روستاهای حومه غربی رامهرمز بالغ‌بر 15 سال است که در فصل تابستان با مشکل قطع و افت فشار آب مواجه هستند و قرار است تا دو ماه دیگر مشکل آب آنها حل شود.
کد خبر: ۷۵۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵ 19 June 2019

 آب شرب یکی از ابتدایی‌ترین نیازها و حق طبیعی تمامی مردم است که دولت‌ها موظف به تأمین آن برای تمامی مناطق کشور هستند.

روستاهای حومه غربی رامهرمز حدود یک ماه است که با مشکل قطع آب مواجه هستند و برای ابتدایی‌ترین نیازهای خود آب در اختیار ندارند و این موضوع بالغ‌بر 15 سال است که گریبان‌گیر این مردم است.

این روزها گرمای هوا به 50 درجه رسیده است و تحمل نبود آب حتی برای شرب کار سختی است که مردم 11 روستای حومه غربی رامهرمز سال‌هاست صبوری می‌کنند و چشم‌انتظار حرکتی از سوی مسؤولان هستند.

موضوع آب‌رسانی به این روستاها سال‌هاست که مطرح می‌شود و هر سال به بهانه‌ای به تعویق می‌افتد و بار دیگر تابستان می‌رسد و نبود آب امان مردم را می‌برد.

آبرسانی با تانکر انجام می‌شود

عزیز بدوی دهیار روستای هویر اظهار کرد: حدود 10 سال است که روستای هویر و روستاهای اطراف مشکل قطع آب در تابستان را دارند و مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد شده است.

وی افزود: امسال حدود 2 ماه است که روستای هویر با 60 خانوار آب ندارد و با تانکر آب‌رسانی می‌شود اما برخی از اهالی محفظه مناسب برای نگهداری آب ندارند.

بدوی گفت: آب‌رسانی به این مناطق با تانکر انجام می‌شود و ما با کمبود تانکر مواجه هستیم که از طریق بخشداری پیگیری کردیم و قول افزایش تانکرهای آب‌رسانی به منطقه را دادند.

دهیار روستای هویر گفت: مسؤولان قول دادند که مشکل آب تا یکی دو ماه آینده حل شود و ما هم این روزها را تحمل می‌کنیم تا مشکل آب برطرف شود.

یکی از اهالی روستای عین حداد گفت: حدود 20 روز است که آب 25 خانوار روستای عین حداد قطع است و فقط در برخی شب‌ها برای مدت کوتاهی آب با فشار کم وصل می‌شود.

وی افزود: بیشترین مشکل مردم نداشتن ظرف و محفظه نگهداری آب است و مجبور می‌شوند در هر بشکه یا ظرفی که دارند آب ذخیره کنند و برخی افراد حوض نگهداری آب ایجاد کردند.

یکی دیگر ازاهالی می‌گوید: زن‌های روستا برای شستن لباس و ظرف به رودخانه می‌روند زیرا آبی که با تانکر می‌آید کفاف مصرف را نمی‌دهد و باید در گرما و زیرآفتاب به کنار رودخانه بروند.

وزارت نیرو به وعده خود عمل نمی‌کند

اقبال محمدیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در خصوص وضعیت آب روستاهای رامهرمز، اظهار کرد: حدود 20 روستا در شهرستان‌های رامهرمز و رامشیر در فصل گرما با قطعی آب مواجه هستند و آب‌‎رسانی با تانکر صورت می‌گیرد که نبود تانکر برای آب‌رسانی نیز یکی از مشکلات جدی در منطقه است.

وی افزود: قطعی آب از اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد و حتی در برخی از روستاها به صورت مقطعی با قطعی برق هم مواجه هستیم.

محمدیان با اشاره به ضعف عملکرد وزارت نیرو در خوزستان و شهرستان‌های خوزستان، عنوان کرد: علی‌رغم این‌که وزیر نیرو قول تأمین آب رامهرمز و رامشیر با توجه به اصلاح شبکه آب‌رسانی از خروجی سد جره رامهرمز به روستاها را دادند ولی تاکنون این آب‌رسانی صورت نگرفته است.

تأمین اعتبار پروژه آب‌رسانی به روستاهای حومه غربی رامهرمز

رضا بهوندی معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری رامهرمز در خصوص مشکل آب روستاهای حومه غربی رامهرمز، اظهار کرد: شبکه خط لوله انتقال آب روستاهای حومه غربی به دلیل فرسودگی دچار رسوب شدند و لوله‌های قطر 3 اینچ فقط یک اینچ آب را انتقال می‌دادند که دلیل افت فشار و قطع آب در این روستاها بود.

وی افزود: با تخصیص ۳۵ میلیارد ریال اعتباری که از وزارت نفت و صندوق توسعه ملی برای این پروژه تأمین شد خط لوله جدید از نوع پلی‌اتیلن و با قطر ۸ اینچ به طول ۱۱ کیلومتر در حال اجراست.

بهوندی با اشاره به گلایه برخی مردم از کند بودن این پروژه، عنوان کرد: به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر انتقالی عملیات در برخی بخش‌ها کند است که پس از عبور از موانع مجدداً اجرای پروژه و لوله‌گذاری با کیفیت و سرعت لازم انجام خواهد شد.

حل مشکل آب روستاهای حومه غربی تا 2 ماه آینده

مجید کیانفرد رئیس آب و فاضلاب روستایی رامهرمز در این خصوص، اظهار کرد: پروژه آب‌رسانی به روستاهای حومه غربی رامهرمز به طول 11 کیلومتر حدود یک ماه است که آغاز شده و 3 کیلومتر آن به‌زودی وارد مدار می‌شود.

وی افزود: 49 روستای حومه غربی رامهرمز به دلیل مشکل آب نیاز به پروژه آب‌رسانی دارند اما به دلیل هزینه‌های بسیار فعلاً دولت تصمیم گرفت آب‌رسانی را برای 7 روستای دچار تنش آبی انجام دهد.

رئیس آب و فاضلاب روستایی رامهرمز با اشاره به اتمام پروژه تا 2 ماه آینده، عنوان کرد: مسیر لوله‌گذاری در برخی مناطق صعب‌العبور است و نیاز به نگهداری و دقت بالا در کار دارد و جابه‌جایی لوله‌های 12 متری زمان‌بر است.

وی گفت: این روستاها بالغ‌بر 15 سال است که مشکل آب دارند و حال که با همکاری مسؤولان شهرستان این مشکل در حال رفع است از مردم نیز تقاضای همکاری و بردباری داریم.

کیانفرد در خصوص آب‌رسانی با تانکر به روستاها، گفت: سال گذشته 3 تانکر استیجاری برای کمک به آب‌رسانی روستاها وجود داشت اما امسال فقط 2 تانکر آبفار برای انتقال آب وجود دارد که در طول روز فقط امکان آب‌رسانی به 2 روستا را دارد.

وی افزود: آب ارسالی از طریق تانکر برای شرب و شست‌وشو است اما برخی روستاها از این آب برای احشام استفاده می‌کنند و نیاز است جهاد کشاورزی برای تأمین آب احشام وارد شود.

روستاهای حومه غربی رامهرمز سالیان طولانی است که به دلیل فرسودگی شبکه آب‌رسانی با مشکل قطع و افت فشار آب مواجه هستند، موضوعی که در طول این مدت خیلی موردتوجه مسؤولان قرار نگرفت.

اصلاح شبکه آب‌رسانی به این روستاها حدود یک ماه است که با همکاری دستگاه‌های مختلف آغاز شده است و طبق وعده مسؤولان تا کمتر از 2 ماه آینده برای همیشه حل خواهد شد و در شرایطی که مردم با صبوری این روزها را به خاطر حل دائمی مشکل تحمل می‌کنند اما مسؤولان نیز باید آبفار را در تهیه تانکر موردنیاز برای تأمین آب شرب موقت مردم یاری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار