نشست هماهنگی و تبیین ابعاد اجرای "طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار" (توسعه مشاغل خانگی) در استان خوزستان، در قالب تفاهم نامه سه جانبه میان معاونت امور زنان ریاست جمهوری، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی، صبح امروز (شنبه، 11 خردادماه) در جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.
کد خبر: ۷۵۰۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶ 02 June 2019

سیدعلیرضا علوی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در این نشسست که با حضور مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری و معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان برگزار شد، با اشاره به انعقاد این تفاهم نامه برای توسعه مشاغل خانگی ویژه زنان سرپرست خانوار در سطح کشور، عنوان کرد: بر این اساس سهم هر استان در این طرح مشخص شده است و بنا شد در استان‌ها نیز ستادی برای پیگیری اجرای طرح تشکیل شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه این طرح قبلا به صورت پایلوت در 9 استان اجرا شده، اکنون با اصلاح اشکالات، موضوع اتصال به بازار نیز به عنوان یک فاز اجرایی و به صورت کامل دیده شده و تجربه موفقی در دیگر استان‌ها شکل گرفته است. در جهاد دانشگاهی خوزستان نیز برای اجرای سریع طرح اعلام آمادگی می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان یادآورشد: جهاد دانشگاهی در دهه گذشته در حوزه آموزش های اشتغال و کارآفرینی تجارب خوبی اندوخته و در حال حاضر نیز سازمان ستفا (تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان) جهاددانشگاهی پیگیر اجرای این طرح است؛ امیدواریم ماحصل این طرح کمک به توانمندسازی و مهم‌تر از آن اشتغال زنان سرپرست خانوار باشد.

همچنین در این نشست، سیده فرانک موسوی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان، با بیان اینکه سیاست ما در حوزه زنان توانمندسازی بانوان در حوزه های مختلف است، اظهارداشت: باتوحه به شرایط فعلی استان و آسیب های ناشی از بحران سیلاب، این طرح می‌تواند با اولویت مناطق سیل زده، اجرا شود.

وی با اشاره به اجرای طرحی دیگر برای توانمندسازی 2 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان، افزود: در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در مرحله نخست سهمیه استان 420 نفر در نظر گرفته شده است. در حال حاضر تنها 32 هزار زن سرپرست خانوار در استان تحت پوشش بهزیستی هستند، به علاوه جمعیت دیگری که تحت پوشش نهادهای دیگر قرار دارند و تعداد زیادی که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند که این امر، یکی از چالش‌های حوزه زنان است و این طرح می تواند شروع خوبی برای توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار استان و خروج آن ها از دریافت کمک‌های حمایتی باشد.

همچنین در این نشست سیدرضا علوی مدیر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان، با بیان جزئیات این طرح گفت: در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار که امور بانوان به عنوان کارفرما و وزارت کار به عنوان ناظر حضور دارند، جهاددانشگاهی به عنوان مجری طرح انتخاب شده و در واقع جهاددانشگاهی نقش واسطه ای و تسهیلگری بین همه سازمان ها و نهادهای درگیر در طرح اعم از دولتی، خصوصی، سمن‌ها، اشخاص حقیقی، مؤسسات و مراکز آموزش عالی و ... را برعهده دارد.

وی با اشاره به بخش رصد و پایش بازار در این طرح، عنوان کرد: این طرح بسیار بازارمحور است و نقش اصلی در این زمینه را پشتیبانان ایفا می کنند. پشتیبانان بر اساس معیارهای مشخص، از میان بخش خصوصی متبحر در حوزه بازار، انتخاب می شوند که برای تولید کالای باکیفیت و ارزان قیمت از نیروی آموزش دیده در این طرح، استفاده می کنند.

مدیر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان با بیان اینکه چهار فاز برای این طرح دیده شده است، تصریح کرد: این مراحل شامل شناسایی و ارزیابی اولیه متقاضیان، شناسایی پشتیبانان، استعدادسنجی و توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار است.

علوی درباره جامعه هدف این طرح نیز گفت: طرح در سطح کشور برای تعداد 6 هزار نفر برگزار می شود که سهم استان خوزستان از این تعداد، 420 نفر است. البته طرح اصلی در کشور با جامعه هدف 40 هزار نفری در نظر گرفته شده و با همین نسبت سهم استان، 2 هزار نفر خواهد بود.

همچنین در این نشست سیدسعید حسینی‌نژاد معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، با اشاره به حوزه مشاغل خانگی در معاونت اشتغال این اداره کل، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون در حوزه مشاغل خانگی، به دو هزار و 100 نفر در استان تسهیلات ارزان قیمت با سقف 20 میلیون تومان برای اشخاص حقیقی و 100 میلیون تومان برای پشتیبانان اعطا شده است که این تسهیلات براساس نیازسنجی و مزیت‌های استان، ارائه شده است.

وی با بیان اینکه این روند علاوه بر اشتغال زایی تأثیر خوبی بر فقرزدایی و محرومیت زدایی نیز داشته است، گفت: در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان خانوار نیز باید مزیت‌های استان مدنظر قرار گیرد و روند اجرایی کار، مشخص و شفاف باشد.

در این نشست هماهنگی لازم برای اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان خانوار استان مبتنی بر الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی و با رویکرد بازارمحور انجام شد که آموزش‌های ارائه شده، اشتغال پایدار به همراه داشته باشد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: مشاغل خانگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار