معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان با تأکید بااینکه استفاده از هورمون در مرغداری‌ها دروغ بسیار بزرگی است، گفت: اگر تولیدکننده‌ها از هورمون‌ها استفاده کنند قیمت مرغ به حدی بالا می‌رود که تولیدکنندگان نمی‌توانند ادامه دهند.
کد خبر: ۷۴۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵ 16 May 2019
یکی از مهمترین دغدغه‌های مصرف کنندگان محصولات غذایی، سلامت آنهاست. ریشه این نگرانی‌ها کاربرد متراکم نهاده‌های شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی و باقیمانده سموم و کود‌ها و مواد هورمونی، آنتی بیوتیک‌ها، افزودنی‌ها و مکمل‌های رشد در این محصولات است که سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد.

به‌گزارش ایسنا، هر چند کنترل عوامل بیماری‌زای گیاهی با استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی مفید است، اما استفاده از این سموم و کود‌های شیمیایی می‌تواند باعث صدمه زدن به سلامت انسان شود.

تولید محصول سالم فقط به تولیدات گیاهی محدود نمی‌شود بلکه امروزه تولیدات دامی ما نیز از مصرف هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها مصون نمانده به‌طوریکه مصرف این مواد دربسیاری از مرغداری‌ها رواج یافته است.

 توصیه‌های متخصصان سلامت غذایی درباره خطرات فراوان باقیمانده کود‌ها و سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی و هشدار‌های کارشناسان محیط‌زیست درباره آلودگی‌های خطرناک طبیعت؛ ازجمله آلودگی مخازن آب‌های زیرزمینی و خاک مزارع به‌وضوح نشان می‌دهد که تولید محصول سالم باید به‌عنوان یکی از اولویت‌های سیاست‌های عمومی بخش کشاورزی موردتوجه سیاست‌گذاران قرار گیرد.

همدان کمترین میزان مصرف سم را دارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در نشست تخصصی محصول سالم که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه سرانه مصرف سموم کشاورزی در همدان به ۰.۶ لیتر در هکتار رسیده است، گفت: همدان کمترین میزان مصرف سم را در کشور دارد.

شهرام پیشه‌ور با بیان اینکه حفظ نباتات همان حفظ زندگی است، اظهار کرد: برای داشتن جامعه‌ای سالم نیاز است تا آحاد مردم دارای یک زندگی سالم باشند که زندگی سالم به غذای سالم مربوط است.

وی با اشاره به تعریف محصولات طبیعی، تصریح کرد: در محصولات طبیعی هیچ‌گونه دست‌کاری در آن صورت نمی‌گیرد و این‌گونه گیاهان مانند زرشک، بادام‌کوهی و گیاهان مرتعی به‌صورت طبیعی در ارتفاعات وجود دارند.

وی بابیان اینکه محصولات ارگانیک با الگوبرداری از روند تولید محصولات طبیعی توسط انسان تولید می‌شوند، افزود: درکشت گیاهان ارگانیک پروتکل‌های خاصی وجود دارد و باید از بذوری استفاده شود که سابقه استفاده از سم و کود شیمیایی نداشته باشند و درروند کشت به‌هیچ‌وجه از سموم و کود‌های شیمیایی استفاده نشود.

پیشه‌ور با اشاره به اینکه در محصولات طبیعی نظارت بیشتری اعمال و گواهی می‌‎شود، ادامه داد: محصول سالم تعریفی بوده که چندین سال قبل در وزارت خانه عنوان شد و تعریف درستی نبوده چراکه باعث می‌شود مردم تصور کنند بقیه محصولات ناسالم هستند درحالی‌که مصرف سم در محصولات سالم بیشتر می‌شود.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد: میزان مصرف سموم شیمیایی در استان همدان در ۲۰ سال پیش ۷۰۰ تن بوده و سرانه مصرف سم بیش از یک لیتر در هکتار بوده که خوشبختانه درحالی‌که حاضر مصرف سم به ۴۷۶ تن رسیده و سرانه مصرف سم به ۰.۶ لیتر در هکتار رسیده است.

وی بابیان اینکه باوجوداینکه میزان مصرف سموم شیمیایی کاهش‌یافته؛ تولیدات به‌هیچ‌وجه کاهش نیافته است، افزود: ۶۰۰ عامل خسارت‌زن در سطح مزارع و باغات استان همدان شناسایی‌شده که برای مبارزه با این عوامل ۱۸۰ تا ۲۰۰ قلم انواع سموم توصیه‌شده است که ۸۰ قلم در استان همدان استفاده می‌شود. 

۲۴ هزار هکتار مبارزه بیولوژیک

وی با تأکید بااینکه در کنار سموم شیمیایی مبارزه غیر شیمیایی و بیولوژیک را توصیه می‌کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه توانستیم گام‌های خوبی برای حفظ تولیدات دراستان داشته باشیم به‌طوری‌که در سال گذشته سطح زیر کشت استان همدان ۶۷۰ هزار هکتار بود که توانستیم در مدیریت تلفیقی ۸۳۲ هزار هکتار را در شبکه‌های پیش مراقبتی داشته باشیم.

پیشه‌ور بابیان اینکه در سال گذشته در ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی استان عملیات پایش و ردیابی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: ۵۵۸ هزار هکتار عملیات مبارزه با آفات صورت گرفته است که از این میزان ۲۴ هزار هکتار مبارزه بیولوژیک بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بااینکه بیشتر مبارزات بیولوژیک بر روی محصولات تازه خوری و جالیزی انجام‌گرفته است، ادامه داد: محصولات باغی، سبزی و صیفی، سیب‌زمینی، هندوانه ازجمله محصولاتی است که مبارزات بیولوژیک در آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از ۲۴ هزار هکتار تحت پوشش مبارزه بیولوژیک، در ۷۵۹ هکتار به‌صورت ویژه برای تولید محصول سالم کار انجام‌گرفته است به‌طوری‌که ۵۲۰ هکتار گوجه‌فرنگی، ۴۱ هکتار سیب‌زمینی و ۱۴۵ هکتار سبزی و صیفی تحت پوشش مبارزه بیولوژیک قرار گرفتند.

استفاده از کنه‌های شکارگر در گلخانه‌‎های استان همدان

پیشه‌ور با اشاره به استفاده از کنه‌های شکارگر در گلخانه‌‎های استان همدان، یادآور شد: سهمیه ابلاغی استان همدان در مبارزه با کنه شکارگر، ۳ هکتار بوده که عملاً ۶ هکتار کارشده است و سعی داریم این مبارزات به ۱۰۰ درصد سطوح گلخانه‌ای استان برسد.

وی با تأکید بااینکه گلخانه‌ای استان همدان به سمت استفاده از کنه شکارگر رفته‌اند، افزود: در حال حاضر گلخانه‌ای زیادی بدون حمایت دولت از این کنه‌ها استفاده می‌کنند به‌خصوص در گلخانه‌ای زینتی از این روش برای مبارزه با آفات استفاده می‌کنند.

وی بابیان اینکه قرنطینه نباتی یکی از راه‌های داشتن محصول سالم است، تصریح کرد: قرنطینه نباتی مانع از ورود و استقرار عوامل خسارت زای گیاهی به کشور و استان می‌شود به‌طوری‌که امسال در قرنطینه خارجی محموله‌های سیب‌زمینی در سردخانه‌های رزن تخلیه و نمونه‌برداری شده است و درصورتی‌که عامل خسارت زایی نداشته باشد اجازه ترخیص داده می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بااینکه جمعیت جهان روزبه‌روز افزایش می‌یابد که این جمعیت نیاز به غذا دارند، اظهار کرد: برای تأمین غذای جمعیت جهان ۲ راه وجود دارد که افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح است که با توجه به کمبود زمین باید عملکرد را در واحد سطح افزایش دهیم.

پیشه‌ور با اشاره به اینکه استفاده از نهاده‌های شیمیایی، تکنولوژی و ماشین‌آلات و مبارزه با عوامل خسارت زا باعث افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد شد، یادآور شد: اینکه گفته می‎شود طعم و مزه میوه‌های امروزی با گذشته تغییر کرده است به دلیل ایجاد ارقام جدید و اصلاح نباتات برای داشتن تولید بیشتر بوده و به استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی ارتباطی ندارد چراکه در اصلاح نباتات تقویت صفات مطلوب تولید موردتوجه است و عطروطعم از مسائل جانبی به شمار می‌رود.

اعتقاد ندارم که خاک سالمی نداریم

وی درباره این‌که گفته می‌شود در ایران محصول سالمی نداریم، چون خاک ما سالم نیست، عنوان کرد: اعتقاد ندارم که خاک سالمی نداریم بلکه باید گفت: ما بهترین خاک‌های دنیا را در کشور داریم و آنچه سلامت خاک‌ها را دچار چالش می‌کند انباشت پسماند‌های ویژه و دفع زباله است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به جلوگیری از کشت و آبیاری سبزیجات با فاضلاب، اذعان کرد: بیش از ۱۰ سال است که سازمان جهاد کشاورزی استان این موضوع را به جد پیگیری می‌کند و با تغییر کاربری مزارع سبزی‌کاری و شخم زدن با این اقدام مقابله شده است.

پیشه‌ور بابیان اینکه مطالعات شهرک سبزی در استان مطرح‌شده است، تصریح کرد: امروزه سبزی‌کاری‌های همدان به نقاط مختلف استان و به‌دوراز فاضلاب منتقل‌شده است و از طرفی با ترویج کشت سبزی در منازل توسط زنانم روستایی امکان تولید سبزی سالم فراهم‌شده است.

همه سبزیجات تولیدی استان همدان سالم هستند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بابیان اینکه همه سبزیجات تولیدی استان همدان سالم هستند، تأکید کرد: به دلیل اینکه درکشت سبزیجات هیچ‌گونه سمومی استفاده نمی‌شود همه سبزیجات ما سالم هستند.

وی با تأکید بااینکه در کنار کاهش مصرف سموم؛ استفاده بهینه از سموم را در دستور کارداریم، افزود: امروزه سموم پرخطر و پرمصرف کنار گذاشته‌شده و سموم کم‌خطر در بین کشاورزان رواج یافته است.

وی با اشاره به اینکه سموم نسل جدید دوره کارنس ۳ ساعتی دارند، یادآور شد: در استان همدان سموم مصرفی برای محصولات جالیزی دارای دوره کارنس یک تا ۳ روزه هستند و درکشت سبزیجات نیز به‌غیراز علف‌کش‌ها هیچ سموم قارچ‌کشی استفاده نمی‎‌شود.

در پروسه تولید مرغ‌های گوشتی هیچ‌گونه هورمونی استفاده نمی‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بابیان اینکه وظیفه اصلی معاونت دام و طیور برنامه‌ریزی و نظارت و حمایت از تولید مواد پروتئینی موردنیاز سالم و کافی برای مردم است، گفت: در استان همدان ۵ میلیون واحد دامی وجود دارد که شامل، ۳۷۰ هزار رأس گاو، یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار رأس گوسفند و بره و ۲۸۶۷ کلنی زنبورعسل است.

محمدنظرپور با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی افزایش و توسعه دامداری‌های صنعتی در استان است، اظهار کرد: ۱۴۴۵ واحد صنعتی پرورش دام، طیور و سایر ماکیان در استان ایجادشده که ۷۹۴ واحد مربوط به دام سبک و سنین صنعتی با ظرفیت ۱۲۲ هزار رأس است.

وی با تأکید بر تولید محصولات سالم دام و طیور، افزود: در پروسه تولید مرغ‌های گوشتی هیچ‌گونه هورمونی استفاده نمی‌شود چراکه این مواد گران‌قیمت بوده و صرفه‌ای برای مرغدار ندارد.

مرغ سایز؛ محصولی سالم

وی با اشاره به تولید محصول سالم در دام‌های روستایی نیز گفت: در دام روستایی اقداماتی انجام‌شده عملیاتی انجام می‌شود تا تولید گوشت سالم صورت گیرد به‌طوری‌که بهسازی و نوسازی محل نگهداری و پرورش دام، تجهیز واحد‌های روستایی به شیردوش و سیلو از اقدامت صورت گرفته در راستای تولید گوشت سالم است.

نظر پور بابیان اینکه ۹۹ درصد از تولیدات مرغ و تخم‌مرغ استان همدان در واحد‌های صنعتی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در پرورش مرغ بحث تولید مرغ سایز مطرح است که مرغی سالم بوده و دارای وزن استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه خوراک مرغ در مرغداری‌های صنعتی ذرت و سویاست، عنوان کرد: ۸۰ درصد تخم‌مرغ تولیدی استان در واحد‌های صنعتی تولیدشده و هویت دار هستند.

نظرپور با اشاره به افزایش سرانه مصرف مرغ در استان خاطرنشان کرد: مصرف سرانه مرغ در استان از ۲ کیلوگرم به ۲۹ کیلوگرم رسیده است.

بهبود تغذیه دام و طیور در سال‌های اخیر

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به نقش زنجیره‌های تولید در تولید محصولات سالم، یادآور شد: در استان همدان ۲ زنجیره دام در استان وجود دارد و زنجیره تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ در دست اقدام است.

وی علت تغییر طعم تولیدات دامی را تغییر شیوه تغذیه‌ای دانست و ادامه داد: شیوه تغذیه دام و طیور نسبت به قبل تغییر کرده و شرایط تغذیه‌ای بهبودیافته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان با تأکید بااینکه استفاده از هورمون در مرغداری‌ها دروغ بسیار بزرگی است، گفت: اگر تولیدکننده‌ها از هورمون‌ها استفاده کنند قیمت مرغ به حدی بالا می‌رود که تولیدکنندگان نمی‌توانند ادامه دهند.

امیرحسین مکاری بابیان اینکه امروزه مرغ‌ها در شرایط مناسبی نگهداری می‌شوند، اظهار کرد: انجام کار‌های دقیق در خصوص تغذیه دائم، دمای مناسب محیط و تحرک کم باعث شده مرغ‌ها ظرف ۴۰ روز به وزن یک کیلوگرم برسند درحالی‌که ۱۰ سال گذشته این آرزوی تولیدکننده بود.

وی با اشاره به اینکه امروزه با کاهش تلفات در مرغداری‌ها روبرو هستیم، تصریح کرد: مرغداران نیازی به استفاده از هورمون ندارند و اینکه گفته می‌شود طعم مرغ‌ها با گذشته فرق کرده است به این دلیل است که شرایط تغذیه‌ای و نگهداری مرغ‌ها تغییر کرده درحالی‌که درگذشته طیور با غذا‌های معمولی پرورش داده می‌شدند.

مکاری با تأکید بااینکه اینکه در سال‌های گذشته چیزی به‌عنوان مصرف هورمون در گوشت‌ها یافت نشده است، افزود: ۳ مؤلفه در نظارت وجود دارد به‌طوری‌که نظارت بر فضا‌های تولید دام و طیور، نظارت توسط مسئولان فنی در فضا‌های پرورش دام و طیور، بازرسی از طریق بازرسان از مراکز تولید نگهداری عرضه و فرآوری از مؤلفه‌های نظارت است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان ادامه داد: علاوه بر مباحث شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها؛ مقدار فلزات سنگین در استان همدان نمونه‌برداری شده و بر اساس آزمایشات واحد‌های مشکل‌دار مشخص می‌شود.

دورریز مرغ در کشتارگاه‌های همدان ۰.۶۵ درصد است

وی بابیان اینکه به دنبال این هستیم که دام و طیور بیمار نباشند، تأکید کرد: سال ۹۷ نزدیک به ۱۵۳ هزار رأس شامل ۲۰ هزار گاو و بیش از ۱۳ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌ها کشتار شدند که از مجموع آن‌ها بیش از ۷۹ تن وزن لاشه کامل در کشتارگاه‌های استان ضبط شده است.

مکاری با اشاره به اینکه در ۸ ماهه سال گذشته ۵۱۲ تن گوشت در کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه استان ضبط‌شده است، یادآور شد: در کشتارگاه‌های دام ۹ درصد و در طیور ۰.۶۵ درصد دور ریخته می‌شود.

وی بابیان اینکه از ۱۳ میلیون قطعه طیور کشتار شده در استان ۸۶ هزار و ۶۸۳ قطعه دور ریخته شده است، تصریح کرد: بیماری، شرایط نازل کیفی، شکستگی در نقل‌وانتقال از دلایل دورریز دام و طیور است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان با تأکید بااینکه هرچه نظارت در دوره تولید افزایش یابد دورریز کمتر خواهد شد، افزود: در سال ۹۷ بیش از ۱۱۳ هزار بازدید از مراکز تولید، توزیع و فرآوری صورت گرفته است.

همدان تنها استان واکسیناسیون کننده دام عشایر است

مکاری بابیان اینکه بیش از ۳۶۳ تن فرآورده دامی معدوم شده است، گفت: مشکل این است که محصول از کشتارگاه با شرایط لازم و بسته‌بندی تولیدشده است، اما به دلیل عدم رعایت نکات لازم در حمل و عرضه دچار فساد می‌شوند بنابراین دامپزشکی در بازدید‌های خود اقدام به معدوم‌سازی می‌کنند.

وی ادامه داد: ۱۲۵ مورد پلمب در استان همدان صورت گرفت و ۶۱۵ واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی‌شده است.

وی بابیان اینکه بیش از ۸ میلیون نوبت واکسیناسیون دام و طیور در استان انجام‌گرفته است، خاطرنشان کرد: استان همدان تنها استانی است که دام‌های عشایر را در مناطق قشلاقی واکسیناسیون می‌کند.

مکاری با اشاره به اینکه در استان همدان واکسیناسیون تب برفکی ۲۰۶ درصد و آبله گوسفندی ۱۱۰ درصد از هدف‌گذاری محقق شده است افزود: در کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استان همدان به‌شدت خوب عمل کرد.

تمام کشتارگاه‌های استان به پیش سرد مجهز هستند

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان بابیان اینکه در استان همدان سالانه ۲۵ میلیون قطعه پرنده تولید می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۱۳ میلیون قطعه پرنده در استان کشتار می‌شود که میزان ۰.۶۵ درصد حذف می‌شود و این عدد در کشتارگاه‌های دام ۹ درصد حذف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تمام مرغداری‌های استان مسئول فنی دامپزشکی وجود دارد، افزود: در استان همدان برخلاف سایر استان‌ها چیزی به عنوان کشتارغیرمجاز نداریم.

مکاری با بیان اینکه در استان همدان کشتارگاه سنتی دام وجود ندارد وهرآنچه بوده تعطیل شده است، تصریح کرد: تمام کشتارگاه‌های استان به پیش سرد مجهز هستند که در خیلی از استان‌ها آرزو است و همدان تنها استانی است که آلایش دامی به‌صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود.

در امنیت غذایی؛ تنها مصرف کردن سم مطرح نیست

دبیر اتاق فکر سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کشاورزی متعارف مفهوم متمایز کننده کشاورزی پایدار از کشاورزی است که اصول پایداری در آن رعایت نمی‌شود، گفت: در سال‌های ۱۹۶۰ با افزایش جمعیت جهان نیاز به غذا زیاد بود با انقلاب سبز و ورود نهاده‌های شیمیایی اتفاق افتاد که جهش کوانتومی در تولید ایجاد شد و این جهش منجر به آلودگی‌های محیط زیست و غذای تولیدی شد.

مختار بهادری با اشاره به اینکه در رویداد تکاملی "کشاورزی پایدار" را می‌بینیم، اظهارکرد: موضوع غذای سالم در قالب کشاورزی پایدار مطرح شده است.

وی با بیان اینکه ایمنی غذا یکی از مهمترین مؤلفه‌های امنیت غذایی است، تصریح کرد: امنیت غذایی از چندین مؤلفه تشکیل شده به‌طوریکه ابتدا باید غذا به اندازه کافی تولید شده و در دسترس جامعه قرار گیرد، مردم توانایی خرید داشته باشند و مؤلفه سوم این است که غذای تولیدی ایمنی کافی را داشته باشد.

وی در امنیت غذایی تنها مصرف کردن سم مطرح نیست، افزود: در امنیت غذایی تنها بحث مصرف سم مطرح نیست بلکه درست مصرف کردن نیز اهمیت دارد که دوره کارنس سم رعایت شود.

بهادری خاطرنشان کرد: در کشاورزی تجاری ممکن است سم زیادی مصرف شود، اما سلامت آنچه که عرضه می‌شود اهمیت دارد.

نقشه امنیت غذایی ایران وضعیت مناسبی نیست

دبیر اتاق فکر سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید براینکه آلودگی در محصولات کشاورزی الزاماً آلودگی‌های شیمیایی ناشی از نهاده‌های مصنوعی نیست، بیان کرد: بیماری‌های گیاه و دام، نگهداری بعد از برداشت و انبارداری و بسته بندی از نکاتی است که در بخش کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نظام تولید و مصرف، ادامه داد: اخیراً می‌بینیم شیر‌هایی با ویتامین و گندم‌های غنی شده تولید می‌شود، اما متأسفانه آمار‌ها نشان می‌دهد نقشه امنیت غذایی ایران وضعیت مناسبی نیست عرضه غذا کافی است، اما ترکیب سفره مردم نیاز‌های سلولی آن‌ها را تأمین نمی‌کند به این دلیل می‌بینیم مردم به پرخوری روی می‌آورند.

بهادری با تأکید بر فرهنگ و سواد تغذیه‌ای، تصریح کرد: در ایران میزان مصرف شیر، تخم‌مرغ و لبنیات ۲۵ درصد کمتر از مقادیر توصیه شده در سبدغذایی مطلوب است که این مسائل تنها به تولید غذای سالم برنمی‌گردد بلکه به نگهداری و نحوه مصرف جامعه بستگی دارد که در واقع فرهنگ و سواد تغذیه‌ای مردم است.

قریب به اتفاق محصولات کشاورزی محصولی سالم است

دبیر اتاق فکر سازمان جهادکشاورزی استان همدان عنوان کرد: فرهنگ تغذیه‌ای است که هنوز تخم مرغ رسمی در جامعه طرفدار بیشتری دارد درحالیکه امروزه تخم‌مرغ‌های تولیدی در مرغداری‌ها با تغذیه کنترل شده‌ای تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۲۲ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود که ممکن است بخش اندکی ازکنترل خارج شود، گفت: قریب به اتفاق محصولات تولیدی در کشور محصولی سالم است.

بهادری اظهارکرد: در محصولات گواهی شده میزان مصرف نهاده‌ها وارزش غذایی آن کنترل می‎‎شود و براین اساس یک محصول سالم تولید می‌شود.

دبیر اتاق فکر سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره غنی سازی محصولات غذایی، یادآور شد: اگر مصرف میوه، سبزیجات و پروتئین‌ها متعارف باشد نیاز سلولی بدن تأمین می‌شود.

وی عنوان کرد: امنیت غذایی موضوعی نیست که فقط مجموعه کشاورزی این کار را انجام دهد بلکه نیازمند اصلاح نظام و فرهنگ تغذیه و همکاری سایر ارگانهاست.

برای تولید محصول سالم زیرساخت‌های آن ایجاد شود

کارشناس گروه توسعه روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید براینکه در سلامت انسان فقط محصول سالم مطرح نیست، گفت: امروزه ۷۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند که از هوای ناپاک استفاده می‌کنند و هوای پاک، محیط زیست سالم، آب سالم، تغذیه صحیح و رعایت بهداشت نیز در سلامت انسان مؤثر است.

غلامعلی آئینی با بیان اینکه در ایران سرانه تولید زباله به ازای هر نفر ۹۰۰ گرم است، اظهارکرد: این در حالیست‌که در کشور‌های اروپایی سرانه تولید زباله ۲۹۹ گرم است.

وی با اشاره به اینکه با وجود اینکه استان همدان صنعتی نیست، اما پسماند‌های ویژه و فلزات سنگین وجود دارد، تصریح کرد: در این منابع آبی و خاکی استان اثرگذار است و باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

آئینی با بیان اینکه اگر میخواهیم محصول سالم تولید کنیم باید زیرساخت‌های تولید را مد نظر قرار دهیم، تأکید کرد: یکی از زیرساخت‌های تولید محصول سالم خاک است و می‌دانیم برای تولید هر سانتی متر خاک ۷۰۰ سال زمان نیاز است، اما به راحتی آلوده می‌کنیم.

وی با اشاره به آلودگی خاک‍ها از طریق فاضلاب، یادآور شد: در حال حاضر اغلب شهر‌ها و تمام روستا‌های استان فاقد شبکه فاضلاب هستند به‌طوریکه ۱۰۵۸ روستا در استان همدان اقدام به جمع آوری زباله می‌کنند، اما نتواسته‌ایم این زباله‌ها را در یک مکان مشخص دفع کنیم.

کارشناس گروه توسعه روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهارکرد: نهاده‌ها و بذور و سموم شیمیایی استفاده شده در تولید محصولات کشاورزی سالم تأثیرگذار است که همه برمبنای برنامه و طبق اصول و استاندارد‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ۴۳ مخاطره طبیعی موجود در کشور، ۳۲ مخاطره در استان وجود دارد، افزود: در استان همدان ۳۰۰ دشت دارای فروچاله و فرونشست هستند که این موضوع در تولید محصول سالم مؤثر است.

آئینی با بیان اینکه دفتر پژوهشی محیط زیست و سلامت غذایی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است، یادآور شد: این دفتر سالیان سال در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده و در هر استان گروه پژوهشی تشکیل شده است که شرح وظایف این دفتر پژوهشی تهیه شده به طوری‌که آموزش روستاییان، فرهنگسازی، سلامت غذایی و آشنایی با محصولات سالم از وظایف تهیه شده برای این گروه است.

وی با تأکید براینکه استان همدان منطقه‌ای است که می‌شود از آن به عنوان شهر آفتاب یادکرد، ادامه داد: وجود آفتاب عامل مهمی در غنای خاک است، اما از این خاک استفاده بهینه‌ای نمی‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار