معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت که تا کنون ۲۲۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به سیلزدگان استان پرداخت شده است.
کد خبر: ۷۵۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰ 13 June 2019

مهدی راز جویان روز یکشنبه در گفت و گو یی با تشریح آخرین وضعیت مناطق سیلزده استان، افزود که کمک به بازسازی مناطق سیلزده در همه ابعاد به صورت جدی ادامه دارد.

وی با اعلام اینکه سیل و سیلاب اواخر اسفند و اوایل فروردین امسال در مجموع ۱۶ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال دربخش های مختلف به استان خسارت وارد کرد، توضیح داد: با توجه به اهمیت سرپناه برای سیلزدگان، ساخت، باز سازی و تعمیرات واحدهای مسکونی به عنوان اولویت ستاد بازسازی انتخاب شد که با جدیت ادامه دارد.

معاون استاندار گفت: سیلاب سبب تخریب ۷۵۱و احد مسکونی شهری و روستایی شد که تاکنون برای ۱۱۱ فقره پرونده احداث تشکیل شده و مالکان برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند.

دولت برای ساخت هر واحد سیلزده که صد در صد تخریب شده است، مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال در مناطق شهری و ۴۰۰ میلیون ریال در مناطق روستایی تسهیلات پرداخت می کند.

رازجویان همچنین با اعلام اینکه و۶ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی روستایی و شهری بر اثر سیل و سیلاب دچار خسارت و نیازمند تعمیر شدند، افزود: تاکنون برای یک هزارو ۳۸۷ فقره از این واحدها پرونده تعمیر تشکیل و مالکان برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند.

میزان تسهیلات پرداختی برای واحدهای مسکونی و غیر مسکونی دچار خسارت در مناطق سیلزده مازندران بر اساس میزان تخریب که توسط کارشناسان ارزیابی می شود، تعیین خواهد شد.

معاون استاندار مازندران گفت که تاکنون برای یکهزار و ۸۱۷ سیلزده استان پرونده دریافت تسهیلات معیشتی تشکیل و به بانک های عامل معرفی شدند.

وی افزود: تا کنون خسارت وارد شده به ۶ هزار و ۸۵۱ واحد مسکونی و ۹۷ واحد تجاری سیل زده کارشناشی شده است، افزود: آوار برداری ۲۷۲ واحد مسکونی نیز به اتمام رسیده است، برای ۱۶۵ فقره پروانه ساختمانی نیز به صورت رایگان صادر شده است.

رازجویان با بیان اینکه تعداد ۲۵۱ واحد مسکونی نیز پی کنی شده، ۱۰۱ مورد فونداسیون، ۲۸ مورد اجرای اسکلت، ۱۱ مورد سقف و هفت واحد مسکونی نیز به مرحله دیوار کشی رسیده است، گفت: تا کنون ۲هزارو ۴۲۲ تن سیمان رایگان نیز بین سیلزدگان استان مازندران توزیع شده است.

** بخش کشاورزی

معاون استاندار با بیان اینکه سیلاب ۶ هزار میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی، دام و طیور استان مازندران خسارت زده است، گفت: طبق آخرین گزارش تا کنون از ۱۳ هزارو ۹۲۱ پرونده که از طریق کمیته تخصصی خدمات کشاورزی شهرستان‌ها بررسی شده است، هفت هزارو ۸۸۲ پرونده در کارگرو تأیید و چهار هزارو ۶۰۸ پرونده برای گرفتن جبران خسارت در سامانه سجاد به ثبت رسیده است.

وی توزیع پنج تن بذر شالی، لایروبی ۲۸۰ کیلومتر کانال، مرمت ۸۲ کیلومتر جاده بین مزارع، ۳۰۰ متر لوله گذار، مرمت ۳۸ سر دهنه کشاورزی، ۲۷ پل بین مزارع، پاکسازی چهار هزار و ۸۰ هکتار گل و لای، رانش برداری ۵۰ نقطه، و بهسازی چهار کیلومتر انهار و برف روبی را از اقدامات انجام شده ستاد باز سازی و نوسازی مناطق سیل زده مازندران اعلام کرد.

‌رازجویان به انجام واکسینه یک میلیون و ۶۲ هزار رأس دام، ضد عفونی کردن ۱۴۵ هزار متر مربع و سمپاشی ۷۶ هزار هکتار از اماکن دامی اشاره کرد و گفت: همچنین ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از گندمزارها و جوزارهای استان برای جلوگیری از بیمایر قارچی ناشی از سیل و سیلاب، سمپاشی شده است.

وی به اقدامات ستاد باز سازی و نوسازی سیل استان مازندران در حوزه رودخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: پاکسازی سطح آب پشت سد گلورد، ساماندهی و لایروبی بخش‌هایی از رودخانه‌های مهمی چون تلار، تجن و باز سازی حدود ۵۵۰ سردهنه های زراعی و آبگیری به اتمام رسیده است.

رازجویان ایجاد ۲۵ مورد راه دسترسی برای عبور موقت، ترمیم ۱۷۰ کیلومتر راه، مرمت و باز سازی ۱۲ دستگاه پل برای باز گشایی موقت وباز گشایی ۵۰۳ راه روستایی را از مهمترین اقدامت در حوزه راه در مناطق سیلزده عنوان کرد.

معاون استاندار مازندران مراقبت خانه به خانه برای بیماری‌های اسهالی و آموزش و تهیه کلر در پنج هزارو ۸۲۹ خانوار، ۱۱۶ مورد نمونه برداری میکروبی، نظارت بر دفن بهداشتی ۲۲۲ مورد لاشه حیوانی و گند زدایی سطح مناطق سیل زده را از اقدامات حوزه بهداشت و درمان سیلاب برشمرد.

معاون استاندار مازندران به اقدامت حوزه دستگاه‌های حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد به خانواره های سیلزده تحت پوشش این ۲ نهاد در مازندران اشاره کرد و گفت: پرداخت کمک بلاعوض به ۳۴۱ مددجویان خسارت دیده هر یک به مبلغ چهار میلیون ریال، پرداخت کمک معیشتی به ۵۶۵ خانوار خسارت دیده، معرفی ۱۶۴ مجری طرح اشتغال خانوارهای تحت پوشش به بانک صادرات هر یک به مبلغ ۵۰ میلیون ریال و تأمین اثاثیه منزل برای تعداد ۴۳۲ خانوار از اقدات انجام شده است.

رازجویان به اقدامات جبرانی و حمایتی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به سیلزدگان استان مازندران اشاره کرد و گفت: توزیع یک هزار بسته حمایتی، یک هزار رأس دام سبک و پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی از اقدامت این ستاد بوده است.

بارش شدید باران و برف که از ۲۶ اسفند ۹۷ در مازندران باریدن گرفت و تا دوم فروردین امسال ادامه داشت و همچنین بارندگی شیید ۱۲ فروردین نیز سبب طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل و سیلاب طی دو مرحله در استان شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار