مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به اطلاعات اولیه به دست آمده و سرنخ‌هایی که در دست داریم، طبق اعلام شهرداری تبریز به نظر کارشناسان رسمی دادگستری هم نیاز بوده و به امید خدا صبح روز یکشنبه هفته آینده علت اصلی آتش‌سوزی بازار تبریز اعلام می‌شود.
کد خبر: ۷۴۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ 16 May 2019

محمدباقر هنربر، دیشب در جمع خبرنگاران با عنوان بررسی آتش‌سوزی ایکی‌قاپیلار بازار تبریز اظهار کرد: از زمان مهار آتش‌سوزی که در ۳ صبح انجام گرفت بلافاصله عملیات لکه‌گیری انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه مسوولان آتش‌نشانی مسوولیت اعلام علت آتش‌سوزی بازار تبریز را دارند، تصریح کرد: طبق جلسه روز یکشنبه در فرمانداری تبریز مقرر شد تا علت در صبح روز چهارشنبه اعلام شود ولی با توجه به اینکه اطلاعات اولیه به دست آمده و سرنخ‌هایی که در دست داریم، طبق اعلام شهرداری تبریز به نظر کارشناسان رسمی دادگستری هم نیاز است و به امید خدا در صبح روز یکشنبه هفته آینده علت اصلی اعلام خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی در رابطه با تناقضات آمار در رابطه با تعداد مغازه‌های آسیب دیده بازار، گفت: ۱۲۰ مغازه دچار خسارت ۵۰ تا ۱۰۰ درصد شده است ولی ۱۱۳ مغازه‌دار خود را به هیات امنا معرفی کرده‌اند و به همه این بازاریان در سه بازار مشروطه، مجتمع ثصرا و صاحب‌الامر مغازه به مدت یکسال واگذار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی ما این است تا مردم خود درگیر مسائل شوند و تشکل‌های مردمی گسترش یابد، توضیح داد: هدف از تشکیل هیات امنای بازار نیز همین موضوع می‌باشد تا بازاریان مسائل خودشان را خود حل کنند.

هنربر با بیان اینکه انتقادها قابل قبول است ولی بازاریان نیز باید از ملک خود مراقب کنند، گفت: برخی مسائل منتشر شده در فضای مجازی از جمله سیستم هوشمند را باید خود بازاریان انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: البته تعدادی افراد غیرمسوول در روز حادثه مصاحبه کرده و حرف‌هایی زدند که قابل قبول نیست، چراکه ما کارگروه ۲۱ گانه داریم که شرکت آب و فاضلاب یکی از این کارگروه‌هاست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: حرف‌هایی از قبیل اینکه فشار آب کم بود قابل قبول نیست زیرا طبق گزارش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فشار آب سه اتمسفر وجود داشت و صحبت‌هایی از قبیل افزایش فشار در یک لحظه غیرعلمی است ولی بازهم در شب آتش‌سوزی فشار را کمی زیاد هم کرده بودند.

وی افزود: جلسات آسیب شناسی بازار برگزار شده تا مشکلات بررسی شود و نواقص رفع شود.

 به گزارش فارس؛ هنربر با بیان اینکه بازار محل خرید و فروش است نه انبار، تصریح کرد: متاسفانه برخی بازاریان تیمچه و مغازه خود را تبدیل به انبار کرده‌اند که البته به خاطر تبریز ۲۰۱۸ اکثر این انبارها جمع‌آوری شد.

وی افزود: شنبه هفته آینده جلسه‌ای داریم تا بازاریان از مغازه به عنوان انبار استفاده نکنند و برخی وسایل اشتعال‌زا را دور کنند و پلانی نسبت به این موضوع داشته و در اختیار مدیریت بحران بگذارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: متاسفانه اکثراً سقف پلاستیکی یو پی اس زده‌اند، از این‌رو باید میراث فرهنگی و آقای آبدار اقداماتی انجام داده و جلوی آنها را بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی برنامه‌ریزی مرمت برای یک‌سال را برای بازسازی اعلام کرده است که شرکت پیمانکار آماده بوده و منتظر اعلام علت آتش‌سوزی هستند تا هر چه سریع‌تر آواربرداری را انجام دهند.

هنربر به تخصیص هزینه ۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی کالبدی خارج مغازه‌ها اشاره کرد و گفت: بازسازی داخلی مغازه و تزئینات بر عهده مغازه‌داران است که بخشی از طریق بیمه تامین خواهد شد.

وی متذکر شد: از همه مردم خواهشمندیم تا مغازه و منازل را بیمه کنند، چراکه بیمه همگانی یک پشتوانه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار