مدیرکل هواشناسی خوزستان:
محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: از ۲۰ اسفندماه سال قبل به‌صورت تدریجی اخطاریه‌های خود را به سازمان آب و برق اعلام کردیم.
کد خبر: ۷۴۷۲۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲ 21 May 2019

محمد سبزه‌زاری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از ۲۰ اسفندماه سال قبل به‌صورت تدریجی اخطاریه‌های خود را به سازمان آب و برق اعلام کردیم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: نخستین اطلاعیه در مورد احتمال بارش شدید باران را یکم فروردین و اخطاریه را دوم فروردین‌ماه در سه حوزه مارون، دز و کارون صادر کردیم و به سازمان آب و برق اعلام شد که هر چه سریع‌تر وضعیت سدها را مدیریت کنند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به زمان وقوع سیلاب فروردین ماه امسال، یادآور شد: نخستین سیلاب ایجاد شده از استان‌های بالادست ۱۱ فروردین به خوزستان رسید و ما تقریباً ۹ روز قبل از واقعه یعنی با همان استانداردهای آمریکا اخطاریه‌ها را صادر کردیم اما سازمان آب و برق به آن‌ها توجه نکرد.

سبزه زاری ادامه داد: روز پنجم فروردین‌ماه، آخرین اخطاریه‌ها را به سازمان آب و برق اعلام کردیم و روز ششم فروردین بارش‌ها آغاز شد اما همچنان مدیران سد تراز کرخه را دو متر پایین‌تر از تراز نهایی سد نگه داشتند.

وی بیان کرد: در سد کرخه به‌ازای یک متر افزایش ارتفاع آب حدوداً ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب به‌صورت حجمی ذخیره می‌شود و مدیران سد فقط به میزان ۴۰۰ میلی‌متر بارندگی سد را خالی گذاشته بودند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان اضافه کرد: پیش‌بینی‌های ما دو بارش سنگین با هسته‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر بارندگی را نشان می‌داد اما اگر با ۵۰ درصد خطا نیز به این پیش‌بینی توجه می‌شد بازهم برای سدها خطرآفرین بود.

سبزه زاری گفت: سازمان آب و برق به‌صورت جداگانه یک مرکز تحقیقات آب به منظور انجام پیش‌بینی بارش‌ها ایجاد کرده است که این مرکز در سال گذشته و قبل از آغاز بارندگی‌ها خشک‌سالی شدید را در کشور پیش‌بینی کرده و در تاریخ ۳۰ تیرماه ۹۷ اعلام کرد که خروجی‌های هواشناسی این سازمان کمبود رطوبتی و خشکی شدید را در زمستان پیش رو پیش‌بینی می‌کند.

وی افزود: مؤسسه تحقیقات آب کشور، خشک‌سالی در همه حوزه‌های آبریز کشور را اعلام کرد و مدیران سازمان آب و برق براساس آن عمل کردند اما هنگامی‌که در مخمصه افتادند سازمان هواشناسی را مقصر اعلام کردند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: به لحاظ قانونی، سازمان هواشناسی تنها مرجع صدور اطلاعیه و اخطاریه‌های آب و هوایی کشور بوده و راه‌اندازی سایر مراکز و مؤسسات آب و هوایی موازی‌کاری و هدر دادن پول بیت‌المال است.

سبزه زاری ادامه داد: مدیران سازمان آب و برق می‌توانستند ۲۰ روز قبل از رسیدن سیلاب به سدها آن‌ها را بازکرده و با نیاز به بازگشایی کامل دریچه‌ها و ایجاد خسارت برای مردم نشوند.

وی یادآور شد: اکنون نیز حجم زیادی از بارش‌های برفی مناطق کوهستانی در حال آب شدن هستند و حجم آب قابل‌توجهی را به سمت سدها سرازیر می‌کند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: اعلام ترسالی نیازمند مطالعات چندساله است و با یک پدیده نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دیگر وارد ترسالی شدیم؛ حداقل باید دو یا سه سال این پدیده تکرار شود تا بتوان درباره آن نتیجه‌گیری کرد.

سبزه زاری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که در حال حاضر مدل‌های هواشناسی برای فصل پاییز امسال وضعیت بارش‌ها را به میزان نرمال نشان می‌دهند، گفت: البته باید آن‌ها را با ضریب خطای ۵۰ درصد در نظر گرفت.

وی با اشاره به نقش مثبت یا منفی شدن جریان‌های اقیانوسی بر بارش و تغییرات اقلیمی، توضیح داد: به جریانات اقیانوسی در اصطلاح دور پیوند می‌گویند یعنی اتفاقی در دوردست می‌افتد و بر آب‌وهوای ما تأثیر می‌گذارد که بیشتر برای مناطقی مانند اقیانوس اطلس طراحی‌شده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: خوزستان از این دور پیوندها تأثیرپذیر نیست و در مورد به وجود آمدن اتفاقاتی در دوردست حداکثر استان‌های آذربایجان غربی و شرقی ما تأثیرپذیر هستند.

وی ادامه داد: اکنون مسئله مهم در مورد پیش‌بینی بارندگی‌های خوزستان دنبال کردن تغییرات آب و هوایی حدفاصل میان دریای سرخ تا خلیج‌فارس است.

سبزه زاری با اشاره به علت گرد و غبار روز گذشته بیان کرد: این گردوغبار در یک جریان همرفتی شکل گرفت و انتظار داشتیم مناطق جنوب و جنوب غرب ما را درگیر کند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: جریان‌های همرفتی مانند هواپیماهای بمب‌افکنی هستند که نمی‌دانیم چه زمانی می‌خواهند بمب‌های خود را به سمت زمین رها کنند لذا پیش‌بینی آن‌ها کار بسیار دشواری است.

وی اضافه کرد: سه وضعیت سبز، زرد و قرمز در سنجش‌های هواشناسی وجود دارد و برخی اوقات به‌صورت احتیاطی وقوع یک جریان همرفتی را از عراق پیش‌بینی می‌کنیم و به دلیل قرار گرفتن منطقه در وضعیت زرد برخی مراکز آموزشی را تعطیل اعلام کرده و شرایط آب‌وهوایی را برای افراد آسیب‌پذیر جامعه ناسالم اعلام می‌کنیم.

سبزه زاری گفت: در مقابل گرد و غبارهای همرفتی مدل دیگری از گرد و غبار وجود دارد که به آن گرد و غبار گسترده می‌گویند که در این مدل ما حرکت گرد و غبار و مسیر آن را می‌بینیم و می‌توانیم مدت‌زمان رسیدن آن به یک نقطه را پیش‌بینی کنیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: علم هواشناسی یک علم متن‌باز است که در آن اطلاعات سازمانی همه مراکز هواشناسی دنیا قابل‌دسترسی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما به اطلاعات هواشناسی آمریکا دسترسی و آن‌ها نیز به اطلاعات هواشناسی ایران دسترسی دارند لذا هواشناسی محلی برای دریافت اطلاعات و انجام پیش‌بینی‌ها است و پیش‌بینی احتیاطی است برای اینکه خطری متوجه افراد جامعه نشود.

سبزه زاری گفت: به طور کلی در سازمان هواشناسی کشور کسی نمی‌تواند جریان‌های همرفتی را پیش‌بینی کند چرا که نیاز به دستگاه‌ها و سرورهای محاسباتی بسیار قوی است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در بخش سوم سخنان خود در این نشست خبری اظهار کرد: در زمستان و بهار بیش از ۵۲۱ میلی‌متر بارندگی در خوزستان باریده است و از ابتدای سال زراعی جاری که از یک مهرماه ۹۷ آغاز و تا ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۹۸ ادامه داشت، مجموع بارش کل استان بیش از ۵۲۱ میلی‌متر بود.

وی افزود: این مقدار در مقایسه با مقدار بلندمدت آن در همین بازه زمانی ۶۳.۵ درصد افزایش و در مقایسه با مقدار آن در دوره مشابه سال گذشته افزایش ۱۵۶.۹ درصدی داشته است.

سبزه زاری بیان کرد: در نمودار اختلاف بارش استان‌های کشور خوزستان بالاتر از گیلان و مازندران، هشتمین استان و لرستان و ایلام به ترتیب نخستین و دومین استان پربارش کشور بودند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: نرم بارندگی در خوزستان به‌صورت درازمدت در دوره ۱۰ ساله ۳۲۰ میلی‌متر بود.

وی گفت: بارش‌ها در سه حوزه مارون، دز و کرخه در سال زراعی گذشته بیش از ۳۲۰ میلی‌متر بوده که نشان‌دهنده افزایش چشمگیر بارش‌ها است.

سبزه زاری با بیان این که با یک سال بارندگی نمی‌توان ترسالی اعلام کرد، اضافه کرد: مدیران سازمان آب و برق اعلام کرده‌اند که پیش‌بینی‌های فقط ۱۰ درصد بالای نرمال بارندگی‌ها بوده در صورتی‌که بارش‌ها ۲ برابر ترسالی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به دقت پیش‌بینی پدیده‌های مخرب در کشورهای پیشرفته دنیا، گفت: در حال حاضر آمریکا ۱۰ روز، انگلیس هفت روز و ژاپن پنج روز پیش از وقوع پدیده‌های مخرب می‌توانند آن‌ها را پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: بیشتر گردوغبارهای خوزستان مربوط به جنوب عراق و شمال عربستان است و متأسفانه در عراق فقط چهار نقطه هواشناسی در شهرهای بغداد، سلیمانیه، بصره و نجف وجود دارد که برای پایش اطلاعات هواشناسی بسیار اندک است.

سبزه زاری افزود: عراق کشوری است با وسعت بسیار زیاد و کمترین تعداد ایستگاه هواشناسی و این امر سبب شده تا از سوریه به سمت ایران هیچ گزارش هواشناسی دقیقی نداشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار