مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت:: نگاه محبت آمیز به کودکان شیرخوارگاه، نگاه محبت آمیز خدا را به همراه دارد.
کد خبر: ۷۵۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 01 June 2019

به گزارش خبرنگار تابناک،فاطمه رضوان مدنی مدیرکل سازمان بهزیستی صبح امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه گفت:شیر خوارگاه مسئولیت نگهداری نوزادان یک روزه تا دو و نیم ساله را به عهده دارد، در سال ۹۷ چهل کودک و در دو ماهه اول امسال، هفده کودک به فرزند خواندگی درآمده اند که این روند اعطای فرزند خواندگی در استان باید تسهیل شود، از طرفی تعدادی از این کودکان معلول یا دارای نقص جسمی قابل درمان هستند و اگر خانواده‌هایی که توان مالی خوبی دارند این کودکان را به فرزند خواندگی بپذیرند و هزینه‌های زود هنگام درمان آن‌ها را متقبل شوند، خیلی زود این کودکان سلامت خود را به دست آورده و مانند کودکان دیگر به زندگی عادی ادامه خواهند داد.

وی افزود: بعضا هزینه‌های درمان، جراحی و بستری این کودکان هزینه‌های هنگفتی است که علیرغم پرداخت بخشی از هزینه‌ها از طرف بیمه، همکاری‌ها و تخفیفات بیمارستان‌ها علی الخصوص بیمارستان محمد کرمانشاهی که در بحث مربوط به کودکان زیر سه سال همکاری‌های خوبی داشته اند، اما باز هم بار مالی زیادی برای سازمان در بر دارد که در این خصوص کمک خیرین هم بسیار راهگشا و موثر خواهد بود.

رضوان مدنی در ادامه با ارائه گزارشی از آمار و عملکرد سازمان گفت:در حال حاضر ۳۵ بچه شیرخوار تا دو و نیم سال در حال نگهداری در مرکز شیرخوارگاه معتضدی هستند، در سال ۹۷ چهل کودک و از ابتدای سال ۹۸ هفده کودک تحت سرپرستی خانواده‌های متقاضی قرار گرفته اند و اکنون ۱۱۰ نفر در مرکز بهزیستی تحت پوشش هستند، دانشجویان تحت حمایت ۱۷ نفر و امداد بگیران خارج از مرکز که با خانواده زندگی میکنند ۱۰۴ نفر و ۶ مرکز در سراسر استان در حال فعالیت و ارائه خدمت هستند، ۱۱۵ نفر از بچه‌ها بیمه آتیه فرزندان دارند، پنجاه نفر ارتقای علمی، فرهنگی و تربیتی داشتند و همچنین آموزش مربی، مددکار، مدیر و خانه‌های سلامت را نیز داشته ایم

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ چهل و پنج نفر در اردوی ورزشی داخل و خارج از استان شرکت کردند و بچه‌هایی که بزرگتر هستند مهارت شغلی و کاری متناسب با علاقه خود می‌بینند.

رضوان مدنی در ادامه با اشاره به نیازمندی‌های شیرخوارگاه گفت: این نیازمندی‌ها دو دسته هستند، بخشی مربوط به اقلامی مانند شیر خشک، پوشک، لباس و بخشی مربوط به هزینه‌های بهداشتی و درمانی است، مصرف شیرخشک این کودکان روزانه ۱۵ قوطی از نوع بیومیل یک و دو است، در امر بهداشت، سلامت کودکان و نوزادان نیز این بچه ها، چون یا در شرایط مناسب به دنیا نیامده اند یا بعد از به دنیا آمدن در خیابان و یا بعضا در سطل‌های زباله رها شده اند، ممکن است سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند یا از لحاظ جسمی دچار ضعف‌هایی باشند که به مراقبت‌های دارویی و بالینی خاص نیازمند هستند.

مدیرکل بهزیستی در ادامه از خیرینی که تمایل دارند با شیرخوارگاه همکاری کنند خواست در صورت تمایل، هماهنگی لازم با شیرخوارگاه را انجام دهند تا در صورت بیماری و بستری هر کدام از کودکان، با حضور در بیمارستان اقدام به پرداخت حضوری هزینه‌های درمانی کنند.

مدیر کل بهزیستی استان در پایان ضمن اشاره به این موضوع که افزایش بودجه سالانه، به صورت سرانه و به ازای هر فرد تحت پوشش، در اختیار بهزیستی استان‌ها قرار می‌گیرد، بر نقش قابل توجه خیرین و کمک‌های مردمی در بهبود ارائه خدمات رفاهی، سلامت، اشتغال زایی و ... تاکید و شماره حساب بانکی و کد USSD سازمان را برای واریز وجوهات خیرین و مردم اعلام و تصریح کرد اگر شخصی با نیت خیر عام وجهی را به منظور استفاده در حوزه خاصی مثلا کمک به شیرخوارگاه واریز کند، میتواند به صورت تلفنی با اعلام کد رهگیری یا شماره قبض پرداختی، مسئولان سازمان را برای هدایت این وجوه به مراکز مورد نظر خیر، از نیت خود آگاه کنند.
کد USSD ستاره ۶۶۵۵ ستاره ۱۲۰ مربع
(*۶۶۵۵*۱۲۰#)
شماره حساب مردمی بانک رفاه
۲۲۶۸-۰۵۵۱-۷
شماره حساب مردمی بانک ملت
۲۳۴۵-۳۶۳۰-۴۱
شماره کارت
۶۱۰۴-۳۳۷۴-۹۵۶۸-۲۹۸۹
شماره کارت بانک رفاه
۵۸۹۴-۶۳۰۷-۲۲۲۸-۲
شماره مستقیم معاونت مشارکت مردمی
۰۸۳۳۸۳۸۰۰۶۷،

در ادامه این نشست خبری، کوهی معاونت اجتماعی بهزیستی در تکمیل صحبت‌های مدیرکل این سازمان به خبرنگاران گفت: در گذشته این کودکان در مراکز بهزیستی به صورت اردوگاهی نگه داری می‌شدند، ولی در سال‌های اخیر، سیاست‌های سازمان بهزیستی به سمت و سویی رفت که در سازمان دهی و ساختار این مراکز تغیرات جدی ایجاد شد و با کمی سازی این مراکز به صورت واحد‌هایی با محدودیت و تراکم، کمتر شرایطی شبیه به یک خانواده عادی برای این بچه‌ها فراهم شود.

وی در ادامه افزود: وقتی بچه‌ها به تعداد کمتر تحت نظارت تیم‌های آموزشی، مراقبتی و تربیتی قرار می‌گیرند، حاشیه امنی برای نگه داشت این بچه‌ها از بستر آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌شود، برای هر کودک علاوه بر پرونده‌های بهداشتی و تحصیلی یک پرونده تربیتی مراقبتی نیز تشکیل میشود که رفتار‌های این کودکان روزانه توسط روانشناس، مربی و مسئول مرکز ثبت میشود.

کوهی در ادامه اضافه کرد: آسیب‌ها و اختلال‌های رفتاری ممکن است در کودکانی که در خانواده‌های عادی زندگی می‌کنند، خانواده‌هایی که شرایط خاص دارند یا سرپرست ندارند نیز بروز میدهد، ولی در این مراکز، چون اختلالات روزانه بررسی میشود، تیم مراقبتی که متشکل از مددکار اجتماعی و روانشناس تمام تلاش خود را برای رفع این اختلالات انجام می‌دهد و چنان چه این اختلالات برطرف نشود، از منابع حمایتی درمانی خارج از مرکز نیز استفاده می‌کنیم.

ایشان در ادامه افزود: طی ده سال گذشته آمار و عملکرد قابل قبولی در سطح کشور از لحاظ ارائه خدمات، عاقبت بخیری، خوشبختی بچه ها، واگذاری‌ها، ترخیص‌ها و توانمند سازی کودکان با لطف خداوند و تلاش همکاران ارائه داده ایم.

کوهی در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر شرایط واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی اظهار داشت: از آنجایی که کودکان بی دفاع و مظلوم هستند، باید قانون از کودکان حمایت کند، قانون و تفویض اختیار که مقام معظم رهبری به سازمان بهزیستی کشور کردند، اولویت برای ما مصلحت‌های کودک است، در این مصلحت سنجی تمایل ما واگذاری کودکان به خانواده‌هایی است که جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها مولفه‌های قابل قبولی داشته باشد. از جمله این مولفه‌ها میتوان سلامت جسمی و روحی، نداشتن سوپیشینه قانونی، داشتن شغل مناسب، وضعیت اقتصادی مناسب اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: همه این مولفه‌ها در کنار جایگاه اجتماعی، شرایط فرهنگی و عقیدتی قرار میگیرد تا ما بتوانیم بهترین انتخاب را از بین خانواده‌های متقاضی سرپرستی داشته باشیم.

کوهی اضافه کرد: دربحث نظارت بر کیفیت زندگی و صلاحیت خانواده‌هایی که از بهزیستی فرزند خوانده می‌پذیرند، موارد بسیار معدودی بوده که پس از مدتی نظارت‌های سازمان گواهی بر عدم صلاحیت خانواده در نتیجه بازگشت کودک به مرکز بهزیستی شده است.

ایشان در پایان گفت: یکی از مشکلات اساسی ما نبود متقاضی برای سرپرستی کودکان با سنین بالا، کودکان معلول و مشکلات قانونی برای واگذاری کودکان بد سرپرست است و از خبرنگاران برای فرهنگ سازی در این زمینه تقاضای کمک کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار