معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار اهواز گفت: بخشی از متکدیان در اهواز به صورت صنفی، گروهی، سازمان یافته و باندی فعالیت می کنند و برای عموم مردم و امنیت شهر مشکل ایجاد می کنند.
کد خبر: ۷۵۴۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸ 17 June 2019

محسن فتحی در جلسه ستاد ساماندهی متکدیان اهواز اظهار کرد: ما کارشناسانی داربم که با توجه به هماهنگی هایی که با شهرداری اهواز داشتیم به محل استقرار متکدیان مراجعه و آنها را شناسایی می کنند.

به گزارش"تابناک" وی افزود: اگر خانواده ها در عین تمکن مالی فرزندان شان را به خیابان برای تکدی گری فرستاده باشند همانجا این موضوع صورت جلسه شده و خانواده را احضار می کنیم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز تصریح کرد: در آنجا از خانواده تعهد کتبی گرفته می شود که دیگر فرزندشان به عنوان متکدی در شهر حضور پیدا نکند.

فتحی گفت: از سال ۹۴ تعداد ۹۵ کودک در اهواز شناسایی شدند که اقدام به خرید و فروش گل و موارد دیگر می کردند.

وی عنوان کرد: متاسفانه به دلیل شرایط بد اقتصادی در حال حاضر ۲۸۴ کودک کار در مرکز گلشن آل طاها شناسایی، نگهداری و حمایت می‌شوند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز افزود: همچنین از منازل این کودکان بازدید و کمک های مالی خوبی به خانواده آنها شده است.

فتحی بیان کرد: در مرکز نگهداری طلوع مهرافرینان آینده اهواز نیز ۸۴ کودک کار شناسایی و تمام مراحل پذیرش آنها برحسب قوانین انجام شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه یکی از دلایلی که باعث کودکان در خیابان به عنوان متکدی و برای کار حضور پیدا کنند و از چشم ما هم پنهان نیست، مشکلات اقتصادی است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: مشکل تکدی گری با حرف حل نمی شود و وقتی خانواده برای امرار معاش و تأمین معیشت خود مشکل داشته باشد به ناچار مجبور است فرزند خود را برای کسب درآمد به خیابان بفرستد.

فتحی یادآور شد: ما برای خانواده های کودکان کار کلاس های آموزشی برگزار می کنیم و اینگونه نیست که بعد از شناسایی رها شوند بلکه از طریق مراکز خیریه ماهانه به آنها سبدغذایی و بسته های حمایتی و فرهنگی داده می شود.

وی افزود: کودکان کار و متکدی در دو مرکز خیریه آموزش های فرهنگی و اجتماعی می بینند و کودکانی هم که ترک تحصیل کرده اند خوشبختانه به چرخه آموزش برگشته اند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: در مجموع ۲۴۲ کودک کار و متکدی در سال گذشته از خدمات حمایتی و آموزشی، فرهنگی و اجتماعی بهره مند و ۱۱۰ کودک هم به فنی و حرفه ای خوزستان برای گذراندن دوره های پیشرفته فنی و حرفه‌ای معرفی شدند.

فتحی ادامه داد: کودکان کار که سرپرست دارند نگهداری نمی شوند اما کودکانی که بدسرپرست هستند و یا مورد آزار و اذیت قرار می گیرند با حکم قضایی در اختیار شهرداری قرار می گیرند.

وی گفت: ۱۱۵ کودک بدسرپرست در ۶ مرکز نگهداری شهرداری تحت حمایت ما هستند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز اضافه کرد: بیشتر کودکان بدسرپرست به علت اعتیاد والدین، خشونت و اذیت و آزار دچار مشکل هستند.

همچنین محمود رئیسی بیان کرد: از سال ۹۴ تاکنون در اهواز ۹۵ کودک بی سرپرست و یا بدسرپرست مطلق در اهواز شناسایی شده که تا سن ۱۸ سالگی در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به ساماندهی کودکان کار در اهواز افزود: هم اکنون ۳۶۸ کودک در مؤسسه‌های خیریه زیرنظر بهزیستی شناسایی شده که مراحل پذیرش ۲۸۴ کودک در مؤسسه گلشن آل طاها و ۸۴ کودک در مؤسسه مهرآفرینان در حال انجام است.

رئیسی اضافه کرد: ۱۱۰ کودک کار نیز از پارسال شناسایی شده که برای جلوگیری از کار به خانواده آنها کمک هزینه معیشت پرداخت می‌شود.

به گفته وی برای پیشگیری از ترک تحصیل کودکان، پارسال برای ۲۴۲ کودک نوشت افزار و کمک هزینه تحصیلی تهیه شده و ۱۱۰ کودک نیز به مراکز فنی حرفه‌ای معرفی شدند تا آموزش ببینند.

وی مهمترین دلیل کار کودکان را در اهواز فقر و مشکلات اقتصادی بیان کرد و افزود: تا زمانی که مسایل اقتصادی و بیکاری در خانواده‌ها حل نشود، با برگزاری جلسات نمی‌توان مساله کودکان کار را برطرف کرد.

رئیسی ادامه داد: هم اکنون سه هزار و ۱۵۰ خانواده بی سرپرست زیرپوشش بهزیستی اهواز هستند که ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مستمری به هر یک از آنها پرداخت می‌شود و این مبلغ کفاف ۱۰ درصد هزینه آنها را نیز نمی‌دهد.

 رئیسی خواستار همکاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پذیرش و درمان کودکان کار شد و گفت: بهداشت عضو کارگروه ساماندهی کودکان کار است و برای آنها وظایفی تعیین شده که باید به آنها عمل کند.

وی همچنین بیان کرد: برخی کودکان نیز شناسایی شده‌اند که با وجود بی نیازی مالی، تکدی گری و کار خیابانی را انجام می‌دهند، که در صورت برخورد با این افراد خانواده‌ها فراخوان و از آنها تعهد گرفته می‌شود.

رئیسی افزود: آموزش شهروندان و کار فرهنگی در زمینه کمک به کودکان کار جزو ضروریات است تا بتوان کمک‌های مردمی را به سمت نیازمندان هدایت کرد.

 معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اهواز نیز در این نشست خواستار عملی شدن تعهدات دستگاه‌ها در ساماندهی کودکان کار شد و گفت: تا ۲۰ روز آینده گزارش‌های میدانی از وضعیت کودکان کار تهیه و با دستگاه‌هایی که کوتاهی کرده‌اند برخورد قانونی می‌شود.

سید مجید صالحی یکی از مشکلات اهواز را فعالیت کودکان کار در معابر و پشت چراغ‌های راهنمایی بیان کرد و افزود: برخی از این کودکان بدسرپرست و برخی از آنها بی سرپرست هستند؛ کار کودکان در خیابان آسیب‌هایی را متوجه آنها می‌کند و قریب به اتفاق آنها به دلیل کارهای سخت درگیر مشکلات روحی و روانی هستند و یا به بیماری‌های سخت علاج مبتلا شده‌اند.

وی تاکید کرد: در صورتی که کودکان کار ساماندهی نشوند ممکن است گرفتار باندهای خلافکار شده و به راه‌های نامناسب کشیده شوند.

صالحی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور به تبع تحریم‌ها گفت: با وجود مشکلات به ویژه در اجرای طرح‌های عمرانی اما کارها متوقف نشده و با همین شرایط موجود انتظار داریم از ظرفیت‌ها بهره برداری شود.

وی افزود: با توجه به حضور فعال خیران در ساخت مدارس و مساجد خوزستان، می‌توان از ظرفیت خیران برای ساخت اردوگاه‌های ساماندهی متکدیان استفاده کرد.

صالحی با اشاره به فعالیت باندهای متکدیان در اهواز ادامه داد: بخشی از تکدی گری در اهواز ناشی از فقر و اعتیاد است اما بخشی از متکدیان نیز به صورت حرفه‌ای، سازمان یافته و گروهی فعالیت می‌کنند که باید جمع آوری، و با آنها برخورد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار