به زودی راه اندازی می شود؛
مدیرعامل بیمارستان رضوی از راه‌اندازی کلینیک چندتخصصی «شکاف کام و لب» به‌زودی در بیمارستان رضوی خبر داد.
کد خبر: ۷۵۴۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰ 17 June 2019

به گزارش تابناک رضوی، دکتر رضا سعیدی با اعلام این خبر اظهار کرد: یکی از اختلالاتی که به صورت مادرزادی در نوزادان اتفاق می‌افتد، شکاف لب و کام است که گاهی به صورت جدا و گاهی به صورت هم‌زمان پدید می‌آید.

وی افزود: تقریبا می‌توان گفت به ازای هر 700 تا 1000 تولد زنده، یک مورد شکاف لب یا شکاف کام گزارش می‌شود؛ بنابراین با توجه به یک میلیون 500 هزار تولد زنده‌ای که در سال در ایران به وقوع می‌پیوندد، حدود 15 هزار نوزاد با شکاف کام یا شکاف لب یا شکاف کام و لب به دنیا می‌آید که طبیعتا این تعداد قابل توجه بوده و این نوزادان و خانواده‌های آنان نیاز فراوانی به حمایت‌های همه‌جانبه برای رفع مشکلاتی نظیر مشکلات روحی و روانی، عفونی، تأخیر رشد و... می‌یابند.

دکتر سعیدی بیان کرد: عارضه مذکور ممکن است یک شکاف کوچک باشد که به سختی تشخیص داده می‌شود یا حتی می‌تواند یک شکاف عمیق و دوطرف باشد که مشکلات فراوانی را در زمینه رشد و تکامل نوزاد ایجاد می‌کند. گاهی نیز این شکاف در زمینه یک بیماری سندرومیک ایجاد شده و بیمار علاوه‌بر این عارضه با مشکلات فراوان دیگری دست به گریبان است.

به گفته این پزشک فوق تخصص نوزادان، گاهی این عارضه در اثر مصرف داروهای خاصی اتفاق می‌افتد و گاهی نیز این عارضه بدون هیچ‌گونه مشکل زمینه‌ای ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: ضرورت اقتضاء می‌کند که مداخله‌ها بر روی بیماران دچار شکاف کام و لب به‌صورت گروهی اتفاق بیفتد و معمولا پزشکان با تخصص‌های مختلفی باید به این افراد و خانواده‌های آن‌ها کمک کنند تا این نوزادان از نظر رشد، تکامل، گفتار، زیبایی ظاهری صورت، عفونت‌های مکرر و تنفسی، روانپزشکی و... سیر کاملی را طی کنند و به زندگی طبیعی خود بازگردند.

دکتر سعیدی ادامه داد: به همین منظور، جلسه‌ای به همت جراحان اطفال بیمارستان رضوی برگزار شد و طی آن تمهیدات لازم برای راه‌اندازی کلینیک مذکور اندیشیده شد که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

وی متذکر شد: پیش از این، کلینیک‌هایی به همین منظور در تهران و اصفهان راه‌اندازی شده و مسبوق به سابقه است. در کشورهای پیشرفته نیز از حدود 70 سال پیش، انجمن‌ها و کلینیک‌هایی در این زمینه آغاز به فعالیت کرده و از این نوزادان و کودمان و به‌ویژه خانواده‌های آن‌ها حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورده‌اند.

گفتنی است، در حال حاضر، مداخله‌های لازم برای این بیماران به صورت جزء جزء انجام می‌شود و با راه‌اندازی این کلینیک بیماران دچار شکاف کام و لب در شرق کشور می‌توانند از خدمات گروهی و تخصصی ویژه‌ای بهره‌مند شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار