رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اشاره به وضعیت مطلوب آبگیری تالاب شادگان گفت: با آبگیری تالاب، جمعیت فلامینگوها افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود 7 هزار فلامینگو در تالاب شادگان سرشماری شود.
کد خبر: ۷۵۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸ 12 June 2019
رحیم مجدمی در خصوص وضعیت آبگیری تالاب شادگان پس از سیلاب اظهار کرد: در زمان سیلاب 90 درصد تالاب شادگان آبگیری شد اما اکنون سطح آب فروکش کرده و حجم آب در تالاب کاهش یافته است.
 
وی افزود: در حال حاضر حدود 80 درصد تالاب آبگیری شده و در مجموع وضعیت آبگیری تالاب شادگان مطلوب است.
 
مجدمی با اشاره به جمعیت فلامینگوهای حاضر در زیست‌گاه‌های تالاب شادگان تصریح کرد: در پی آبگیری تالاب شادگان، پرندگان بیشتری به تالاب آمدند و جمعیت فلامینگوها نیز افزایش یافته است.
 
وی با بیان اینکه فلامینگوها در قسمت جنوبی تالاب شادگان و در جاهایی که آب شور وجود دارد زیست می‌کنند، گفت: اکنون فصل جوجه‌آوری فلامینگوها است و سواحل جنوبی تالاب شادگان محل جوجه‌آوری فلامینگوها است.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان بیان کرد: فلامینگوها زندگی در آب شور را می‌پسندند و در جاهایی که آب شیرین است زندگی نمی‌کنند و خوریات تالاب شادگان در محدوده شادگان و آبادان محل مناسبی برای زندگی آنها است.
 
سرشماری 6 هزار و 200 قطعه فلامینگو در تالاب شادگان
 
وی با اشاره به تعداد فلامینگوهای سرشماری شده در تالاب شادگان، تصریح کرد: طبق سرشماری اخیر 6 هزار و 200 قطعه فلامینگو در تالاب شادگان سرشماری شده و پیش‌بینی می‌شود حدود 7 هزار قطعه فلامینگو در تالاب شادگان سرشماری شود.
 
مجدمی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کمی تخم فلامینگو وجود دارد، ادامه داد: تاکنون حدود 20 درصد از جوجه‌ها حلقه‌گذاری شده‌اند.
 
وی با اشاره به مزیت حلقه‌گذاری جوجه‌ها، ادامه داد: حلقه‌گذاری جوجه‌ها موجب می‌شود متوجه شویم که این جوجه‌ها در کجا قرار دارند و بعد در کجا زندگی می‌کنند.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان عنوان کرد: جوجه‌های فلامینگوها در فصل‌های بعد در تالاب شادگان می‌مانند اما والدین آنها به جاهای دیگر مهاجرت می‌کنند.
 
وی عنوان کرد: جوجه‌آوری "فلامینگو"، "کاکایی صورتی" و "سلیم خرچنگ‌خوار" از خردادماه آغاز و تا تیرماه ادامه دارد. البته کار سرشماری و حلقه‌گذاری آنها پس از جوجه‌آوری انجام می‌شود.
 
مجدمی گفت: در حال حاضر پرندگانی مانند کاکایی و طاوسک در برخی مناطق تالاب وجود دارند و جوجه‌آوری کرده‌اند.
 
خطراتی که فلامینگوها را تهدید می‌کند
 
وی با اشاره به خطراتی که این فلامینگوها را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: تخریب زیستگاه فلامینگوها توسط انسان و عدم تأمین حق‌آبه تالاب مهم‌ترین عواملی هستند به فلامینگوها آسیب می‌رساند. همچنین وجود تیر برق و  کابل‌های فشار قوی در مسیر آبادان - ماهشهر در حوزه تالاب شادگان موجب برخورد و کشته شدن فلامینگوها می‌شود.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان ادامه داد: افزایش شوری آب و نبود تعادل بین آب شور و شیرین نیز از دیگر مواردی است که به فلامینگوها آسیب می‌رساند که این مشکل به دلیل عدم تأمین حق‌آبه تالاب ایجاد می‌شود و در چند سال اخیر تعداد زیادی از فلامینگوها به دلیل خشکسالی تلف شده‌اند.
 
وجود ماهی‌های بومی در تالاب شادگان
 
وی افزود: با وقوع سیلاب و آبگیری تالاب، ماهی‌ها در همه مناطق تالاب زیست می‌کنند و گونه‌های مختلف بومی مانند بنی، برزن، کپور و بیاح در تالاب شادگان وجود دارد.
 
معضل صیدغیرمجاز و تبعات آن برای محیط‌بانان
 
مجدمی با اشاره به وضعیت صید غیرمجاز در تالاب شادگان، گفت: عمده تخلف در تالاب شادگان صید ماهی با الکتروشوکر است که اکنون این مساله به معضلی تبدیل شده است.
 
وی بیان کرد: برخورد شدیدی با این متخلفان انجام شده و در یک ماه اخیر 26 متخلف راهی زندان و برای 20 نفر پرونده قضایی تشکیل شده است.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان عنوان کرد: اکثر متخلفان شب‌هنگام با قایق و مسلح به اسلحه جنگی اقدام به صید غیرمجاز می‌کنند. یکی از مشکلات محیط‌بانان در برخورد با متخلفان این است که این متخلفان کاملا با محیط‌بانان آشنا هستند و اطلاعات کامل از آنها دارند و گاهی با آنها درگیر می‌شوند یا مشکلاتی برای آنها ایجاد می‌کنند.
 
*عکس دریافتی است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار