رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان:
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان از آغاز بسیج ملی کنترل فشار خون در محدوده شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان خبر داد.
کد خبر: ۷۴۶۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷ 19 May 2019

شکراله سلمان‎زاده در نشست خبری با اشاره به آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اظهار کرد: در حال حاضر حدود 80 درصد بیماری‌ها در کشور، بیماری‌های غیرواگیر هستند. برخلاف سه دهه قبل که بیماری‌های واگیر یکی از علل اصلی مرگ و میر بودند، خوشبختانه با وقوع اتفاقات بسیار خوبی که در حوزه سلامت رخ داده است بعضی از این بیماری‌ها حتی دیگر وجود ندارند.

وی افزود: در این سال‌ها با افزایش امید به زندگی مواجه هستیم و با بالا رفتن طول عمر افراد، با افزایش ابتلا به بیمار‌های غیرواگیر روبرو شدیم و تغییر در سیمای بیماری‌ها ایجاد شده است.

سلمان‌زاده عواملی مانند سکته‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و حوادث ترافیکی را دلایل اصلی مرگ و میر در کشور خواند و گفت: امروز ماموریت ما نیز عوض شده و باید تمرکز بیشتری روی بیماری‌های غیرواگیر داشته باشیم. اگر فردی به این بیماری‌ها مبتلا شد نیاز به مراقبت مادام‌العمر دارد.

وی با بیان اینکه یکی از علت‌های اصلی تغییر سیمای بیماری‌ها تغییر سبک زندگی است، تصریح کرد: کاهش تحرک بدنی، تغذیه نادرست، افزایش مصرف نمک و مصرف سیگار و الکل چهار عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر هستند که باید آنها را کنترل کنیم و در این مسیر بهترین راه، افزایش دانش سلامت مردم و ترویج خودمراقبتی است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به اینکه فشار خون نقش موثری در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: مصرف زیاد نمک یکی از علت‌های اصلی مبتلا شدن به این بیماری غیر واگیر است. حد مصرف نمک 5 گرم در روز است که این مصرف در کشور ما به 12 گرم در 24 ساعت می‌رسد و باید کاری کنیم که این میزان اضافه از سفره‌ها حذف شود.

وی فشار خون را قاتل خاموش نامید و بیان کرد: بیش از 50 درصد از افرادی که فشار خون دارند از بیماری خود باخبر نیستند و لازم است افراد دو تا سه بار در سال فشار خون خود را اندازه بگیرند.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد در محدوده فعالیت ما از هر چهار نفر یک نفر مبتلا به فشار خون باشد اما آنچه ما کشف کردیم آمار کمتری را نشان می‌دهد. در این طرح، فشار خون همه افراد بالای 30 سال، بیماران کلیوی و مادران باردار گرفته می‌شود تا افراد مبتلا به این معضل شناسایی و درمان به موقع برای آنها انجام شود.

سلمان‌زاده از موظف شدن کلیه مراکز بهداشتی، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت از امروز برای گرفتن فشار خون گروه هدف بسبج ملی در این منطقه خبرداد و گفت: تمام مراکز این دانشکده از امروز که مرحله اول آغاز شده است موظف شدند فشار خون گروه هدف بسیج ملی را بگیرند و در سامانه کشوری ثبت کنند.

وی افزود: در مرحله دوم این طرح از 17خرداد ماه سال جاری نیز در سطح شهر کیوسک‌ها و اتوبوس‌های سلامت این خدمت را به صورت رایگان ارائه می‌دهند و تا 15 تیرماه این اقدامات ادامه خواهد داشت.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان یکی دیگر از راه‌های مشخص شدن فشار خون افراد قرارگرفته در طرح را خوداظهاری از طریق ثبت در سامانه اینترنتی http://salamat.gov.ir برشمرد و خاطرنشان کرد: در محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان حدود 260 هزار نفر را برای این طرح بسیج ملی پوشش می‌دهیم و امیدواریم که به یاری همکاران و همت اهالی رسانه غول بیماری‌های غیرواگیر را نیز به زانو در بیاوریم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار