله در مازندران را تولید مضاعف آن بویژه توسط گردشگران و نهادینه نشدن فرهنگ پاک نگه داشتن محیط زیست عمومی دانست و تاکید کرد: باید در کنار اقدامات زیربنایی برای حل این معضل، فرهنگ سازی هم به صورت جدی انجام شود.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در شرایط تحریم، بر ضرورت تغییر نگرش ها برای حل معضلاتی مانند زباله و پسماند تاکید کرد: باید راهکارهای غیر بودجه‌ای دولتی را نیز برای حل مشکلات اصلی استان در نظر بگیریم.

حسین زادگان از طولانی شدن روند ساخت نیروگاههای زباله سوز در استان و دیگر طرح های مشابه انتقاد کرد و افزود: این کندی سرعت سبب شد تا مشکل پسماند در استان به حالت فوق بحرانی برسد.

تاکید بر پیگیری اعتبارات یورویی طرح های فاضلاب

استاندار مازندران وضعیت آلودگی و آلاینده ها در استان را فراتر از زباله دانست و گفت: باید دستگاه‌های متولی پیگیری‌های لازم را برای رفع مشکل آلودگی رودخانه‌ها و سواحل دریای خزر انجام دهند.

وی گفت: بالا بودن آب سطحی و مشکلات فاضلاب، سبب مشکلات بهداشتی و درمانی در استان شده است و لازم است سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص و پرداخت اعتبار تسهیلاتی ۲۸۱ میلیون یورویی برای طرح‌های فاضلاب استان را عملیاتی کند.

بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر فقط کمتر از ۱۵ درصد جمیعت مازندران تحت پوشش فاضلاب شهری قرار دارند.

این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد از آب آشامیدنی استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و نبود فاضلاب شهری در کنار بالا بودن سطح آب زیرزمینی ضرب آلودگی این آب‌ها را افزایش داده است.

راه‌ها و معضل ترافیک و زباله

استاندار مازندران با بیان اینکه امروز در حوزه راه‌های اصلی و فرعی با مشکلات جدی مواجه هستیم، گفت: بومی‌های استان به ویژه روستائیان اطراف جاده‌های مواصلاتی که هیچ سودی از حضور میلیونی مسافران نمی‌برند، همواره از ترافیک سنگین، زباله و پسماند در عذاب هستند.

وی با بیان اینکه تکمیل راه‌های مواصلاتی هراز، سوادکوه و سایر به سمنان و همچنین کنار گذرهای استان باید مورد توجه جدی قراربگیرد، ادامه داد: اکنون تکمیل نشدن کنارگذرها در شهرهای غربی از چالوس تا رامسر استان را در مواقع پدافند غیر عامل با مشکل جدی مواجه می‌کند.

حسین زادگان بر ضرورت مهار آب‌های سطحی در استان تاکید کرد و گفت: مشکل ۹۰ درصدی تامین آب شرب از آب‌های زیر زمینی سبب پیشروی آب شور و تبعات دیگر شده است که لازم است وابستگی آب آشامیدنی استان از منابع زیززمینی کاسته شود و این نیازمند افزایش مهار آب سطحی است.

وی تاکید کرد: اینکه در استانی با داشتن شش میلیارد متر مکعب آب سطحی، همچنان به خاطر کمبود آب آشامیدنی دست به دامن نوبت بندی دریافت آب در شهرهای ساحلی شویم، جای بسی تاسف است.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: مازندران استان ثروتمند است و اگر عقب ماندگی وجود دارد، نشانه فقیر بودن استان نیست چرا که علاوه بر نیروهای انسانی باهوش و خلاق و کارشناس، ظرفیت‌های فراوانی برای تولید ثروت دارد مانند زمین‌های کشاورزی مستعد که تولیدات آن نقش محوری را در امنیت غذایی کشور دارد.

استاندار مازندران توجه به پایانه محصولات کشاورزی، لایروبی آببندان ها و رودخانه‌ها، ایجاد شبکه آبیاری و زهکشی زمین های کشاورزی را از زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه بخش کشاورزی استان برشمرد و تاکید کرد: توجه به زیر ساخت‌های کشاورزی از اولویت‌های توسعه‌ای استان است.

مازندران سالانه هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار