مدیر جهاد کشاورزی ایذه گفت: یک هزار و ۱۰۰ تن دانه روغنی کلزا از سطح زیر کشت این محصول در این شهرستان برداشت شد.
کد خبر: ۷۵۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵ 17 June 2019

مصطفی هنرمندیان با بیان اینکه برداشت دانه روغنی کلزا از اواخر اردیبهشت شروع شده بود افزود: بارندگی سیل آسای فروردین و توفان و باد شدید اواسط اردیبهشت، صدمات زیادی به مزارع کلزا وارد کرد، و اگر این مشکلات پیش نمی آمد پیش‌بینی می شد بیش از هزار و ۸۰۰ تن کلزا در ایذه برداشت شود.

وی گفت: ارقام کشت شده کلزا در سال زراعی جاری شامل هایولا ۴۰۸۵، هایولا ۵۰، هایولا ۴۲۰، تراپر و آگامکس بود که از کیفیت بالایی برخوردارند.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت کلزا در ایذه یکهزار و ۵۴۰ هکتار بوده است که به دلایل مختلف مانند آبگرفتگی مزارع اطراف تالاب بندون، سطح قابل برداشت به یک هزار و ۳۰۰ هکتار رسید.

هنرمندیان از پرداخت تمام مبالغ مربوط به خرید کلزا به کشاورزان خبر داد و گفت: با پرداخت به موقع وجوه کشاورزان و برگزاری کلاس های ترویجی، کارگاه ها و حضور کارشناسان این مدیریت در مراحل کاشت، داشت و برداشت کلزا، به دنبال افزایش میل و رغبت کشاورزان به کاشت این محصول استراتژیک در اقتصاد مقاومتی هستیم.

رونق اقتصادی، ترویج کشت محصولات اقتصادی و همچنین تامین دانه های روغنی مورد نیاز کشور از مهمترین اهداف توسعه کشت کلزا بیان شده است.

دانه کلزا با دارا بودن ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتیین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست و اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول از کیفیت تغذیه ای بالایی برخورداراست.

شهرستان ایذه با ۵۳ هزار هکتار زمین زیر کشت دیم به عنوان یکی از قطب های کشاورزی خوزستان در ۱۸۳ کیلومتری شرق مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار