مدیر جهادکشاورزی بافق با اشاره به قابليت رقابت خرماي اين شهرستان در كشور، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی را حلقه‌ي مفقوده اين بخش خواند و اظهار كرد: ايجاد اين زيرساخت‌ها علاوه بر کوتاه كردن دست واسطه‌ها موجب افزايش 1.5 برابري درآمد نخل‌داران بافقي خواهد شد.
کد خبر: ۷۵۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 02 June 2019

«علی اکبر رحمتیان» با اشاره به 1900 هکتار سطح زیرکشت نخيلات در شهرستان بافق، اظهار کرد: این میزان سطح زیرکشت توسط 850 کشاورز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که 700 هکتار آن مربوط به ارقام اصلاح شده با تولید سالانه 3500 تن خرماست.

وی افزود: 500 هکتار سطح زیر‌کشت بارور نخيلات با تولید هفت تن محصول در هر هکتار و 1200 هکتار ارقام بومی با عملکرد متوسط چهار تن در هر هکتار از اراضی قابل توجه خرمای بافق هستند.

وی محدودیت منابع آبی را عامل عدم توسعه سطح زیرکشت این محصول در بافق دانست و گفت: البته با توجه به همين محدوديت‌ نيز در حال حاضر امکان افزایش سطح زیرکشت نخيلات در شهرستان وجود ندارد ولي افزایش بهره‌وری و ارتقاي كيفيت محصولات در اولويت اصلي قرار دارد.

این مسئول در اين مورد جایگزیني ارقام اصلاح شده و با كيفيت نخيلات را از ضروريات‌ افزایش بهره‌وری خواند و تصریح کرد: از آنجایی که خرماهای بومی کیفیت مورد پسند و مطلوب بازار را ندارند به تدريج از چرخه تولید حذف شده و ارقام پربازده و خوش‌فروش همچون «پیاروم» جایگزین محصولات بومی خواهند شد.

رحمتیان تمرکز بر حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در بافق را از برنامه‌‌های اصلی جهادکشاورزی شهرستان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر يك سرمایه‌گذار در این رابطه اقدامات لازم جهت اخذ مجوزهای ضروری را انجام داده و مصمم به عملياتي شدن اين فرآيند در بافق هستيم كه پیش‌بینی می‌شود طرح مذكور تا دو سال آینده در بافق آماده بهره‌برداری شود.

وی متذكر شد: متاسفانه در حال حاضرمحصول خرماي بافق فقط به صورت معمول يا به عبارتي بازاری برداشت و بعضاً نيز به صورت ساده بسته‌بندی می‌شود لذا در نبود صنايع تبديلي امكان افزایش بهره‌وری و نگهداري این محصول در بافق وجود ندارد.

این مسئول با بیان این که ارزش افزوده خرمای بافق با بسته‌بندی مناسب و استفاده در صنایع تبدیلی و تکمیلی چند برابر ارزش فعلي خواهد شد، گفت: حداقل اتفاق ممکن در اين رابطه کوتاه شدن دست واسطه‌ها و حذف دلالان است و در مجموع تا 1.5 برابر افزایش درآمد بهره‌برداران را به دنبال خواهد داشت.

وی بازاریابی مناسب و ايجاد سردخانه را از دیگر ملزومات توسعه صنایع وابسته به محصول خرما و افزایش بهره‌وری اقتصادی در اين بخش ذكر كرد و گفت: از آنجایی که همزمان با فصل برداشت خرما، دلالان اين محصول را با حداقل قیمت خریداری می‌کنند و با چند قيمت بيشتري در بازار عرضه مي‌كنند، ايجاد سردخانه می‌تواند شرايط نگهداری خرما برای کشاورزان و عرضه آن در زمان مناسب به بازار را فراهم کند.

رحمتیان افزود: البته رونق و آغاز به کار صنایع مربوطه در بافق منجر به توزیع و عرضه خرما با برند شهرستان بافق در استان و کشور نيز خواهد شد.

رییس جهادکشاورزی بافق در پاسخ به سئوال ايسنا از عدم اقدام لازم براي صادارت اين محصول از بافق خبر داد و اظهار كرد: در چند سال اخیر خرمای بافق به محصولي مطلوب تبدیل شده ولي تاکنون اقدام خاصی براي صادرات آن به بازارهاي خارجي صورت نگرفته است ولي در حين حال یکی از برنامه‌های اصلی شهرستان به حساب می‌آید.

وی خرمای بافق را محصولی قابل رقابت با انواع خرماهای کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی خاص این شهرستان، خرمای تولید شده در بافق از مطلوبيت خوبي برخوردار و قابل رقابت در کشور است.

رحمتیان در ادامه برگزاری جشنواره استاني برداشت خرمای بافق را یکی از جاذبه‌های ایجاد شده به واسطه این محصول خواند و گفت: این جشنواره که در اواخر تابستان برگزار می‌شود، یکی از اقدامات صورت گرفته به منظور معرفی این جاذبه طبیعی و اقتصادی است.

رییس جهادکشاورزی شهرستان بافق در پایان نیز با اشاره به انواع مشاغل وابسته به این درخت اقتصادی، تصریح کرد: مشاغل خانگی مانند صنایع‌دستی مرتبط با خرما از دیگر فعالیت‌های باصرفه و مهمی است که به همت اداره کل میراث فرهنگی و در قالب مشاغل خانگی بانوان در حال توسعه و انجام است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار