معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان بابیان اینکه کار دستگاه قضا با ورود سالانه یک‌ میلیون پرونده سخت و طاقت‌فرسا است، گفت: استان خوزستان نیازمند 5 هزار نفر داور حقوقی است تا حجم پرونده‌های دستگاه قضایی را کاهش دهند.
کد خبر: ۷۵۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰ 08 June 2019

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی ظهر امروز در نشست خبری که در محل سالن جلسات دادگستری خوزستان برگزار شد با بیان اینکه یکی از سیاست‌گذاری‌های دستگاه قضا پیشگیری از وقوع جرم در جامعه است اظهار داشت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در سال‌های گذشته از دوره آیت‌الله شاهرودی آغاز و در دوره مدیریت آیت‌الله لاریجانی بر دستگاه قضا، تشکیل و در 10 سال گذشته خدمات بسیاری در جهت کاهش جرم ارائه داده است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: این معاونت در سال 97 بیش از 240 کارگاه و 40 جلسه رسمی با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار کرد که مهم‌ترین آن‌ها شامل برگزاری 23 کارگاه مهارت‌آموزی تربیت فرزندان، 50 کارگاه پیشگیری از خشونت، 21 کارگاه سبک زندگی اسلامی و 25 کارگاه رشد مدار برای معلمان است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان به برگزاری 13 کارگاه برای حکمین قرآنی اشاره کرد و گفت: در دادگاه‌های خانواده یک حکم از طرف مرد و زن باید حضورداشته باشد که این حکم خود می‌تواند از بروز بسیاری از طلاق‌ها جلوگیری کند.

امانت بهبهانی ادامه داد: همچنین برای خانواده‌های طلاق 6 مرکز ملاقات فرزندان در خوزستان در نظر گرفته‌شده تا از این‌ پس به‌ جای ملاقات فرزندان در کلانتری، این کار در فضایی مناسب و به‌دور از مسائل موجود در یک کلانتری باشد.

وی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده در سال 97 آمار طلاق در خوزستان یک درصد کاهش یافت.

امانت بهبهانی به دیگر کارگاه‌های برگزارشده اشاره و عنوان کرد: این کارگاه‌ها شامل برگزاری 18 کارگاه مهارت اجتماعی ویژه مربیان مهدکودک و پیش‌دبستانی‌ها، 5 کارگاه ویژه معتادان بهبودیافته تحت عنوان طرح مهاجر، 26 کارگاه ارتقاء مهارت‌های ارتباطی منطبق بر سبک زندگی ایرانی اسلامی، آموزش 2 هزار و 300 نفر مربی در پروژه ملی نظام اجتماعی در 127 مدرسه شهرهای اهواز، آبادان و بندر امام خمینی، 13 کارگاه جهت اصلاح و باز اجتماعی کردن زندانیان در قالب طرح هجرت و برگزاری دوره‌های مختلف جهت اصلاح مرتکبین جرم‌های اخلاقی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان به فرصت دریافت احکام جایگزین برای مجرمان اخلاقی اشاره کرد و افزود: مجرمان اخلاقی می‌توانند پس از طی کردن دوره‌های طرح هور و قبولی در آزمون از فرصت احکام جایگزین در دادگاه‌های صادرکننده رأی استفاده کنند.

امانت بهبهانی به لزوم استفاده از قضات تحکیم جهت کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم دستگاه قضایی ترویج فرهنگ داوری یا قاضی تحکیم است تا افراد بدون مراجعه به دادگستری مشکل حقوقی خود را برطرف کنند.

وی ادامه داد: بحث داوری از سال 94 در استان با تشکیل خانه داوری در اتاق صنعت، معدن و تجارت خوزستان کلید خورد و تا جایی که امکان بود از ورود پرونده‌های اقتصادی به دادگستری جلوگیری شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان بابیان اینکه کار دستگاه قضا با ورود سالانه یک‌ میلیون پرونده سخت و طاقت‌فرسا است، گفت: استان خوزستان نیازمند 5 هزار نفر داور حقوقی است تا حجم پرونده‌های دستگاه قضایی را کاهش دهند.

وی گفت: همچنین سامانه "سجام" دادگستری جهت رسیدگی به شکایات مردم راه‌اندازی شده است. در مجموع تاکنون 70 هزار نفر در سطح کشور در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که حدود 30 هزار نفر از این افراد خوزستانی هستند. این سامانه در زمینه مشکلات اراضی ملی، محیط زیست، قاچاق کالا و ارز، احتکار، مشکلات جامعه، خاموشی‌ها، کوه‌خواری، زمین‌خواری، دریاخواری، فسادهای مالی یا بانکی و دیگر مشکلی رسیدگی می‌کند.

امانت بهبهانی در خصوص اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان و صدور شناسنامه فنی بیان داشت: اجرای این قانون سبب پیشگیری از کلاه‌برداری و جرائم علیه اموال مردم می‌شود که اکنون با همکاری شهرداری اهواز در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر شناسنامه فنی برای حدود یک هزار ساختمان صادر شده و خریداران هنگام خرید آپارتمان باید این شناسنامه را دریافت کنند.

معاون اجتماعی و پيشگيری از وقوع جرم دادگستری کل خوزستان گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که امسال در دستور کار قرار دارد، بحث پیشگیری و کنترل تجمعات غیرقانونی و تحصن‌ها است. همچنین بحث ارتقای سطح هماهنگی دستگاه‌های مرتبط در راستای پیشگیری از فعالیت گروهک‌های تکفیری در خوزستان نیز با جدیت در دستور کار است. اجرای ارتقای مداخلات انتظامی در راستای کاهش تلفات جانی درون‌شهری با همکاری دستگاه‌های ذیربط نیز از دیگر موارد مورد تاکید است. 
 
وی تصریح کرد: اکنون پیشگیری به یک امر ضروری تبدیل شده است و مورد تاکید جدی مقام معظم رهبری و قوه قضاییه است تا بتوانیم با تحقق پیشگیری، از حجم ورودی پرونده‌ها به دادگستری جلوگیری کنیم. 
 
امانت بهبهانی عنوان کرد: در سطح کشور سالیانه 15 میلیون پرونده وارد دادگستری‌ها می‌شود و در خوزستان نیز سالیانه یک میلیون پرونده وارد دادگستری‌ها می‌شود که حجم کار را بسیار سخت کرده است و این موضوع، پیشگیری را به امری واجب تبدیل کرده است. از دستگاه‌های دیگر نیز می‌خواهیم که وظایف خود در حوزه پیشگیری را انجام دهند تا بتوانیم در این زمینه نتایج اثرگذارتری داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار