غلامرضا شریعتی بیان کرد: تحریم های اعمال شده کاهش احتمالی تولید نفت در داخل کشور را در پی دارد و این موضوع می تواند بر صنایع پایین دست از جمله تامین کنندگان و قطعه سازان تاثیر بگذارد.
کد خبر: ۷۴۶۸۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵ 21 May 2019

غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان که در سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، بیان کرد: تحریم های اعمال شده کاهش احتمالی تولید نفت در داخل کشور را در پی دارد و این موضوع می تواند بر صنایع پایین دست از جمله تامین کنندگان و قطعه سازان تاثیر بگذارد.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه تقویت این واحدها می تواند جبران کننده کاهش درآمدها باشد، گفت:در سال رونق تولید باید جدا از منابعی که دولت در اختیار استان قرار می دهد به توانمند سازی واحدهای اقتصادی کمک شود.

شریعتی افزود: از موارد مورد نیاز در حمایت از رونق تولید، تامین منابع از جمله آن بانک ها، بازار سرمایه و ... برای واحدهای اقتصادی است تا برنامه ریزی صورت گرفته محقق شود.

وی گفت: امسال نسبت به 40 سال گذشته شدیدترین تحریم ها ضد جمهوری اسلامی اعمال شده و این امر می طلبد که بانک ها همکاری بیشتری داشته باشند.

وی گفت: برای کاهش بخشی از فشارهای ناشی از شرایط اقتصادی سود بخشی از این تسهیلات در استان از سوی دولت پرداخت شده تا واحدهای تولیدی با شرایط بهتری کار کنند.

شریعتی افزود: نتیجه این کار ایجاد فرصت های شغلی بیشتر در خوزستان است ولی با این وجود بانک ها برای پرداخت این نوع تسهیلات کمک فنی و اعتباری استقبال خوبی از خود نشان نداده اند.

وی اختصاص منابع بیشتر به امر تولید در واحدهای اقتصادی خوزستان را ضروری دانست و گفت: با برنامه ریزی انجام شده، سود 10 درصدی این تسهیلات را پیش از موعد مقرر به بانک ها پرداخت کرده ایم ولی با وجود استقبال مدیران عامل بانک های کشور شاهد آن هستیم که در استان چنین استقبالی صورت نگرفته است.

وی میزان تسهیلات معطل مانده در بانک های استان به منظور پرداخت کمک فنی و اعتباری را سه هزار میلیارد ریال بیان کرد. 

استاندار خوزستان همچنین به نامگذاری امسال به نام سال رونق تولید اشاره کرد و گفت: این نامگذاری در راستای شعار پارسال که اقتصاد مقاومتی بود، صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اراده نظام در جهت خودکفایی در تولید کالای استراتژیک و بالا بردن درآمدهای ارزی غیرنفتی است، افزود:به همین منظور باید تراز تجاری کشور بدون لحاظ نفت و فرآورده های آن شکل مثبتی پیدا کند.

او ادامه داد: نیاز است در حوزه های مختلف ظرفیت لازم برای تولید ثروت و تامین منابع مورد نیاز کشور از راه هایی غیر ازدرآمدهای حاصل از فروش نفت تامین شود.

استاندار خوزستان افزود: با وجود سختی زیاد اما تاب آوری کشور در مقابل تحریم ها نسبت به دوره هشت سال دفاع مقدس خیلی بهتر شده به این دلیل که تنوع ارزی و تولید در داخل کشور نسبت به گذشته بیشتر شده است.

شریعتی با بیان اینکه ایران با 300تا 400 میلیون دلار درآمد غیرنفتی در گذشته به کشوری با 50 میلیارد دلار درآمد در تجارت خارجی تبدیل شده، گفت: این نشان می دهد که به مرور زمان تاب آوری تجاری در حال افزایش است.

در ادامه امید حاجت بیان کرد: صنایع و واحدهای تولیدی خوزستان از همکاری بانک های استان محروم هستند این درحالی است که کشور در شرایط تحریم به سر می برد.

وی ادامه داد: بانک ها در پاسخ به این انتقادات اعلام می کنند که اختیارات محدود استانی باعث ایجاد چنین شرایطی است در صورتی که وقتی در اقتصاد مقاومتی هستیم چنین توجیهاتی قابل قبول نیست.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی خوزستان گفت: بانک ها از انعطاف لازم برای تحقق شعار سال برخوردار نیستند و با توجه به اهمیت موضوع تغییر رفتاری از سوی این سیستم دیده نمی شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان ادامه داد: رویکرد ستاد اقتصاد مقاومتی حمایت از واحدهای تولیدی است که از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار هستند تا هرچه سریعتر به بهره برداری برسند.

حاجتی افزود: در صورتی که بانک و یا هر دستگاه اجرایی دیگری که نیاز به اختیارات بیشتری برای کمک به توسعه همه جانبه استان دارند می تواند موارد خود را اعلام کند تا از مراجع قانونی این اختیارات به استان اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی در این خصوص پیگیری خود را آغاز کرده است، یادآور شد: از دستگاه های مربوطه به ویژه بانک ها درخواست می شود در رفع مشکلات واحدهای تولیدی راهگشا باشند.

وی گفت: برای اینکه مدیران استان نگرانی از بابت دستگاه های نظارتی نداشته باشند از این پس ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور مدیران و یا نمایندگان تام الاختیار ادارت کل بازرسی استان، اطلاعات و دیوان محاسبات برگزار می شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز گفت:خوزستان از ظرفیت نفت، حفاری، آب و برق و نیشکر برخوردار است و بخش مهم اقتصاد استان را این شرکت ها تشکیل می دهند که در نشست هایی که قرار است برای بهبود وضعیت صنایع تصمیم گیری شود، حضور ندارند.

سید نوراله حسن زاده محور همه برنامه ریزی های خوزستان را در جهت استفاده از توان بخش خصوصی بیان کرد و گفت: دیگر بنا نیست دولت سرمایه گذاری انجام دهند و به همین دلیل باید بخش خصوصی برمبنای نیازهای استان در پروژه ها ورود کند.

وی ادامه داد: برآورد نیازها می تواند نقشه راه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد اما این اطلاعات در اختیار بخش خصوصی قرار نگرفته است.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه بیشتر این شرکت ها اعلام می کنند که از سوی بخش خصوصی ظرفیت لازم برای به کارگیری از توان آنها در صنایع صورت نگرفته ، گفت: بخش خصوصی برای تکمیل زنجیره ارزش صنایع اطلاعات کافی در اختیار ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار