مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: تا کنون حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیده از سیل در استان شناسایی و ارزیابی شده اند و نیازمند تعمیر و بازسازی هستند.
کد خبر: ۷۴۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۳ 15 May 2019

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در مراسم عملیات بازسازی 3 هزار منزل مسکونی سیل‌زده خوزستان، گفت: در سال 95 و سیلی که در منطقه شعیبیه روی داد و گله مندی های اهالی منطقه بر کسی پوشیده نیست. اما همواره تلاش نمودیم در کنار مردم باشیم.

به گزارش"تابناک"؛ استاندار خوزستان افزود: در سال 97 هم شرایط مشابه بود اما توانستیم با مراقبت مداوم و تحکیم سیل بندها از بروز مشکلات پیشگیری کنیم.

شریعتی ادامه داد: سیل اخیر از نظر مقیاس بی سابقه بود و مناطقی مانند شعیبیه و بامدژ متاثر شد با این وجود هم در ساخت مسکن و هم در پرداخت خسارت های کشاورزی در کنار مردم هستیم و روز گذشته نیز که در محضر مقام معظم رهبری بودیم ایشان بر این امر تاکید کردند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: انشالله به نحوی همکاری با بنیاد مسکن صورت گیرد که ایمنی لازم در ساخت و سازها رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: باید در حوضه کارون و کرخه کانال های سیلاب بر ایجاد کنیم که در صورت بروز شرایط مشابه با مشکلات کمتری مواجه شویم و این موضوع جزو اولویت ماست چرا که کانالهای سیلاب بر موضوعی زیرساختی است و دولت بر اجرای این کار مصمم است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: کانال های سیلاب بر همچنین می توانند کانون های ریزگرد را نیز مرطوب سازی نموده و بهره چندگانه داشته باشند.

شریعتی اظهار داشت: باید تلاش کنیم اقدامات با سرعت پیش رفته و شرایط مردم بهبود یابد.

استاندار خوزستان تاکید کرد: نسبت به تخلیه آب از زمین های کشاورزی تسریع شود تا شرایط کشت تابستانه مهیا شود. امسال الگوی کشت نداریم و کشاورزان میتوانند هر محصولی که سوددهی بیشتری برایشان دارد و به هر میزان که زمین دارند کشت داشته باشند.

شریعتی تصریح کرد: موضوع جاده هم جز مشکلات اصلی این منطقه است که از راه و شهرسازی نیخاوهم این منطقه را در اولویت قرار دهد و خوشبختانه جاده پل دیلم هم رو به اتمام است.

استاندار خوزستان ادامه داد: آب شرب روستایی در منطقه نیز جزو مشکلات است. این موضوع در برنامه قرار داده شود و شرکت آبفا روستایی این کار را در اولویت قرار دهند.

وی در پایان گفت: اراده نظام بر این است که در کلیه مراحل بازسازی منازل مسکونی و آماده سازی زمین های کشاورزی و پرداخت خسارت ها تمام قد در کنار مردم باشیم.

حسین پنبه دانه پور فرماندار شوشتر نیز در این مراسم گفت: تمام دستگاه‌هاه های اجرایی در کنار نیروهای مسلح برای امداد رسانی به مناطق سیل زده پای کار بودند و در حال حاضر همچنان برای بازسازی در کنار مردم هستند.

وی افزود: مردم نقش موثری در مهار سیلاب داشتند و با تلاش شبانه روزی حماسه بزرگی را خلق کردند که جای تقدیر دارد.

فرماندار شوشتر گفت: در سیلاب اخیر حدود 90 کیلومتر جاده اصلی و حدود 105 کیلومتر جاده آنتنی آسیب دیده و مردم شعیبیه برای تردد با مشکلات جدی مواجه هستند.

وی تصریح کرد: اداره کل راهداری و راه و شهرسازی خوزستان برای ترمیم جاده ها وارد عمل شده اند و اگرچه پل های ارتباطی برقرار است اما زیرساخت ها هنوز کیفیت لازم برای تردد را ندارند.

پنبه دانه پور اظهار داشت: از نظر آب روستایی نیز اقدامات خوبی در منطقه صورت گرفته و اکنون هیچ یک از روستاهای شعیبیه با مشکل بی آبی مواجه نیست اما آب این مناطق از نظر کیفیت باید تقویت شود.

سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از همه مردم خوزستان به خصوص مردم شعیبیه که در ایام سیل، صبوری و متانت داشتند و همکاری خوبی با دولت انجام دادند قدردانی می کنم.

وی افزود: بیش از ۳۰ روز خوزستان درگیر سیل بود و مردم صبوری کردند. در این زمینه تمام دستگاه‌ها با وحدت و مدیریت استاندار خوزستان شرایط را کنترل کردند تا کمترین آسیب در مناطق به مردم وارد شود.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سیلاب خوزستان بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان به خوزستان خسارت وارد شد که این برآورد از سوی نمایندگان استان به مجلس تقدیم شد.

گیلانی ادامه داد: جبران خسارت سیلاب امسال مانند سال ۹۵ نیست مردم شعیبیه و استان خوزستان بدانند که شرایط با گذشته متفاوت است و دولت به طور جدی پای کار ایستاده است و خسارت مردم را به آن ها پرداخت خواهد کرد.

وی عنوان کرد: انتظار می‌رود مردم همکاری خوبی با دستگاه های خدمت رسان به ویژه در بحث بازسازی منازل مسکونی داشته باشند و اگر ساختمانی برای بازسازی از قلم افتاد خود مردم آن را اعلام کنند تا نسبت به بازسازی آن اقدام شود.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بازسازی و کلنگ‌زنی اولین واحد مسکونی تخریبی در سیل خوزستان در شوشتر که امروز انجام گرفت، یکی از حرکت‌های نمادینی است که انجام می‌شود تا امید به مردم بازگردد و در این راستا امیدواریم هر چه سریع تر بتوانیم منازل آسیب دیده را بازسازی کنیم.

همچنین مسعود انصاریان مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: تاکنون حدود 20 هزار واحد مسکونی آسیب دیده در استان شناسایی شده اما برخی از روستاها هنوز درگیر سیل بوده و آب در آنها فروکش نکرده است.

وی افزود: در بخش ایمن سازی واحدهای روستایی در مناطق سیل زده نیز اقدامات خوبی پیش بینی شده و در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: تاکنون 248 روستا ارزیابی شده و از این تعداد حدود 20 هزار واحد برای تعمیر و بازسازی شناسایی و افراد آسیب دیده برای دریافت تسهیلات کمک معیشتی به بانک معرفی شده اند.

وی تصریح کرد : تاکنون 50 میلیارد ریال تسهیلات کمک معیشتی به آسیب دیدگان سیل پرداخت شده و این خدمات همچنان ادامه دارد.

انصاریان گفت: اکنون همزمان با شعیبیه در شهرستان های باوی، حمیدیه، دزفول، دشت آزدگان و کارون بازسازی منازل آسیب دیده آغاز شده است.

وی گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده، واحدهای تعمیری با همکاری مردم تا پایان شهریورماه سال جاری به پایان رسیده و بازسازی کامل منازل نیز تا پایان سال انجام می شود.

در ادامه علیرضا تابش اظهار کرد: بازسازی ارتباط مستقیم با مردم دارد و با همکاری و مشارکت آن‌ها عملیاتی می‌شود. در این زمینه اگر مردم در کار بازسازی مشارکت نکنند، کار بازسازی بی ارزش است.
 
وی با بیان اینکه مردم باید زندگی پس از حادثه را بپذیرند، گفت: هرچه مردم بیشتر تلاش کنند سرعت بازسازی نیز بیشتر می‌شود و مردم زودتر به خانه‌هایشان خواهند رسید.
 
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور تصریح کرد: اگر مردم خوزستان کمک کنند و در ساخت منازل مسکونی آسیب دیده بر اثر سیلاب همکاری کنند کار آن‌ها با سرعت پیش خواهد رفت. 
 
تابش عنوان کرد: پرونده‌های منازل تعمیراتی به زودی تشکیل می‌شود و در این زمینه کار را به خود مردم می‌سپاریم تا اقدامات لازم را صورت دهند.
 
وی ادامه داد: مردم برای دریافت تسهیلات برای کارهای تعمیراتی به بانک معرفی می‌شوند و پس از تشکیل پرونده دیگر نیازی به مراجعه ندارند و تسهیلات خود به خود به حساب آن‌ها واریز می‌شود.
 
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: مردم باید نظارت‌های بنیاد مسکن را در مراحل ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی خود بپذیرند و به هر آنچه ما تجویز می‌کنیم عمل کنند.
 
تابش تصریح کرد: سه سال پیش در شوشتر سیل را تجربه کردیم و امسال نیز شاهد آن بودیم. بنابراین باید در چنین مناطقی ساختمان‌های مقاوم بسازیم تا در مقابل سیل مقاوم باشند.
 
وی بیان کرد: بنیاد مسکن استان فارس متعهد شده تا آخر سال واحدهای مورد نظر را درست کند و به مردم تحویل دهد.
 
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: واحدهای تعمیراتی نیز تا آخر تابستان به پایان برسد و ما نیز نظارت لازم را بر روند اجرایی واحدهای مسکونی خواهیم داشت.
 
تابش اظهار کرد: اگر بانک‌ها در این زمینه کمک نکنند نمی‌توانیم اعتبار موردنیاز برای ساخت و بازسازی واحدهای آسیب دیده سیلاب را تامین کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: در خوزستان پیش از پایان سال پایان بازسازی را جشن می‌گیریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار