استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان سهم عمده‌ای در تأمین نیازهای صنعت نفت دارند، گفت: در تلاش هستیم که شرایط را برای رشد این شرکت‌ها فراهم کنیم و نخبگان، دانشجویان و مبتکران که در این زمینه می‌توانند کمک کنند؛ کارها را به صورت دانش بنیان انجام دهند.
کد خبر: ۷۵۲۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹ 10 June 2019

سورنا ستاری در شورای اقتصاد مقاومتی خوزستان که امروز 20 خردادماه در اهواز برگزار شد با بیان اینکه ایران کشوری پولدار است، اظهار کرد: در تاریخ چند هزار ساله ایران هیچگاه به اندازه امروز در بحث آموزش و پژوهش هزینه نشده است. بودجه کشور بر سه پایه دفاع، آموزش و بهداشت قرار دارد و در این زمینه هیچگاه به اندازه امروز در بحث آموزش هزینه نکرده‌ایم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: اینکه چرا در کشور علی رغم این حجم از هزینه‌کرد در بحث آموزش اما اشخاص سرآمدی مانند ابوعلی سینا به وجود نیامده‌اند به دلیل آن است که این مساله نیازمند یک اکوسیستم و محیط است. پول برای این محیط موثر است اما قطعا در جایگاه پنجم یا ششم اثرگذاری است و عوامل مهمتری از پول بر روی این اکوسیستم اثرگذار خواهند بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اینکه کیفیت پول نیز در محیط رشد افراد اثرگذار است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از پژوهش محصولی بدست آوریم نباید از پول دولتی استفاده کنیم. پژوهش زمانی محصول می‌دهد که بخش قابل تجهی از بودجه آن توسط بخش خصوصی تامین شود. در این زمینه هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که بیش از یک یا 1.2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در بخش پژوهش هزینه کند.

ستاری عنوان کرد: اگر تصور می‌شود که می‌توان از پژوهشی که بودجه آن به صورت 100درصدی توسط دولت تامین می شود، محصولی بدست آورد قطعا این تصور اشتباه است. در این زمینه زمانی موفق خواهیم بود که بخش قابل توجهی از هزینه‌های پژوهشی کشور توسط بخش خصوصی تامین شود.

وی در خصوص عملکرد پارک‌های فناوری ادامه داد: پارک های موفق کشور، پارک‌هایی هستند که نسبت هزینه‌کرد بخش خصوصی به دولتی در آنها 8 به یک است. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه نفت چیز خوبی است، گفت: آنچه که خطرناک است فرهنگ نفتی و فرهنگ بچه پولداری است که به واسطه وجود نفت برای ما ممکن است اتفاق بیافتد. اگر می‌خواهیم استعدادها را در درون کشور حفظ کنیم باید از این فرهنگ دوری کنیم و یک محیط را برای رشد استعدادها فراهم کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه در فرهنگ نفتی هر پیشرفتی با پول اتفاق می‌افتد، گفت: اینکه برخی از جوانان به فکر خروج از کشور هستند فقط مساله مالی و پول نیست بلکه آن ها احساس می‌کنند که وقتشان در کشور تلف می شود و محیط برای آن ها فراهم نیست. 

وی با بیان اینکه ابتدا باید مفهوم توسعه را در استان خوزستان تعریف کنیم، عنوان کرد: اینکه فکر می کنیم اشتغال و نوآوری با پول به وجود می‌آیند صحیح نیست و همه این مسایل به دلیل وجود فرهنگ نفتی در درون کشور و استان خوزستان است. زمانی می‌توانیم در خوزستان اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم که همه مسولان بخواهند اقتصادی جدا از نفت داشته باشند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: آنچه که باعث رشد و توسعه یک استان می‌شود، ظرفیت‌های بومی آن استان است و ما نیز بر روی این ظرفیت‌های بومی برای رشد و توسعه تاکید داریم. اقتصاد دانش بنیان بر پایه این ظرفیت‌های بومی شکل می‌گیرد و رشد می‌کند و باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه کرد.

ستاری با بیان اینکه باید زاویه حرکت را در بسیاری از موضوعات تغییر دهیم، گفت: بسیار خوشحال هستم که همه به دنبال این مساله هستند و اگر همه بخواهند قطعا شرایط بهبود پیدا می‌کند و مسایل حل خواهد شد. همدلی از هر چیزی مهمتر است و باید به آن توجه کرد. در خوزستان باید به کارآفرینی توجه و محیط برای شخص کارآفرین مهیا شود تا آن شخص بتواند به تولید شغل بپردازد.

وی با اشاره به نقش توسعه‌ای دانشگاه در جوامع ادامه داد: دانشگاهی که نتواند کوچه کنار خود را درست کند، قطعا نمی تواند در جامعه اثرگذار باشد و مشکلات آن جامعه را حل کند. در داخل مدل‌های موفقی از نقش دانشگاه و شتاب دهنده‌های کسب و کار داریم که نیاز است از تجریبات موفق آن‌ها استفاده شود.

همچنین غلامرضا شریعتی اظهارداشت: از این معاونت تقاضا می‌شود که به اهواز با ظرفیت‌های عظیمی که دارد نگاه ویژه ای داشته باشد تا عقب ماندگی‌های موجود جبران شوند.

وی با اشاره به توافقنامه امضا شده بین وزرای وقت کار و ارتباطات در خصوص تولید محتوا در فضای مجازی، ادامه داد: بر اساس این توافقنامه اقدامات خوبی از سوی فعالان فضای مجازی استان صورت گرفت و با توجه به مصرفی که وجود دارد محتوای کاربردی در بخش‌های مختلف از جمله کارآفرینی تولید شد.

نماینده عالی دولت در استان به جایگاه استان خوزستان در صنعت نفت کشور اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز اقدامات ارزشمندی از سوی دانشگاه شهید چمران اهواز و همچنین جهاد دانشگاهی استان صورت گرفت.

وی ادامه داد: مته های حفاری از جمله ۱۰ کالای اساسی صنعت نفت است که در استان تولید آن انجام و وابستگی کشور به خارج از کشور قطع شد.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان سهم عمده‌ای در تأمین نیازهای صنعت نفت دارند، گفت: در تلاش هستیم که شرایط را برای رشد این شرکت‌ها فراهم کنیم و نخبگان، دانشجویان و مبتکران که در این زمینه می‌توانند کمک کنند؛ کارها را به صورت دانش بنیان انجام دهند.

شریعتی تصریح کرد: در حوزه بهداشت و درمان نیز اقداماتی صورت گرفت که شامل سل تراپی، سلول‌های بنیادی و دارو سازی است.

نماینده عالی دولت در استان همچنین خوزستان را بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی در سطح کشور معرفی کرد و گفت: امسال با وجود بحران سیل تا کنون بیش از یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان خریداری شده که این میزان از سال گذشته بیشتر است.

وی تصریح کرد: سالانه میلیاردها متر مکعب آب صرف تولید محصولات کشاورزی در استان خوزستان می‌شود و نیاز است این مصرف شکل بهینه‌تری پیدا کند تا با روش‌های مختلف کارهای ارزنده‌تری انجام شود.

شریعتی هوشمندسازی مصرف آب در بخش کشاورزی را با اهمیت خواند و خواستار همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تحقق برنامه‌های علمی و پژوهشی استان شد.

بر اساس این گزارش،پمپ‌های srp دانشگاه شهید چمران اهواز، مته های حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان و فشار سنج‌های درون چاهی شرکت‌های پارک علم و فناوری از جمله محصولات ویژه حاصل پژوهش حوزه علم و فناوری خوزستان در سال‌های گذشته است که جزو ۱۰ قلم کالای بسیار پیشرفته و پرکاربرد وزارت نفت هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار