مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان با بیان اینکه شبکه‌های آبرسانی روستایی استان تقریباً پیر است، تصریح کرد: در سال گذشته ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی در بخش بازسازی و تعمیر و بهداشت آب روستایی استان هزینه شده است.
کد خبر: ۷۵۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳ 17 June 2019
مصطفی هاشمی با بیان اینکه ۱۲ هزار کنتور در روستا‌های استان همدان خراب است، گفت: یکی از دلایل مصرف بی رویه آب خرابی کنتورهاست که در سال گذشته ۴۲۰۰ کنتور خراب تعمیر و تعویض شده است.

به‌گزارش ایسنا هاشمی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه میزان برخورداری روستا‌های استان از آب از ۶۸ درصد به ۷۷ درصد رسیده است، اظهارکرد: ۵۶ روستایی که به صورت مستمر آبرسانی می‎‌شد در سال گذشته به ۱۹ روستای کوچک کاهش یافت به‌طوریکه در پیک تنش گرمایی فقط ۱۹ روستای استان آبرسانی سیار شد.

شاخص برخورداری روستا‌های همدان از آب به ۸۴ درصد می‌رسد

وی با تأکید بر شناسایی و ایجاد ۲۱ ایستگاه برداشت آب، افزود: ۱۰ دستگاه تانکر سیار برای آبرسانی در مواقع بحرانی برای آبرسانی موقت و اضطراری در استان وجود دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه براساس چشم‌انداز برنامه ششم شاخص بهره‌مندی از آب در روستا‌های استان باید به ۸۴ درصد برسد، تصریح کرد: در سال گذشته ۸۲ پروژه آبرسانی در روستا‌های استان با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از طریق مشارکت مردم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نصب تجهیزات جدید در راستای مدیریت فشار آب باعث کاهش هدررفت آب شده است، یادآور شد: نصب تجهیزات جدید مدیریت فشار آب در ۴۵ روستای استان باعث کاهش ۲۳ درصدی تولید شده است.

افزایش ۵۰ درصدی وصول آب‌بهای روستایی

هاشمی با تأکید براینکه سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی در وصول مطالبات این شرکت صورت گرفته است، افزود: سال گذشته کل آب بهای آب فروخته شده وصول شده است که یکی از دلایل اصلی آن راه‌اندازی سیستم چاپ و وصول در محل بوده است.

 مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۷ میلیون مترمکعب آب در سال استان همدان به فروش رفته است، بیان کرد: ۱۵۳ هزار مشترک در کل استان همدان وجود دارد که با سیستم چاپ درمحل صدور ۹۰۰ هزار برگه چاپی که هزینه بالایی نیز دارد حذف شد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۷۹۵ روستای استان همدان تحت پوشش خدمات شرکت آبفار قرار دارد، ادامه داد: ۱۵۴ هزار مشترک در این روستا‌ها از خدمات شرکت آبفار بهره‌مند هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه نزدیک به ۶ میلیاردتومان از مشترکین مطالب داریم، عنوان کرد: در راستای مصرف بهینه آب، انشعابات غیرمجاز را در سطح استان شناسایی کرده‌ایم به‌طوریکه در سال گذشته ۱۴۴۳ مورد انشعاب غیرمجاز شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان همچنین با تأکید براینکه آبرسانی سیار به روستا‌های استان مطلقاً تعطیل شده است، گفت: درحال حاضر فقط به ۳ یا ۴ روستای استان آبرسانی سیار می‌شود.

وجود ۱۲ هزار کنتور خراب در روستا‌های همدان

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار کنتور در روستا‌های استان همدان خراب است، یادآور شد: یکی از دلایل مصرف بی رویه آب خرابی کنتورهاست که در سال گذشته ۴۲۰۰ کنتور خراب تعمیر و تعویض شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان ضمن اعلام شماره تماس حوادث شرکت آبفار استان همدان، خاطرنشان کرد: روستائیان می‌توانند با شماره ۱۵۲۳ برای اعلام هرگونه مشکل در زمینه شبکه‌های آبرسانی با شرکت آبفار تماس بگیرند.

نقشه بهداشت آب روستایی همدان تهیه می‌شود

هاشمی با تأکید براینکه نقشه بهداشت آب روستا‌های استان همدان در دست تهیه است، ادامه داد: شرکت آبفار تفاهم نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی استان منعقد کرده تا تمام منابع آب روستا‌های استان مورد مطالعه قرار گیرندو به زودی نقشه بهداشت آب و وجود آلاینده‌ها در آب تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم و خط قرمز وزارت نیرو بهداشت آب است، گفت: باید آب بهداشتی و با کیفیت در اختیار روستائیان قرار دهیم که براین اساس برای سنجش کیفیت آب در استان همدان ۸ آزمایشگاه فعالیت دارند.

وجود فلزات سنگین در آب برخی روستا‌های همدان

وی با اشاره به وجود فلزات سنگین در آب برخی نقاط استان، اظهارکرد: به دلیل شرایط اقلیمی برخی از نقاط استان آلودگی به فلزات سنگین و مواد مضر مشاهده شده است که در این راستا ۹ دستگاه آب شیرین‌کن در روستا‌های استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آرسنیک و نیترات از مواد موجود در آب برخی از روستا‌های استان بوده است، یادآور شد: براساس استاندارد‌های جهانی میزان آرسنیک موجود در آب ۱۰ ppb است درحالیکه در تعدادی از روستا‌های کبودراهنگ حدود ۹۰ppb بوده و در تعدادی از روستا‌های ملایر ۷۵ ppb مشاهده شده است.

۶۴ مجتمع آبرسانی مورد نیاز استان است

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان با اشاره به اینکه ۶۴ مجتمع آبرسانی مورد نیاز استان است که درحال حاضر از ۲۸ مجتمع آبرسانی در روستا‌های استان بهره‌برداری می‌شود، خاطرنشان کرد: مجتمع‌های آبرسانی در راستای پایداری آبرسانی به روستا‌ها ایجاد می‎شود که در استان همدان مجتمع‌های آبرسانی مطالعه و اجرا شد و چند مجتمع در دست مطالعه است که اگر به نتیجه برسند ۵۲۲ روستا معادل ۵۷ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات آبفار قرار خواهد گرفت.

هاشمی در حال حاضر پیگیری و مطالعه ۶ مجتمع آبرسانی در استان همدان آغاز شده است، ادامه داد: ۱۵ مجتمع آبرسانی درحال مطالعه است و ۷ مجتمع نیاز به بازبینی و طراحی مجدد دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: ۱۹ مجتمع آبرسانی جزو اولویت‌های استان است که ۲۰۵ روستا معادل ۳۰ درصد از جمعیت استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه شبکه‌های آبرسانی روستایی استان تقریباً پیر است، تصریح کرد: در سال گذشته ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی در بخش بازسازی و تعمیر و بهداشت آب روستایی استان هزینه شده است.

وی افزود: همچنین سال گذشته توانستیم از اعتبارات ملی ۲۷ میلیارد تومان مصوبه بگیریم که پروژه‌های خوبی اجرا شده است.

هاشمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، بیان کرد: در سال گذشته ۴۰ حلقه چاه حفاری شد که ۳۴۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت تأمین آب روستایی استان اضافه شد.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان خاطرنشان کرد: همچنین ۱۱ حلقه چاه لایروبی و کف‌کنی شده، ۲۷ حلقه چاه تجهیز و ۲۵۰ کیلومتر شبکه توزیع آب و خط انتقال جدید در سال گذشته احداث شده است.

شاخص برخورداری روستا‌های همدان از فاضلاب ۲.۵ درصد است

وی با اشاره به اینکه میزان برخورداری روستا‌های کشور از فاضلاب کمتر از یک درصد است، تصریح کرد: در استان همدان میزان برخورداری روستا‌ها از فاضلاب بالاتر از میانگین کشوری و ۲.۵ درصد است.

هاشمی افزود: ۸ روستای بالادست سد اکباتان جزو اولویت‌های ایجاد شبکه فاضلاب روستایی است که البته در سال‌های گذشته جمع آوری و تصفیه فاضلاب روستا‌های بالادست سد اکباتان را داشته ایم.

این مقام مسئول گفت: مطالعه روستا‌های حوزه سد اکباتان درحال انجام است تا روستا‌های بالادست و پایین دست سد به فاضلاب شهر جورقان و سپس فاضلاب همدان انتقال یابد.

وی با بیان اینکه روستا‌های نزدیک به شهر‌ها نیز در اولویت شبکه فاضلاب قراردارند، ادامه داد: برای ۴ روستای بزرگ استان قرارداد منعقد شده تا فاضلاب روستا را به فاضلاب شهری متصل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان یادآور شد: روستا‌های دهپیاز در همدان، آبرومند در بهار، کرفس در رزن و محور گردشگری امامزاده محسن از جمله نقاطی است که بخشی از فاضلاب ایجاد شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار