عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت؛
مدتی است، بهای خودرو در بازار‌های داخلی رو به کاهش گذاشته و دیگر از افزایش قیمت‌های هیجانی در این بازار خبری نیست؛ هرچند در این مدت قیمت‌ها آن‌قدر افزایش داشته که با این کاهش‌ها به جای خود بازنگردد، برخی مسئولان امیدوارند که بتوانند روند کاهشی را حفظ کنند.
کد خبر: ۷۵۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶ 15 June 2019

مدتی است، بهای خودرو در بازار‌های داخلی رو به کاهش گذاشته و دیگر از افزایش قیمت‌های هیجانی در این بازار خبری نیست؛ هرچند در این مدت قیمت‌ها آن‌قدر افزایش داشته که با این کاهش‌ها به جای خود بازنگردد، برخی مسئولان امیدوارند که بتوانند روند کاهشی را حفظ کنند.

به گزارش «تابناک»؛ اما در این میان، برخی نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که دلیل این ریزش قیمت‌ها در بازار، اعلام خودروساز‌ها برای تحویل ۱۰۰۰۰۰ خودروی موجود در انبار‌ها به مردم است و همین باعث شده تا قیمت‌ها در بازار کاهش یابد. البته برخی نیز زمزمه‌های واردات خودرو‌های دست دوم به کشور را از دلایل کاهش قیمت‌ها می‌دانند و بر این باورند، در صورتی که دولت مجوز واردات خودرو‌های دست دوم خارجی را صادر کند، می‌تواند هم بازار را به نوعی کنترل کرده و هم از صنایع داخلی خود حمایت کند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: ما از یک سو به بهانه حمایت از کارگران و ایجاد اشتغال و جلوگیری از بحران بیکاری از صنایع خودروساز داخلی حمایت می‌کنیم، ولی از سوی دیگر، توسط عده‌ای در همین واحد‌های تولید از این حمایت‌ها سوءاستفاده می‌شود، به گونه ای که همین حمایت‌های تمام عیار باعث شده تا خودروسازی‌ها به مردم فشار بیاورند و آن‌ها را تیغ بزنند. در همین چند روز اخیر، قیمت برخی خودرو‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته و این نشان می دهد، قیمت‌ها قابل کاهش در بازار هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به اعتقاد من، بازار قابلیت کاهش قیمت‌ها از این بیشتر را هم دارد و ما برای اینکه بتوانیم به کسانی که نیاز به خودرو‌های با کیفیت بالا دارند تا کار‌ها خود را رفع و رجوع کنند، باید شرایط مناسب را فراهم کنیم.

وی افزود: عده ای همیشه مجبورند در سفر باشند، یا کار خود را با خودرو انجام می‌دهند و مجبورند خودرو‌های با کیفیت سوار شوند؛ بنابراین نیاز هست که ما از این افراد هم حمایت کنیم. برای این کار باید کاری کنیم که انحصار را از این شرکت‌ها بگیریم. از سوی دیگر، ما نمی‌خواهیم واردات خودرو‌های لوکس به کشور داشته باشیم؛ بنابراین، بهترین کار این است که از خودرو‌های دست دوم استفاده شده و مجوز واردات آن را صادر کنیم، ولی باید زمینه ای فراهم شود که خودرو‌های ازکارافتاده وارد کشور نشوند. ما با این کار، هم از خودروساز‌های داخلی خود حمایت و هم رفاه نسبی برای مردم خود ایجاد کرده ایم تا بتوانند از خودرو‌های با کیفیت استفاده کنند. به گمانم با توجه به حمایت برخی دولتی‌ها از این طرح و استقبال مردم از آن، تأثیرات خوبی در قیمت‌ها در بازار ایجاد شود.

وی در پایان یادآور شد: هم اکنون قیمت خودرو‌ها در بازار مسکوت است و مردم دیگر خریدی انجام نمی‌دهند. به نظر من، نباید مردم را ناامید کرد، بلکه باید کسانی که مدام در مأموریت هستند و خودرو‌های با کیفیت نیاز دارند، بتوانند از مزایای این طرح بهره گیرند.

وی در خصوص شرایط واردات این خودرو‌ها نیز گفت: باید شرایط را به گونه‌ای تنظیم کرد که بتوان به سادگی این کار را انجام داد، اما اگر بخواهند سخت‌گیرانه عمل کنند، باز هم همان ۵ درصد بالای جامعه از این خودرو‌ها استفاده خواهند کرد؛ بنابراین، باید شرایط به گونه ای شود که دست کم ۳۰ تا ۳۵ درصد جامعه به این خودرو‌ها دسترسی داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار