نماینده مجری ساخت سد هایقر در شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: در صورت تأمین اعتبار کافی، می‌توان سد را تا انتهای سال جاری به مرحله آبگیری رساند.
کد خبر: ۷۵۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 09 June 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محمد رحیمی نماینده مجری ساخت سد هایقر در شرکت آب منطقه‌ای فارس اظهار کرد: سد هایقر از نوع بتونی غلطکی قوسی است که با ارتفاع ۹۱ متر از پی، طول تاج ۲۳۳ و عرض ۶ متر، ظرفیت ذخیره ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب را دارد که همه مراحل ساخت این سد توسط متخصصان داخلی و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اجرا شده است.

وی، یکی از نکات مهم در اجرای این طرح را صرفه‌جویی‌های اعتباری دانست که از طریق بهینه کردن اجرای طرح توسط عوامل درگیر حاصل شده و در سایر طرح‌های مشابه نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

نماینده مجری ساخت سد هایقر در شرکت آب منطقه‌ای فارس مهم‌ترین اهداف آن را کنترل سیلاب و جلوگیری از شور شدن آب به خاطر وجود گنبد‌های نمکی پایین‌دست، تأمین آب کشاورزی، شرب و صنایع منطقه و تولید انرژی برقابی برشمرد.

رحیمی اضافه کرد: حجم آب تنظیمی سد هایقر حدود ۶۷ میلیون متر مکعب است که ۱۱ میلیون متر مکعب آن برای آب آشامیدنی شهر‌ها و روستا‌های پایین‌دست، ۳۰ میلیون متر مکعب به منظور مصارف صنعتی (از جمله کارخانه کربنات سدیم در پایین‌دست سد)، ۱۰ میلیون متر مکعب جهت کشاورزی و ۱۶ میلیون متر مکعب نیز برای حقابه زیست‌محیطی در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته نماینده مجری ساخت سد هایقر در شرکت آب منطقه‌ای فارس، برای طرح و اجرای این سد تاکنون یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل آن حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که برای تملک اراضی مخزن سد، تکمیل عملیات اجرایی بدنه سد، جاده جایگزین، تجهیزات هیدرومکانیکال و ابزار دقیق باید هزینه شود.

سد هایقر در ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی فیروزآباد و در مسیر قیروکارزین و رودخانه فیروزآباد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار