دکتر مهراب رجبی رئیس بنیاد البرز شناسی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تابناک عنوان کرد: فكر تاسيس اين موزه ( طبيعي) از حدود ده سال پيش از سوي برخي از انديشمندان ، ايران و البرز پژوهان ، فعالان اجتماعي و همچنين علاقمندان به محيط زيست - كه اين حقير هم در " صف نعال " اين مجموعه قرار داشتم مطرح شد، مشخصا لازم مي دانم از برادر ارجمندم جناب آقاي دكتر زارع و تلاش هاي قابل تأمل و شايسته تقدير ايشان ياد كنم.
کد خبر: ۷۵۵۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 19 June 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ به دعوت چند تن از دست اندركاران محترم احداث " باغ موزه ايران كوچك " به منظور بازديد از چگونگي روند پروژه و در صورت لزوم ، در حد توان و با بضاعت اندك خود ارائه نقطه نظرات تكميلي تاريخي ، جغرافيايي ، فرهنگي و اجتماعي به محل اين باغ موزه واقع در جهانشهر رفتم .
اهم مطالب و نكات قابل پيگيري به اختصار به شرح ذيل مي باشد :

زمين اختصاص يافته به اين امر مهم و كم نظير در كشور حدود ٢٠ هكتار مي باشد كه در موقعيتي بسيار ممتاز در بخشي از زمينهاي مرحوم مغفور حاج محمد صادق فاتح ، واقع شده است .
قرار است با عنايت به موقعيت ويژه البرز ( كرج ) و زيست و بود و باش شمار قابل ملاحظه اي از ايرانيان ارجمند از سراسر كشور از مناطق و استانهاي ايران در كرج و البرز چنان كه به درستي عنوان ، لقب و صفت ايران كوچك به اين استان سرفراز اعطا و إطلاق شده است ، باغ موزه اي در بردارنده و نشان دهنده تاريخ ، فرهنگ ، اجتماع ، باورها ، آداب و سنن مناطق مختلف ايران و گروهها ، اقوام و نژادهاي متنوع ايراني ، در اين مكان فرهنگي ، تاريخي ، رفاهي و تفريحي احداث گردد .
بخش كوچكي از طرح حدود چهل درصد شامل ؛ طراحي ، جانمايي و اقدامات اجرايي انجام شده است .
روند پيگيري كار به دلايلي از جمله تضييقات مالي و كمبود بودجه، رو به كندي و سستي و اجازه بدهيد بگويم ، بي انگيزگي نهاده ، به گونه اي كه تصور مي كنم و بيم آن مي رود به دليل عدم وجود انگيزه و كاهش رو به رشد عشق و علاقه ، و با عنايت به فرسايشي شدن تكميل پروژه ، تصميم گرفته شود از روي ناچاري و باري به هر جهت ، بدون رعايت اهداف و انديشه ها و تعهدات اوليه و همچنين عدم به كارگيري نكات فني و الزامات تاريخي ( حماسي - اسطوره اي ) و هزاران مساله هنري فرهنگي دقيق و نكات باريكتر از مو ، اين طرح عظيم فرهنگي اجتماعي كه سخت مورد نياز البرز و ايران بوده و در شرايط حساس سياسي كشور ، مي تواند اعتباري براي ايران باشد به شكل نامناسبي به اصطلاح تكميل شده و به پايان برسد!  
لازم است تاكيد نمايم ، پروژه مورد بحث ، نياز چنداني به هزينه هنگفت و بودجه پر حجم ندارد آنچه مورد نياز است ، علاقه و شوق به همراه ذوق و البته اتحاد ، همدلي و اتفاق مسولين و مديران شهر و استان مي باشد عناصر و عوامل ياد شده به خوبي و زيبايي در ميان مردم و شهروندان وجود دارد.
تصور مي كنم علاوه بر شهرداري و شوراي شهر ، استاندار و مديران مرتبط شهر و استان و همچنين نمايندگان استان در مجلس به منزله حمايت از تكميل يك طرح تأثير گذار شبه ملي نسبت به موضوع ، حساس شده و با اشتياق و حداكثر توان وارد عمل شوند. در صورت نياز  با تشريح و توجيه عالمانه طرح مي توان از امكانات پايتخت (شهرداري تهران ) و دانش و تجربه گرانبهاي آنان نيز بهره برد ضمنا شايد نياز باشد كه همين گونه نيز هست كميته يا شورايي زير نظر آقاي استاندار و متشكل از طيفي از مديران استان و با عضويت برخي از انديشمندان و هنرمندان ، براي برنامه ريزي و پيگيري اين مساله مهم ، تشكيل گردد .
به منظور رعايت تمامي نكات ريز و درشت هنري فرهنگي لازم است از نقطه نظرات مشورتي قشرهاي مختلف جمعيتي و انديشمندان و كارشناسان و طراحان و معماران بومي استانهاي سي و يك گانه يا حداقل مناطق أقاليم حدود ده گانه كشور استفاده گردد .
متولي كنوني طرح ، شهرداري كرج ( سازمان زيبا سازي و سيما منظر ) مي باشد كه زير نظر شوراي اسلامي شهر كرج ، با دقت و البته نه با اولويت ممكن و سرعت لازم انجام وظيفه مي نمايند . به اعتقاد بنده مجريان و كارشناسان پروژه  آن تعدادي از ارجمنداني را كه زيارت كردم از تخصص ، تعهد و صلاحيت هاي لازم برخوردار و از نظر مطالعات نظري ، به طور نسبي با تاريخ تمدن ايران و فرهنگ و علايق و هنجارهاي اقوام ، عشاير و قبائل فلات ايران آشنا بودند . بنابراين شايسته است ادامه كار نيز توسط اين عزيزان پيگيري گردد ، اما به دليل ارزش و اهميت و عظمت كار ، لازم است شوراي مورد اشاره تشكيل و به عنوان يک حمايتگر حقيقي در ماده و معني از شهرداري و شوراي شهر حمايت هاي بايسته و همه جانبه صورت گيرد.

برچسب ها: باغ موزه ، احداث ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار