دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان خبر داد:
دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان با اشاره به افزایش دما و‌خطر آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس گفت: به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد در سومین رویشگاه بلوط زاگرس یعنی خوزستان، در راستای تحقق سند ملی حفاظت محیط زیست کشور و اصل پنجاهم قانون اساسی تصمیم گرفته‌ایم‌ در نامه‌ای خطاب به ریاست جمهوری ضمن درخواست اعلام حالت فوق‌العاده محیط زیستی برخی راهکارهای اساسی از جمله تشکیل ستاد ملی نجات‌بخشی زاگرس را مطرح کنیم.
کد خبر: ۷۵۳۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶ 12 June 2019

هژیر کیانی اظهار کرد: زاگرس به عنوان بزرگترین دارایی اکولوژیکی سرزمین ایران از یاد دولت‌ها رفته است و همین غفلت خسارت‌بار سبب شده تاکنون هیچ‌ برنامه جامع و مشخصی برای حفظ، احیا و نجات این رویشگاه کم‌نظیر جهانی از سوی دولت‌ها و دستگاه‌های متولی از جمله سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تدوین نشود.

وی افزود: این بی‌توجهی عامدانه دولت‌ها نسبت به بزرگترین رویشگاه و دارایی‌های اکولوژیک ایران که حدود ۵۰ درصد منابع آب کشور با تکیه بر جنگل‌ها و مراتع آن تولید می‌شود حتی می‌تواند پیگرد قضایی داشته باشد.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان ادامه داد: جای دارد شورای حفاظت از اراضی ملی و بیت‌المال که اخیرا از سوی ریاست قوه قضاییه دستور فعال‌سازی آن صادر شده به این موضوع مهم و حیاتی برای زیستگاه ایران یعنی "تدوین برنامه جامع ملی نجات بخشی زاگرس" ورود کند و مجموعه حاکمیت و دولت برای این مهم چاره‌اندیشی کنند.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: مشکلات زاگرس، مدیریتی است و چنانچه سوءمدیریت‌ها، اصلاح و رویکرد تصدی‌گری دولت به سوی برون‌سپاری و مدیریت مشارکتی سوق داده شود با مشارکت جوامع محلی بسیاری از مشکلات زاگرس حل خواهد شد اما به شرطی که برای این مهم نیز برنامه‌ای وجود داشته باشد.

کیانی افزود: برنامه‌ها و طرح‌هایی که تاکنون در زاگرس به شکل ناقص انجام شده است فاقد مطالعات جامع بوده یا به دلیل شیوه‌های غلط اجرا و نادیده انگاشتن جوامع محلی و همه ذی‌نفعان با شکست مواجه شده و اتلاف منابع را در پی داشته و عموما تداوم نداشته است.

وی گفت: علاوه بر سوءمدیریت و بی‌برنامگی، یکی از مشکلات زاگرس که همه ساله خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به این ناحیه رویشی کم نظیر وارد می ‌کند مساله آتش‌سوزی است. در صورت اراده سازمان جنگل‌ها و حفاظت محیط زیست می‌توان تا حد قابل توجهی این خسارات جبران‌ناپذیر را کاهش داد.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان عنوان کرد: به همین منظور و با توجه به رشد پوشش گیاهی در رویشگاه زاگرس و فرا رسیدن فصل خشک، تغییرات دمایی و سیر قهقرایی دارایی‌های اکولوژیکی زاگرس، به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد در سومین رویشگاه بلوط زاگرس یعنی خوزستان، در راستای تحقق سند ملی حفاظت محیط زیست کشور و اصل پنجاهم قانون اساسی تصمیم گرفته‌ایم‌ در نامه‌ای خطاب به ریاست جمهوری ضمن درخواست اعلام حالت فوق‌العاده محیط زیستی برخی راهکارهای اساسی از جمله تشکیل ستاد ملی نجات‌بخشی زاگرس را مطرح کنیم.

کیانی تاکید کرد: راهکار اساسی برون‌رفت از شرایط موجود محیط زیستی اصلاح سوءمدیریت‌ها، توجه به آمایش سرزمین و برنامه‌محوری و ضمانت اجرایی برنامه‌ها است.

به گزارش ایسنا در متن نامه انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان آمده است:

"بسمه تعالی
جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
احتراما همانگونه که مستحضر هستید همه ساله به دلیل سوءمدیریت دستگاه‌های مسئول و فقدان آموزش‌های لازم به جوامع محلی و بهره‌برداران، علاوه بر تخریب روزافزون جنگل‌ها و مراتع و فرسایش جبران‌ناپذیر خاک و گسترش بیماری خشکیدگی بلوط در رویشگاه کم‌نظیر زاگرس مهربان، شاهد پدیده ویرانگر آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای هستیم که به دلیل عدم وجود امکانات لازم و ابتدایی برای کنترل آن در ساعات آغازین، خسارات جبران‌ناپذیری را بر پیکره این بخش از زیستگاه ایران عزیز تحمیل می‌کند، به گونه‌ای که با در نظر گرفتن ارزش اکولوژیکی یک اصله درخت بلوط، که حدود یک میلیارد تومان برآورد می‌شود، خسارت‌های وارد شده به چند میلیارد دلار می‌رسد.

انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان با تاکید بر گفتمان "آگاهی‌بخشی، پرسشگری و مطالبه‌گری محیط زیستی" مبتنی بر "سند ملی حفاظت از محیط زیست کشور ابلاغیه رهبر حکیم انقلاب" و "اصل پنجاهم قانون اساسی" ضمن هشدار نسبت به تداوم وضعیت موجود و ضعف شدید امکانات برای مهار آتش‌سوزی‌های ویرانگر و خسارت‌های ملی و جبران‌ناپذیری همچون نابودی تنوع زیستی، ذخایر ژنتیکی بی‌نظیر، کاهش باروری خاک، ایجاد فشار مضاعف بر عرصه‌های باقیمانده، خطر جاودانه شدن فقر و مهاجرت در اثر کاهش قدرت بهره‌برداری جوامع محلی در گستره‌ زاگرس مهربان که حدود 50 درصد منابع آب تولیدی کشور را به کمک پوشش گیاهی و جنگل تولید می‌نماید.

با توجه به اهمیت این مسائل، رشد پوشش گیاهی و فرا رسیدن ماه‌های خشک سال و تهدید دارایی‌های اکولوژیکی در جای جای این رویشگاه، از جنابعالی تقاضا دارد ضمن "اعلام وضعیت فوق‌العاده محیط زیستی در رویشگاه زاگرس" دستور فرمایید سازمان جنگل‌ها و مراتع و حفاظت محیط زیست کشور اقدامات ذیل را در دستور کار خود قرار دهند:
1-تشکیل فوری ستاد تدوین و اجرای "برنامه جامع و ملی نجات‌بخشی زاگرس"
2-جانمایی پد پروازی در کنار ذخایر بزرگ سدهای موجود، برای استقرار بالگرد یا هواپیمای اطفاء حریق جنگل
3-خرید حداقل 5 دستگاه هواپیما یا بالگرد آبپاش و اطفاء حریق برای نجات بقایای جنگل‌ها و مراتع زاگرس
4-تجهیز تمامی دهیاری‌های روستاهای مستعد آتش‌سوزی به امکانات اولیه‌ای همچون کپسول آتش‌نشانی، آتش‌کوب، کوله پشتی مخصوص حمل آب، وانت‌های کمک‌دار آبپاش برای جلب مشارکت مردم در مهار آتش
5-ایجاد سامانه پایش در مناطق مستعد آتش‌سوزی و اعلام آماده‌باش به تمامی دستگاه‌های مسئول"

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار