رییس هیات پزشکی ورزشی:
رئیس هیات پزشکی ورزشی با اشاره به تاثیر فعالیت ورزشی در کنترل و پیشگیری از بیماری فشار خون، گفت: ورزش می‌تواند در پیشگیری از بیماری فشارخون مثبت عمل کند، البته اگر با رعایت استاندارها باشد و باعث تقویت سیستم قلبی عروقی فرد شود.
کد خبر: ۷۴۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹ 20 May 2019

منصور روزدار بااشاره به برنامه‌ های هیات‌ پزشکی ورزشی استان باتوجه به آغاز برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون بالا، اظهارکرد: روز گذشته هیات پزشکی ورزشی خوزستان برنامه‌هایی را در زمینه پیشگیری و کنترل فشار خون در ورزشگاه تختی اهواز برای مردم ارائه داشت. همانطور که می‌دانید فشارخون ام‌الامراض است و می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی و عروق مغزی باشد و در مجموع می‌تواند به یک سیستم ساختاری بدن آسیب بزند. بنابراین پییشگری و تشخیص به موقع بیماری فشارخون می‌تواند در پیشگیری از عوارض سایر بیماری‌ها موثر باشد

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به زندگی روزمره و کاهش فعالیت‌ها و افزایش وزن و همچنین افزایش مصرف نمک و فست‌فودها و کلا تغییر استایل زندگی، زمینه فشارخون از سنین پایین شروع شود. قطعا با توجه به این‌که در گذشته فعالیت مردم بسیار بود و غذای سالمی که مصرف می‌کردند، افراد در سنین بالا دچار فشارخون می‌شدند اما امروزه با تغییراتی که به آن اشاره داشتم، سن مبتلا به فشارخون پایین آمده است و معمولا حتی در افرادی که در دهه دوم و سوم عمر خود هستند، این بیماری دیده می‌شود.

رییس هیات پزشکی ورزشی خوزستان گفت: آن‌چه به صورت عموم وجود دارد، فشار خون ضروری است؛ فشار خون ضروری نیز به این صورت است که علت آن را در 90 درصد موارد نمی‌توانیم تشخیص دهیم. قطعا وقتی نتوانیم علت را تشخیص دهیم، نمی‌توانیم عامل زمینه‌ای را هم برطرف کنیم اما می‌توان عواملی که می‌توانند فشارخون را ایجاد کنند، تعیین کرد و با مبارزه با آن‌ها مانع از ایجاد فشارخون شویم.

وی افزود: بنابراین در چنین افرادی توصیه می‌شود که با کاهش وزن، ورزش و غذای مناسب و همچنین مصرف میوه‌ها و در صورت بروز فشارخون استفاده از داروهای مناسب نگذارند فشارخون از حالت خفیف به حالت متوسط یا بدخیم برود. اگر فشارخون به حالت بدخیم برود، ممکن است باعث پارگی عروق مغزی و عوارض جبران‌ناپذیر دائم شود.

روزدار با اشاره به تاثیر ورزش در عدم ابتلا به فشار خون و پیشگری از این بیماری، گفت: ورزش با چندین مسیر می‌تواند از بیماری فشارخون پیشگیری کند؛ اول این‌که ورزش باعث می‌شود که وزن فرد همیشه در شرایط متعادل بماند و همچنین فعالیت ورزشی به ویژه ورزش‌های هوازی و مستمر مستقیما بر سیستم قلبی عروقی تاثیر مثبت دارد. باید گفت ورزش‌های انفجاری یا قدرتی معمولا چنین خاصیتی را ندارند و گاها ورزش‌های قدرتی می‌توانند حتی در زمانی که فعالیت ورزشی انجام می‌شود، میزان فشار خون را افزایش دهد، اگرچه بعد از آن دوباره به حالت قبلی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: به هر حال ورزش می‌تواند در پیشگیری از بیماری فشارخون مثبت عمل کند، البته اگر با رعایت استاندارها باشد و باعث تقویت سیستم قلبی عروقی فرد شود. همچنین ورزش میزان چربی‌های خون را به حالت استاندارد برمی‌گرداند و در ورزش‌های هوازی میزان چربی‌سوزی بدن افزایش پیدا می‌کند و از میزان چربی‌های مضر بدن کاسته می‌شود. بنابراین ورزش یک سیکل مثبتی را در سیستم بیوشیمیایی و فیزیک بدن ایجاد می‌کند که زمینه را برای پیشگیری از بیماری فشارخون فراهم می‌کند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: منصور روزه دار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار